اخبار گردشگری

صنایع دستی در هزار توی گمنامی

به گزارش ایرنا، صنایع و هنرهای دستی نمایه‌ ای از فرهنگ و تمدن هر ملتی به شمار می رود که همواره جلوه گر خلاقیت ها و ایده های ذهنی است. این هنر از ابتدای پیدایش بشر در ابزارهای متفاوت نمایان شد و امروزه نیز بسته به سیاست ها و اهداف کشورها ادامه دارد.
کشور ما نیز با فرهنگ پربار تاریخی همگام با تمدن های کهن در حوزه هنرهای دستی از پیشتازان تاریخ به شمار می رود و امروز صنایع دستی یادگار همین گنجینه های ارزشمند تاریخی است که شایسته است تا با نگرشی نو در پرتوان کردن و رونق اقتصاد کشور پشتیبانی و پاسداری شود.
امروزه پاسداری از این گنجینه های ارزشمند تاریخی و تداوم کاربری آن نه تنها وظیفه ای ملی است، بلکه پویایی و رونق و گسترش صنایع دستی در گوشه و کنار ایران زمین شکوفایی اقتصاد و تجارت را به همراه دارد.
به باور بسیاری از کارشناسان این حوزه، عوامل بسیاری در زمینه احیا، نگهداشت و گسترش هنرهای دستی اثرگذار است که یکی از مهمترین این عوامل آگاهی سازی و تبلیغات است که در نتیجه آن شاهد افزایش آگاهی افراد و گرایش آنها به سمت صنایع دستی خواهیم بود.
این آگاهی در جامعه از یکسو افزایش تقاضا را برای یادگیری، خرید هنرهای دستی و بومی فراهم می کند و از سوی دیگر تحرک و پویایی هنرمندان، صنعتگران و دوستداران را برای ورود به این عرصه به همراه دارد که منتج به رشد فعالیت های تولیدی و شکوفایی نوآوری ها در این حوزه می شود.
اما به گفته هنرمندان و فعالان این حوزه، هنوز نقش و جایگاه صنایع دستی بدرستی در جامعه روشنگری و تشریح نشده، بسیاری از مردم هنوز دید روشن از صنایع دستی ندارند و اینگونه محصولات به جایگاه واقعی خود در سبد خانوارها دست پیدا نکرده است.
این موضوع نکته ای است که بسیاری از هنرمندان حاضر در نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی و سوغات محلی که با حضور هنرمندانی از ۱۱ استان کشور به میزبانی شهرکرد به تازگی برگزار شده است، مورد تایید و تاکید است.
راحله نامداری یکی از هنرمندان فعال در رشته «پاپیه ماشه» است که در حدود ۱۵ سال است که در حوزه صنایع دستی فعالیت کرده و یکی از بانوان کارآفرین این حوزه به شمار می آید.
پاپیه ماشه به معنای کاغذ فشرده است که علت نامگذاری آن این است که کاغذ را پس از خمیر کردن با سریش مخلوط کرده و تحت فشار قرار می دهند تا زیرساخت کار تولید شود، سپس روی آن با رنگ های خاص نقاشی کشیده می شود. در گذشته به این هنر نقاشی لاکی با نقاشی روغنی گفته می شده است.
این بانوی هنرمند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، نبود شناخت کافی مردم از این هنردستی را مهمترین چالش پیش رو دانست و گفت: بسیاری از مردم نه تنها نسبت به این هنر بلکه نسبت به سایر صنایع دستی بی اطلاع هستند و همین امر سبب شده تا نبود اقبال عمومی، فعالان این عرصه را با چالش فروش محصولات مواجه کند.
نامداری تصریح کرد: همچنین از آنجا که قیمت مواد اولیه محصولات صنایع دستی گران است، قسمت تمام شده محصولات نیز افزایش می یابد و همین گران بودن محصولات سبب می شود تا همه مردم قدرت خرید این محصولات را نداشته باشند و صنایع دستی در سبد خانوارها جایگاهی پیدا نکند.
وی، تبلیغات و شناساندن صنایع دستی به مردم را از مهمترین عوامل رونق تولید محصولات صنایع دستی دانست و افزود: هرچند ما هنرمندان به شخصه در فضای مجازی به معرفی محصولات خود می پردازیم اما این به تنهایی کافی نیست و باید برنامه های گسترده ای از سوی متولیان امر اجرا شود.
این بانوی کارآفرین خاطرنشان کرد: جوانان علاقه مند به صنایع دستی بیشمارند که می توان از این ظرفیت در راستای اشتغالزایی قشر جوان بویژه بانوان بهره گرفت که این امر می طلبد تا مسئولان با اعطای تسهیلات و برگزاری کلاس های آموزشی زمینه برای جذب این افراد به بازار کار را فراهم کنند.
فاطمه رحیمی دارنده سه مهر اصالت یونسکو در رشته نمدمالی نیز از نبود تبلیغات کافی در حوزه معرفی صنایع دستی انتقاد کرد و گفت: نبود شناخت کافی از صنایع دستی سبب شده تا مردم محصولات با کیفیت را از محصولات بی کیفیت بدرستی تشخیص ندهند و این امر سبب می شود تا بازار محصولات اصیل ایرانی با چالش مواجه شود.
وی تصریح کرد: نسبت به معرفی صنایع دستی اصیل و حمایت از هنرمندان واقعی این عرصه جدیت لازم وجود ندارد، درحالی که انتظار می رود برای حفظ و پاسداشت هویت این مرز و بوم اقدامات شایسته تری به کار گرفته شود.
این فعال رشته نمدمالی، بهره گیری از ظرفیت رسانه ها بویژه رسانه ملی در معرفی صنایع دستی کشور موثر دانست و افزود: با تولید برنامه های مستند و گزارش از روند فعالیت هنرمندان فعال می توان تا حد زیادی مردم را با این حوزه آشنا کرد.
به گفته یک استاد دانشگاه و دکترای رشته پژوهش و هنر نیز نبود تبلیغات کافی یکی از چالش های جدی حوزه صنایع دستی کشور است.
افسانه قانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هرچند رواج ضد فرهنگ ها و ترویج فرهنگ غربی از سوی ماهواره ها مردم را با هویت بومی خود بیگانه کرده است و امروزه کمتر افرادی دکور خانه خود را با تولیدات صنایع دستی زینت می دهند، اما اگر بتوان در خصوص استفاده از تولیدات داخل و به ویژه صنایع دستی اصیل کشور تبلیغات موثر و گسترده ای انجام داد، می توان از روند غربی شدن سبک زندگی افراد جلوگیری کرد.
وی تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه های منطقه ای، برپایی کارگاه های تولید صنایع دستی در جوار نمایشگاه ها، معرفی مزیت های استفاده از تولیدات صنایع دستی به ویژه خواص پزشکی آن، ملزم شدن نهادها و دستگاه های دولتی در استفاده از این تولیدات به جای محصولات مشابه وارداتی از دیگر راهکارهای معرفی و نهادینه کردن جایگاه صنایع دستی در کشور است.
این استاد دانشگاه، بازاریابی و به ویژه روی آوردن به فروش اینترنتی محصولات صنایع دستی را از دیگر راهکارهای رونق این حوزه دانست و گفت: می توان از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در این حوزه بخوبی بهره گرفت.
قانی با تاکید بر تغییر شیوه مدیریتی موجود در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، خاطرنشان کرد: حفظ و رونق صنایع دستی نیازمند مدیریت کاردان و باسواد است اما چنین امری در راس این سازمان دیده نمی شود که این امر به تضییع حقوق هنرمندان واقعی استان منجر شده است.
وی خاطرنشان کرد: از آنجا که صنایع دستی یادگار نیاکان و اجداد ماست و امروزه با دیدن این دست ساخته ها، تاریخ و فرهنگ و هنر کهن و اصیل کشور در ذهن تداعی می شود، ضروری است تا در حفظ و نگهداشت این سرمایه غنی اهتمام بیشتری به کار گرفته شود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اهمیت تبلیغات مناسب و گسترده در رونق صنایع دستی کشور، لازمه تحقق این امر را همکاری همه دستگاه های فرهنگی دانست.
مهرداد رئیسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هرچند متولی صنایع دستی کشور سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، اما سایر نهادها و دستگاه های فرهنگی نقش موثری در فرهنگسازی استفاده از صنایع دستی در خانواده ها دارند.
وی با تاکید بر تغییر نگرش افراد به صنایع دستی از کالای لوکس به کالای مصرفی تصریح کرد: اگر بتوان قیمت تمام شده تولیدات را با اعطای مشوق هایی به فعالان این حوزه کاهش داد، شاهد افزایش قدرت خرید مردم و اقبال آنها به سمت صنایع دستی خواهیم بود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری، بازاریابی را از دیگر عوامل مهم رونق فروش محصولات صنایع دستی دانست و ابراز امیدواری کرد: در همین راستا بزودی انجمن صادرات صنایع دستی استان تشکیل شود، تا محصولات صنایع دستی بطور مستقیم از استان صادر شود.
رئیسی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم اقدامات خوبی در حوزه رونق کارگاه های صنایع دستی و ایجاد اشتغال در این حوزه انجام گرفته و بیمه هنرمندان صنعتگر نیز در مجلس در حال پیگیری است.
با این وجود کارشناسان بر این باروند؛ نگاه جامع و کامل همراه با مدیریت به روز و سخت کوشانه، برنامه ریزی دقیق، حمایت از هنرمندان واقعی، تبلیغ گسترده، به روز کردن تولیدات صنایع دستی متناسب با نیازهای روز جامعه و سلیقه جوانان همراه با حفظ اصالت هنر ملی می تواند در تحقق اهداف این حوزه بسیار موثر باشد.
گزارش: خاطره حسین زاده**انتشار: جهانبخش صفری
۷۳۶۳/۶۰۲۱

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین