اخبار گردشگری

آغاز عملیات توقف فعالیت معادن در حریم تاریخی توس

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این مراسم گفت: با شکل گیری همدلی و هماهنگی میان دستگاههای مختلف می توان بسیاری از مشکلات موجود در حریم تاریخی توس را حل و فصل کرد.
حسین اصغری ثانی تحقق دغدغه های مقام معظم رهبری در خصوص حریم تاریخی توس را بسیار ضروری توصیف و بیان کرد: منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص حریم تاریخی توس طی سالهای گذشته به صورت کامل جنبه عملیاتی پیدا نکرده است.
وی ادامه داد: باید منافع مردم این منطقه نیز بطور کامل تامین شود. توقف فعالیت غیرمجاز معادن در حریم تاریخی توس شروع مسیری است که باید به صورت جدی دنبال شود تا برخی از فعالیتهای غیرمجاز در این شهر به صورت کامل متوقف شوند.
معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: فعالیتهایی که در این زمینه انجام می شود باید بر اساس خرد جمعی باشد. بر همین اساس شورای عالی راهبردی توس بهترین شورا برای بررسی مشکلات و ارائه راهکارهای مناسب در خصوص حریم تاریخی این منطقه است.
وی افزود: باید همه دستگاهها برای حل مشکلات توس فرمان رهبر معظم انقلاب را به عنوان فصل الخطاب قرار دهند و در این زمینه تلاش کنند تا در مدت زمانی کوتاه هیچگونه فعالیت غیرمجازی در این منطقه صورت نگیرد.
معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: همه دستگاههای مختلف استان در خصوص حفظ حقوق بیت المال تاکنون تلاشهای بسیار زیادی را انجام داده اند.
رضا شجاعی افزود: هم اکنون شاهد برداشتهای غیر مجاز از منطقه تاریخی توس هستیم و بر اساس اقدامات انجام شده هیچ معدنی در این منطقه فعالیت نمی کند.
وی ادامه داد: حمل و نقل کامیونها بطور کل در این منطقه ممنوع شده و اجازه نخواهیم داد برای سود و منافع شخصی، منافع مردم نادیده گرفته شود.
این عملیات با حضور مسئولان و نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی، شهرداری مشهد، دادستانی و میراث فرهنگی آغاز شد. موضوع رفت و آمد کامیونها و فعالیت معادن شن و ماسه در محدوده عرصه شهر تاریخی توس از معضلات این منطقه در سالهای اخیر بوده که از سال ۱۳۹۴ بطور جد مورد پیگیری قرار گرفت و سرانجام احکام لازم در این زمینه به سازمان صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی و پلیس راهور اعلام شد.
پیش از این ۱۳ معدن غیرمجاز شن و ماسه در این محدوده فعالیت داشتند که صدمات و لطمات فراوانی به عرصه فرهنگی و تاریخی شهر توس وارد کرده اند.
شهر تاریخی توس واقع در ۲۴ کیلومتری شمال غرب مشهد در عرصه ای به وسعت ۳۶۰ هکتار در فهرست آثار مل‍ی ایران ثبت شده است. آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی که سال ۳۲۹ هجری در روستای طابران توس به دنیا آمد در همین منطقه واقع است.
خبرنگار: توحید آرش نیا **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
۷۴۹۸/۱۸۵۸

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین