اخبار گردشگری

توضیح وزیر گردشگری جمهوری‌ آذربایجان درباره ثبت میراث مشترک

وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد ایران درباره برخی اشتراکات فرهنگی این کشورها که در سال‌های گذشته به نام جمهوری آذربایجان در یونسکو ثبت شده است، توضیحاتی داد. به گزارش «ایسنا»، ابوالفضل قارایف اظهار کرد:‌ «کشور ما در حال پیشنهاد پروژه‌های جدید به یونسکو است که بین آنها برخی بین‌المللی و برخی هم مربوط به جمهوری آذربایجان است.» او همچنین در مورد اینکه با وجودی که ایران برای ثبت اشتراکات فرهنگی دو کشور در یونسکو قدم‌هایی برداشته، اما جمهوری آذربایجان پرونده‌هایی از جمله چوگان و تار را به نام خود ثبت کرده است، توضیح داد: «بازی چوگان در آذربایجان در حال نابودی بود، زیرا این بازی با اسب‌های خاص منطقه قره‌باغ انجام می‌شد، اما نسل این اسب‌ها در حال انقراض است. به همین دلیل ما این ورزش را در یونسکو به ثبت رساندیم.» وی همچنین درباره ثبت‌ساز تار، گفت: «تاری که ما در یونسکو ثبت کردیم، استادی به نام صادق‌جان ساخته است. این ساز از پنج سیم به ۱۱ سیم تغییر پیدا کرده است. این ساز خاص کشور ماست و با کشورهای دیگر تفاوت دارد.»

قارایف همچنین درباره ارائه پرونده جنگل‌های هیرکانی و ثبت آن در یونسکو، اظهار کرد: «درباره این پرونده مذاکرات ما با ایران ادامه دارد و مدارک آن را به‌عنوان قُرق طبیعی به یونسکو ارائه کرده‌ایم. فکر می‌کنم در آینده نزدیک مذاکراتی نیز بین وزارت محیط زیست جمهوری آذربایجان و نهاد مربوطه در ایران انجام شود.» این مقام آذربایجانی ضمن دعوت از اهالی رسانه برای حضور در هفته فرهنگی آذربایجان در ایران، اعلام کرد: «هفته فرهنگی که امسال در ایران برگزار می‌کنیم، نسبت به برنامه‌هایی که سال‌های قبل داشتیم، متفاوت‌تر است.»

در ادامه این نشست، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفت: «همزمان با حضور وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان، هفته فرهنگی این کشور در ایران امروز افتتاح می‌شود. زمینه‌های مشترک بسیاری برای همکاری دو کشور وجود داشته و دارد.» سیدرضا صالحی امیری ادامه داد: «ما با جمهوری آذربایجان رسوم و هنر مشترک زیادی داریم. به همین دلیل تلاش می‌کنیم آنها را در یونسکو ثبت کنیم. ما در پرونده نوروز نیز هیچ مناقشه‌ای با کشورهای منطقه نداریم. از این نظر جهت‌گیری ما و آذربایجان و کشورهای دیگر، تلاش برای ثبت مشترک آثار و معرفی آن در منظر جهانی است. همچنین تلاش برای تشویق ملت‌های آذربایجان و ایران برای سفر به این دو کشور، به‌خصوص تاکید بر توریسم فرهنگی وجود دارد. امروز گردش اقتصادی ما با جمهوری آذربایجان حدود ۴۰۰ میلیون دلار است که این رقم می‌تواند بیشتر باشد.»
توضیح وزیر گردشگری جمهوری‌ آذربایجان درباره ثبت میراث مشترک

توضیح وزیر گردشگری جمهوری‌ آذربایجان درباره ثبت میراث مشترکاضافه به لیست علاقمندی ها