اخبار گردشگری

راه اندازی کارگاه های صنایع دستی در دستجرد و قاهان قم/ احیای رشته نساجی سنتی

حسن بحرینی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره این که اشتغال روستاییان با تولید صنایع دستی شاخص از دغدغه های سازمان میراث فرهنگی است، افزود: تفاهمنامه ای با اداره کل فنی و حرفه ای استان و مسئولان مربوطه درشهر دستجرد و روستای قاهان ازبخش خلجستان صورت گرفته است تا کارگاه صنایع دستی تجهیز و راه اندازی تا به روستاییان رشته های صنایع دستی آموزش داده شود.
شهر دستجـرد و روستای قاهان در بخش خلجستان از توابع شهرستان قم قرار دارد.
بخش خلجستان با وسعت یک هزار و ۱۰۰ کیلومترمربع، دارای ۵۰ هزار تن جمعیت ثابت و فصلی شامل دو دهستان قاهان ودستجرد است؛این بخش دارای ۵۷ روستا، ۲۷ دهیاری و ۳۳ شوراست.
ابتدایی ترین روستای این بخش ۶۰ کیلومتر و انتهایی ترین روستا ۸۵ کیلومتر از مرکز شهر قم فاصله دارد.
مردم این بخش در حوزه های کشاورزی و دامداری اشتغال دارند و بیشتر محصولات کشاورزی خلجستان توت، گردو، فندق، گیلاس و انگور است.
وی افزود: بر اساس انجام مطالعات و بازدیدهای میدانی از این مناطق در نظر گرفته شده است تا رشته های صنایع دستی از جمله گلیم بافی، تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی و و زیور آلات سنتی ارائه شود.
به گفته وی، هدف از ارائه آموزش ها در روستاها اجرای طرح ضربتی تولید و اشتغال در راستای تحقق شعار« اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»، کمک به معیشت خانوارها و مهارت افزایی آنان است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قم با تاکید بر این که از تولیدهای روستاییان حمایت می شود گفت: روستاییان توانمندی ارتباط با بازار و تجاری سازی تولیدهای خویش را ندارند از این رو تصمیم گرفته ایم صنایع دستی تولید شده توسط روستاییان را به کارگاه های بزرگ و مرتبط در قم ارسال کنیم تا زمینه عرضه و فروش مهیا شود.
وی ادامه داد: همچنین صنایع دستی تولید شده در روستاها را در نمایشگاه های مختلف به نمایش خواهیم گذاشت و با ارائه تسهیلات در قالب وام های کم بهره در جهت اشتغال پایدار روستاییان و جلوگیری از مهاجرت به شهرها اقدام خواهیم کرد.
بحرینی با بیان این که شهر دستجرد در گلیم و فرش سابقه دیرینه داشته است گفت: با ارائه طرح های جدید این رشته ها، بر اساس نیاز جامعه آموزش ها صورت می گیرد تا زمینه فروش فراهم شود.
وی بیان داشت: روستای قاهان پیشینه هنر فرش و گلیم بافی را در طول تاریخ نداشته است ولی به خاطر رغبت روستاییان و استقبال آنان از این رشته هنری آموزش داده می شود.
وی با اشاره به این که قاهان به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده است گفت: یکی از سیاست های تامین زیرساخت های گردشگری، معرفی صنایع دستی روستاییان و به نمایش گذاشتن توانمندی آنان و معرفی تولیدات به گردشگران داخلی و خارجی است.
وی خاطر نشان کرد: گردشگران در بازدید از اماکن تاریخی و جاذبه های گردشگری روستا می توانند صنایع دستی روستا را از نزدیک دیده و به عنوان سوغات از آن بهره مند شوند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری قم ازاحیای رشته نساجی سنتی دربخش مرکزی خبر داد و گفت: هنر روستاییان در این بخش استفاده از پشم و موی دام ها برای ریسندگی و بافت سیاه چادر در گذشته بوده است که در حال حاضر این هنر به ندرت در بین روستاییان دیده می شود.
وی تصریح کرد: طبق اطلاعات به دست آمده سه هزار شتر در بخش مرکزی وجود دارد که می توان از پشم و موی شترها برای هنر نساجی و ریسندگی استفاده کرد.
وی اضافه کرد: در این بخش هم عشایر و هم روستاییان دسترسی به مواد اولیه دارند که با آموزش ها و تجهیز کارگاه ها می توان نساجی سنتی را احیا و وارد بازار کرد.
بخش مرکزی یکی از بخش‌ های پنجگانه قم است ،در این بخش شهر دیگری به نام قنوات، در شرق شهر قم و دارای دو دهستان قمرود و قنوات است.
وی گزارشی از آموزش های صنایع دستی در روستاهای استان طی سال های گذشته ارائه کرد و گفت:در بخش کهک و روستای قمرود و حاجی آباد از بخش مرکزی،رشته های گلیم بافی تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی کلاس های آموزشی برگزار شد.
بحرینی تاکید کرد: اگر این آموزش ها هدفمند و و دارای برنامه کامل باشد شاهد ارتقای وضعیت روستاییان خواهیم بود چراکه تنها آموزش کافی نیست باید زمینه بازار آن فراهم شود.
بخش کهک یکی از بخش ‌های قم با ۲ دهستان فردو و کهک و ۱۸ روستا است که در جنوب قم قرار دارد و فاصله مرکز بخش (کهک) تا قم ۳۰ کیلومتر است.
۸۱۳۸/ ۶۱۳۳/ خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار- جعفرمسلمی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین