اخبار گردشگری

رشته های متنوع صنایع دستی در استان اردبیل احیا می شود

به گزارش ایرنا ، علیرضا دباغ عبداللهی روز سه شنبه در بازدید از نمایشگاه تخصصی قلمزنی در استان کرد: استان اردبیل یکی از استان ‌های موفق در تولید صنایع ‌دستی است و با احیای صنایع دستی مسیر رونق گردشگری و کارآفرینی در است هموار خواهد شد.
وی از مستند نگاری برخی رشته های صنایع دستی در حال منسوخ در استان خبر داد و گفت: تاکنون پژوهش و مستندنگاری کلاهدوزی سنتی استان انجام شده است.
او همچنین به راه اندازی کیوسک‌ های صنایع دستی در شهرستان ‌های استان اردبیل اشاره کرد و گفت: این کیوسک ها در اختیار صنعتگران و هنرمندان برای ارائه دست ساخته های خود قرار خواهد گرفت.
وی اظهار کرد‌: نیازسنجی و امکان‌سنجی از نخستین گام‌ های اجرایی این طرح است و این کیوسک‌ ها طرح ملی بوده و برخلاف غرفه ‌های صنایع دستی مقطعی نبوده و بر اساس دستورالعمل سازمان نصب و راه‌ اندازی می‌شوند.
او اظهار کرد: در سال ۹۳ رشته قلمزنی به عنوان اولویت احیا در استان شناسایی و اولین برنامه آموزشی به همت خانم مهسا قنبرزاده به عنوان مدرس در آموزشگاه صنایع دستی اردبیل برگزار شد.
وی گفت: تاکنون بیش از ۱۸ دوره آموزش تخصصی این رشته در سطوح مقدماتی ، تکمیلی و پیشرفته برگزار شده است.
او افزود: بیش از ۳۰۰ نفر در استان در این رشته مشغول فعالیت هستند و این نمایشگاه به عنوان اولین نمایشگاه تخصصی این رشته در استان به همت احمد عطایی و مهسا قنبرزاده به عنوان سرآمدان این رشته برگزار می شود.
در اولین نمایشگاه تخصصی قلمزنی فلز اردبیل بیش از ۱۸۰ اثر فاخر در معرض دید عموم قرار گرفته است.
این نمایشگاه مدت یک هفته در محل نگارخانه خطایی مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی دایر است و علاقمندان می توانند از ساعت ۱۰صبح تا ۱۹ از این نمایشگاه بازدید کنند.
اردبیل از استان های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می کنند.
بیش از ۱۲۰ هزار نفر در استان اردبیل در تولید بیش از ۶۲ رشته متنوع صنایع دستی اشتغال دارند.
چرم و ملیله اردبیل ، معرق نمین ، مرصع سنگ و معرق سنگ خلخال ، گلیم عنبران ، جاجیم بافی ، قالی بافی ، پالاز بافی ، ورنی بافی ، تراش شیشه ، مسند بافی ، سفالگری ، چاقو سازی ، قلمزنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
۶۰۱۸/ ۱۲۵۷

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین