اخبار گردشگری

روستای نمونه گردشگری عمارت در انتظار تخصیص بودجه

عبدالله شهبازی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: روستای عمارت یکی از بکرترین مناطق روستایی استان مرکزی از نظر طبیعت گردی است و برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نیاز است زیر ساخت های صنعت گردشگری در این روستای نمونه گردشگری ایجاد شود.
وی افزود: وجود سراب های پرآب این روستا را به یکی از مقاصد گردشگری ویژه تبدیل کرده است و این سراب و طبیعت دست نخورده منطقه سیل عظیمی از طبیعت گردان و گردشگران را در طول سال به ویژه ایام تعطیل و تابستان روانه این خطه می کند.
شهبازی تصریح کرد: برای باروری اهداف گردشگری در روستای عمارت تخصیص اعتبار نیاز است تا تحولی بزرگ برای روستا رخ دهد و برخی اقدامات رفاهی پراکنده نیز که انجام شده تاکنون به واسطه بودجه دهیاری و شورا بوده و اعتباری نداشته است.
وی بیان کرد: ایام تعطیل سال ظرفیت روستای عمارت و سراب آن تکمیل می شود به طوری که برای پارک خودروها گردشگران را به خارج از روستا هدایت می شوند و با اختصاص بودجه مناسب می توان محلی به عنوان پارکینگ برای گردشگران ایجاد کرد که این امر رضایتمندی ساکنان و طبیعت گردان را نیز به همراه دارد.
رئیس شورای روستای عمارت گفت: به صورت متوسط در روزهای تعطیل ۱۰۰ تا ۱۵۰ خانواده اوقات فراغت خود را در این محل می گذراند که نیازمند امکانات رفاهی و سرویس بهداشتی آلاچیق و مکانی برای اسکان هستند اما، نبود اعتبار باعث شده است که خدمات کافی ارائه نشود و با این حال طبیعت منطقه به شکلی است که گردشگران را میزبانی می کند.
وی اظهار کرد: آبدهی سراب عمارت که در جنوب شرقی دشت شازند و در دامنه کوه برآفتاب و کوه رازان روستا جای دارد، اراضی کشاورزی ۶ روستا را مشروب می کند و این امر رونق کشاورزی را برای روستای عمارت و روستاهای اطراف ایجاد کرده است به طوری که محصولاتی همچون جو، گندم، یونجه، انواع دانه های روغنی، گوجه، سیب زمینی و همچنین انواع درختان میوه مانند گردو، سیب، هلو و انواع آلوها با حجم بالایی تولید می شود و از این حیث کشاورزی منطقه رونق بسیاری دارد.
وی خاطر نشان کرد: کشاورزی مناسب روستا باعث شده است که کارگاه های صنعتی خاصی در روستا فعال و مستقر نباشد و این امر خود پاک بودن روستای عمارت را از هرگونه آلودگی تضمین می کند.
شهبازی افزود: توسعه گردشگری روستا از مهاجرت جوانان جلوگیری می کند و درحال حاضر منابع درآمدی محدود روستای باعث شده است که اغلب جوانان به شهر مهاجرت کنند و جمعیت غالب روستا سالمندان شودکه تقویت بوم گردی و گردشگری می تواند این مشکلات را برطرف و جوانان را به روستا بازگرداند.
وی گفت:با مهاجرت جوانان عمارت در ۱۰ سال اخیر جمعیت یکهزار نفری روستا به ۴۵۰ نفر کاهش یافته است.
وی توضیح داد: در کنار توسعه گردشگری روستا که مهاجرت معکوس را به همراه دارد روستای عمارت به دلیل حضور گردشگران نیازمند زیرساخت های ارتباطی و فناوری همچون اینترنت است که وضعیت مناسبی ندارد.
روستای عمارت یکی از روستاهای بکر با جاذبه های طبیعی فراوانی است که در انتهای دشت شازند و در ۱۰ کیلومتری جنوب اراک واقع شده است.
این روستا دارای سراب پرآبی است که از ۲ چشمه دائمی مسجد و قلقله تشکیل شده است و در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و بخشی از آن نیز به دشت شازند وارد می شود و به واسطه این ظرفیت طبیعی ویژه گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند.
شهرستان شازند با جمعیت بیش از ۱۱۷ نفر در ۳۳ کیلومتری غرب اراک واقع شده است.
۶۹۹۲/۶۰۱۳/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین