اخبار گردشگری

توسعه جاذبه‌های گردشگری کلید اشتغال‌زایی

براساس تأکیدات مقام معظم رهبری ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار با محوریت استفاده از توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و آینده‌نگری در مورد تحولات آن‌ها در سطح ملی و جهانی ازجمله اقداماتی است که دولت باید انجام دهد.
به همین منظور، اسحاق جهانگیری، معاون‌اول ریاست‌جمهوری، سیاست‌های فراگیر اشتغال را ابلاغ کرده که در این بین، نقش رسته گردشگری و صنایع‌دستی بسیار پُررنگ است.

رسته فعالیت‌های اقتصادی منتخبی است که با استفاده از مطالعات پویای (دینامیک) کسب‌وکار و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر مستندات، شناسایی می‌شوند و به پیشنهاد دستگاه‌‌های اجرایی ذی‌ربط، به‌تصویب کارگروه ملی تخصصی مدیریت و راهبری توسعه اشتغال پایدار می‌رسند. برای بخش گردشگری و صنایع‌دستی نیز ۱۳ رسته درنظر گرفته شده که برای هر رسته یک سری برنامه‌ریزی صورت گرفته است. البته پیش از ابلاغ این دستورالعمل نیز، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اقدامات لازم را برای بهبود فضای کسب‌وکار و اشتغال‌زایی در رسته‌های مختلف گردشگری و صنایع‌دستی آغاز کرده بود.

در ماه‌های اخیر نیز سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای بهبود محیط کسب‌وکار و ارتقای شاخص‌های آن و حمایت از بخش‌های خصوصی و تعاونی و رقابت از راه اصلاح قوانین، فعالیت‌های مختلفی کرده است. در این بین، توجه ویژه به کاهش نرخ بیکاری استان‌های بالاتر از متوسط کشور جزو اهداف اصلی سازمان میراث‌فرهنگی است.

ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، به‌ویژه برای جوانان دانش‌آموخته دانشگاهی، ارتقای اشتغال‌پذیری و مهارت‌آموزی نیروی کار، کاهش بی‌تعادلی‌های بازار کار از ابعاد مختلف (سنی، سواد، منطقه‌ای و…)، جلوگیری از کاهش نرخ اشتغال موجود در کشور از اهداف اصلی این «برنامه اشتغال فراگیر در سال ۱۳۹۶» است. بر همین اساس، بازآرایی کسب‌وکار و اشتغال از طریق شناخت مزیت‌های مناطق کشور، احصای گلوگاه‌های تولید و اشتغال و اتصال به زنجیره ارزش تولید ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در دستورکار است که در این بین بخش گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند نقش‌آفرینی مهمی داشته باشد و در ماه‌های اخیر سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اقدامات مهمی در این زمینه کرده است.

سیاست‌های دولت در بازار کار بیان‌کننده خط‌مشی و تصمیم‌گیری‌های دولت در استقرار و استمرار فرایندهای توسعه بازار کار است که از طریق ایجاد زیرساخت‌ها، اقدامات حمایتی برای بهبود فضای کسب‌و‏کار در چارچوب برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی صورت می‌گیرد. رسته‌های منتخب در بخش‌های عمده اقتصادی تقسیم و برای بخش گردشگری و صنایع‌دستی نیز ۱۳ رسته انتخاب شده است.

یکی از رسته‌های انتخاب‌شده در بخش خدمات گردشگری و صنایع‌دستی «ایجاد، توسعه و تقویت جاذبه‌های گردشگری» است که در این زمینه اقدامات فراوانی از طرف سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری صورت گرفته است.

با ایجاد و توسعه و تقویت جاذبه‌های گردشگری می‌توان زمینه اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی را فراهم کرد. استفاده کشورهای توسعه‌یافته از جاذبه‌های گردشگری به‌صورتی است که بخش مهمی از درآمدهای این کشورها از طریق جذب گردشگر به این جاذبه‌های گردشگری صورت می‌گیرد. در کشور ما نیز با توجه به تقاضای روزافزون گردشگران برای استفاده از جاذبه‌های طبیعی و بازدید از اماکن تاریخی، باستانی، فرهنگی و مذهبی، بستر مناسبی به‌منظور راه‌اندازی امکانات رفاهی و توسعه گردشگری فراهم شده است. ایران از نظر موقعیت مکانی و داشتن عناصر مهم جذب گردشگر، مانند چشم‌اندازها و مناظر طبیعی، آثار باستانی، تنوع اقلیمی، آداب‌ورسوم و سنن اجتماعی، زمینه‌های مناسبی برای توسعه فعالیت‌های گردشگری دارد.

در انتها می‌توان گفت توسعه جاذبه‌های گردشگری در گام اول نقش مهمی در اشتغال‌زایی در این رسته خواهد داشت. به همین دلیل، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هم در مسیر ایجاد جاذبه‌های گردشگری و توسعه و تقویت آن گام برمی‌دارد.

توسعه جاذبه‌های گردشگری کلید اشتغال‌زایی

توسعه جاذبه‌های گردشگری کلید اشتغال‌زاییاضافه به لیست علاقمندی ها