اخبار گردشگری

کاوش در ۲ دستکند خمین در دستور کار قرار گرفت

اسماعیل شراهی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: فصل دوم کاوش در دستکند روستای رباط آغاج و فصل اول کاوش دستکند روستای نازی از توابع شهرستان خمین در دستور کار قرار گرفته و برای این کاوش ها در مجموع به یک میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی اظهارکرد: دستکند و شهر زیرزمینی در روستای نازی از توابع این شهرستان شهر زیر زمینی در سال های اخیر کشف شده و کاوش در این حوزه با هدف خواناسازی برخی فضاها، مطالعه یافته های فرهنگی در ارتباط با آن و مشخص شدن گاه نگاری در دستور کار قرار دارد.
وی تصریح کرد: این کاوش می تواند، اطلاعاتی پیرامون چیستی، کارکرد، نحوه و دلایل شکل گیری ساختارهای معماری آن را در پی داشته باشد.
شراهی با بیان اینکه فصل اول کاوش در دستکند روستای رباط آغاج خمین در زمستان سال گذشته اجرا شد، افزود: نتایج این کاوش بیانگر آن است که معماری دستکند در زیر قلعه دفاعی (رباط) مستطیل شکل بوده و در دل بستری کنگلومرائی مانند ایجاد شده است.
رئیس گروه حفظ و احیای بنا و محوطه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: فضاهای شناسایی شده از این دستکند شامل ۲ راهرو اصلی شمالی- جنوبی و شرقی-غربی است.
شراهی ادامه داد: راهرو اصلی شمالی- جنوبی دارای طول تقریبی ۹۰ متر و عرض یک و نیم متر و راهرو شرقی – غربی ۲۰ متر طول و ۲ متر و ۸۰ سانتیمتر عرض دارد که هر ۲ بخش در قسمت هایی به علت آسیب های انسانی و طبیعی دچار تخریب و ریزش شده است.
وی بیان کرد: این راهروها در بخش انتهای خود هر کدام به وسیله راهروی فرعی قوسدار و کم عرض به هم متصل شده اند.
شراهی بیان کرد: ساکنان این فضاهای دستکند زیرزمینی برای اسکان خود در این محوطه در هر ۲ طرف این راهروها اقدام به ایجاد اتاق هایی با ابعاد مختلف کرده اند.
وی ادامه داد: تاکنون هفت اتاق در راهرو شمالی-جنوبی و سه اتاق در راهرو شرقی- غربی مورد کاوش قرار گرفته که به غیر از یک اتاق که دارای پلانی چلیپایی است و به احتمال فضایی مختص به عموم است، بقیه اتاق ها پلان مربع و مسطیل شکل با ابعاد مختلف دارند که کاربردی مسکونی داشته اند.
وی گفت: با مطالعه یافته های فرهنگی به ویژه سفالینه های به دست آمده از این دستکند مشخص شد قدمت آن به قرون میانی اسلامی (قرن ۶ و هفتم ه.ق) تعلق دارد.
رئیس گروه حفظ و احیای بنا و محوطه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: قطعات شیشه ای، مهره ها و بقایای استخوانی نیز از سایر یافته های این محوطه تاریخی محسوب می شود که همگی ثبت و ضبط و در روند مطالعه قرار دارند.
شراهی افزود: شواهد باستان شناسی به دست آمده حاکی از آن است که این مجموعه دارای کاربردی پناهگاهی و مسکونی بوده است و با سپری شدن بازه ای از زمان متروک و بخشی از آن یعنی راهرو شرقی-غربی به محل نگهداری احشام تبدیل شده است.
وی بیان کرد: فصل اول کاوش های باستان شناسی در دستکندهای زیر زمینی تپه قلعه در روستای رباط آغاج در شمال شرق دهستان حمزه لو و ۷۰متری شرق جاده آسفالته گلدشت به آشیانه در شهرستان خمین در استان مرکزی از اواخر دی ماه آغاز و اواخر بهمن ماه پارسال به پایان رسید.
دستکند ها با هدف ایجاد سرپناه و محافظ جان ساکنان شهر در ناملایمات محیطی و خطر حمله دشمنان تعبیه شده است، آن ها بدون استفاده از هیچ گونه مصالح انسان ساخت و تنها با استفاده از ابزارهای کندمان ایجاد شده و به صورت مسیرهای تنگ و تاریک با شعبات متعدد است.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی با ۱۰۵ هزار نفر جمعیت از نظر معماری دستکند ها و شهرهای زیر زمینی سرآمد است و در جایگاه نخست کشور قرار دارد.
سنگ نگاره ها تیمره ، بیت تاریخی امام خمینی ، قلعه سالار محتشم، کبوترخانه ها، تیمچه بازار، قلعه های تدافعی و ۲۴ بقاع متبرکه از دیگر آثار تاریخی خمین است.
۷۲۷۷/ ۶۰۱۳/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین