اخبار گردشگری

۱۰درخت کهنسال در البرز و قزوین ثبت ملی شدند

به‌گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فرهاد نظری عنوان کرد:۱۰درخت کهنسال ثبت ملی شده اخیر، شامل سه درخت چنار کهنسال با قدمت ۳۵۰ تا ۴۵۰ سال و درختان گردو و ارس با قدمت ۵۰۰ تا ۱۴۰۰ سال در پنج روستای استان البرز، دو چنار ۲۰۰ تا ۳۹۰ سال، دو سرو (نوش) با قدمت ۵۰۰ سال و و ارس با قدمت ۱۱۰۰ سال در سه روستای استان قزوین است.
نظری افزود: این درختان با رعایت حقوق مالکانه تخت حفاظت، نظارت، حمایت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هستند و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت آن‌ها شود ممنوع است.
وی درختان کهنسال را ازجمله مهم‌ترین ذخایر ژنتیکی گیاهی و یادمان‌های زنده هر کشور برشمرد و گفت: چنار از مهم‌ترین درختانی است که در نقاط فاقد جنگل کشور کاشته می‌شود و اهمیت و موارد استعمال آن در مناطقی مانند اصفهان به‌حدی است که کشاورزان آن‌را ”میخ طلایی“ می‌نامند.
نظری چنارهای موجود در جهان را هفت گونه اعلام کرد و افزود: از این هفت گونه فقط یک گونه‌اش در کشورمان وجود دارد.
وی با توجه به قدمت بالای درختان ارس، آن‌ها را ازجمله درختانی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد ژنتیکی برشمرد که از سایر درختان متمایزشان کرده و موجب بقای آن‌ها در طول قرن‌ها شده است.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۸۲۳ دریافت: علی اسدی** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین