اخبار گردشگری

بیوگرافی۵ نفری که یکی از آنها کلید بهشت را از قالیباف می گیرد

 اعتماد نوشت:دیروز الیاس حضرتی، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در توییتی، از ۵ چهره به عنوان مهم‌ترین گزینه‌ها برای تصدی شهرداری تهران نام برد. او حسین مرعشی، حجتی، مهرعلیزاده، افشانی و اردکانیان را به عنوان گزینه‌های اصلی شهرداری تهران معرفی کرد.

۱- سیدمحمدعلی افشانی، سیاستمدار اصلاح‌طلب هم‌اکنون استاندار فارس است. با روی کار آمدن دولت یازدهم و آغاز زمزمه‌هایی در ‏مورد انتصاب محمدعلی افشانی به عنوان استاندار فارس، ۱۸ نماینده مجلس نهم عضو مجمع نمایندگان استان فارس در اعتراض به ‏انتصاب افشانی به عنوان استاندار جدید فارس صحن علنی مجلس را ترک و استعفای خود را تقدیم هیات رییسه مجلس کردند و ‏عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور را به استیضاح تهدید کردند ولی در نهایت با مقاومت رحمانی فضلی، در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۹۴ ‏افشانی رسماً استاندار فارس شد و تاکنون این مسوولیت را برعهده دارد. او پیش از این معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان ‏نوسازی و تجهیز مدارس کشور بوده است. همچنین در سابقه کاری او معاونت استانداری استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و ‏سمنان دیده می‌شود. افشانی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه شریف است. ‏

۲-محمود حجتی دیگر گزینه طرح شده هم‌اکنون وزیر جهاد و کشاورزی است. او متولد سال ١٣٣۴ در نجف‌آباد اصفهان است، فرزند مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا حجتی نجف‌آبادی از علمای این شهر. حجتی تا پایان دوره دبیرستان در شهر زادگاهش تحصیل کرد و بعد وارد دانشگاه شد و مدرک مهندسی خود را در رشته مهندسی عمران از این دانشگاه گرفت. پس از انقلاب اسلامی و صدور فرمان تشکیل جهاد سازندگی به استان چهارمحال و بختیاری رفت و مسوولیت مدیریت این نهاد را بر عهده گرفت و بعد از آن به عنوان عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی اصفهان مشغول به کار شد.

او همچنین پس از پایان جنگ تحمیلی در سال ۱۳۶۸ به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان انجام خدمت کرد و تا سال ١٣٧٣ در این سمت باقی ماند. طرح‌های افزایش محصول گندم، ذرت، زیتون، کلزا و سایردانه‌های روغنی در دوره او به اجرا درآمدند، مهم‌ترین آنها افزایش تولید گندم بود که دولت قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش داد تا کشاورزان به تولید گندم تشویق شوند. با شروع عملیات اجرایی سد کرخه به عنوان مدیر اجرایی این پروژه تا زمان بهره‌برداری مشغول به کار شد و در دوره اول ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی به عنوان وزیر راه و ترابری و دوره دوم دولت او به عنوان نخستین وزیر وزارتخانه ادغامی جهاد سازندگی و کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت و تا پایان دولت در این سمت ماند. حجتی مرداد سال ١٣٩٢ به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر جهاد کشاورزی مشغول به فعالیت شد.

۳- محسن مهرعلیزاده یکی دیگر از افرادی است که این روزها نامش برای شهرداری تهران شنیده می‌شود. مهرعلیزاده سال ١٣٣۵ در شهرستان مراغه (استان آذربایجان شرقی) به دنیا آمد. او لیسانس و فوق‌لیسانسش را در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه تبریز گرفت و دوره دکترای مهندسی اقتصاد در دانشگاه تیلبرگ هلند را نیمه‌تمام گذاشت و به کشور بازگشت، مهرعلیزاده در سال ٨٨ دکترایش را در رشته مدیریت مالی از دانشگاه تهران گرفت.

مشارکت در تشکیل کمیته انقلاب اسلامی مراغه در سال ۵٧، مشارکت در تاسیس جهاد سازندگی و سپاه پاسداران مراغه از جمله فعالیت‌های او در سال‌های اولیه بعد از انقلاب بودند. او از سال ۶١ تا ۶٣ عضو هیات‌مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل شرکت اتومبیل‌سازی سایپا بود و از سال ٧١ تا ٩۶ ریاست هیات‌مدیره و مدیرعاملی سازمان عمران کیش را بر عهده داشت. پس از آن به مدت سه سال معاون امور نیروگاه‌های سازمان انرژی اتمی ایران بود و در این مدت مسوولیت برنامه‌ریزی و آغاز مجدد فعالیت ساخت نیروگاه اتمی بوشهر و انجام عملیات مربوطه پس از ١۴ سال توقف و انجام مذاکرات و نهایی کردن قرارداد تکمیل نیروگاه بوشهر با روسیه را بر عهده داشت. مهرعلیزاده از سال ٧۶ و با روی کار آمدن دولت اصلاحات به عنوان استاندار خراسان مشغول به کار شد و تا سال ٨٠ در این سمت باقی ماند. از سال ٨٠ تا چهار سال بعد هم به عنوان معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان تربیت‌بدنی منصوب شد. او عضو هیات‌مدیره سازمان منطقه آزاد کیش است و در طول سال‌های فعالیتش در کیش ایجاد منطقه آزاد و هواپیمایی غیر دولتی کیش ایر را به کارنامه خود اضافه کرد. محسن مهرعلیزاده در حال حاضر رییس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای است.

۴-حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی از جمله گزینه‌های جدی برای شهرداری پایتخت است. او متولد ‏سال ١٣٣٧ در شهرستان رفسنجان استان کرمان است. مرعشی از اول انقلاب تا تاکنون مسوولیت‌های مختلفی را برعهده داشته است. ‏مسوولیت‌های او بعد از پیروزی انقلاب از جهاد سازندگی شروع شد‎.‎‏ او هشت سال استانداری کرمان و دو دوره (پنجم و ششم) نماینده ‏مجلس شورای اسلامی بوده است. حسین مرعشی پسر عموی عفت مرعشی همسر مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و از افراد بسیار ‏نزدیک به آیت‌الله بود که در دو سال از ٨ سال ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ریاست دفتر او را برعهده داشت. از ‏دیگر مسوولیت‌های مهم حسین مرعشی می‌توان به معاونت ریاست‌جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اشاره ‏کرد. او در دولت هشتم و بعد از ادغام سازمان ایرانگردی و جهانگردی و سازمان میراث فرهنگی به عنوان نخستین رییس سازمان ‏میراث فرهنگی و گردشگری کشور انتخاب شد. حسین مرعشی در طول سال‌های گذشته همیشه از چهره‌های برجسته اصلاح‌طلبان ‏حزب کارگزاران سازندگی بوده است. ‏

۵-این روزها نام رضا اردکانیان هم به عنوان یکی دیگر از گزینه مطرح برای شهرداری تهران شنیده می‌شود، او از کارشناسان ‏بین‌المللی حوزه آب است که در سازمان‌های بین‌المللی دارای کرسی بوده است. اردکانیان نخستین ایرانی‌ای است که از معاون اسبق ‏دبیرکل سازمان ملل متحد حکم گرفت و مدیر «برنامه دهه بین‌المللی آب» سازمان ملل متحد شد و تا سال ٢٠١۵ این مسوولیت را ‏برعهده داشت. اردکانیان متولد سال ١٣٣٧ در شهر یزد و دارای مدرک کارشناسی در رشته مهندسی سازه از دانشگاه صنعتی شریف، ‏کارشناسی ارشد از دانشگاه مک مستر کانادا و دکترا در رشته مدیریت آب از انگلستان است‎.‎‏ او در زمان ریاست‌جمهوری آیت‌الله ‏خامنه‌ای (مقام معظم رهبری) معاون عمرانی وزارت کشور بود و در دولت مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی معاونت برنامه‌ریزی ‏وزارت نیرو شد. پس از آن و در دوران اصلاحات اردکانیان چهار سال قائم مقام وزیر نیرو شد و چهار سال دیگر هم مسوولیت ‏معاونت امور آب را برعهده گرفت. او همچنین نایب‌رییسی انجمن آب‌شناسی ایران و مدرس در دانشگاه شریف بوده است و طرح‌ها و ‏پروژه‌های مختلفی را به انجام رسانده. اردکانیان در مدیریت مجامع مختلف علمی و تخصصی بین‌المللی مرتبط با آب از جمله ‏فرهنگستان بین‌المللی آب، شورای حکام موسسه آموزشی آب یونسکو، انستیتوی آب و محیط زیست دانشگاه ملل متحد فعالیت کرده و ‏مسوولیت داشته است. ‏