اخبار گردشگری

خانه ای که به همت دولتمردان برای شهر کرمان ماند* نجمه حسنی

اینجا دیار کهن و تاریخی کرمان، شهری که سرشار از آثار تاریخی فراوانی است که مرمت و بازسازی آنها سالهای سال دغدغه و ورد زبان همگان بود تا اینکه قدم خیر دولت تدبیر و امید به این دیار رسید و شکوفه های بهار میراث فرهنگی در کرمان به بار نشست.
همت و اندیشه های بکر استاندار کرمان نه تنها در عرصه های مختلف اقتصادی منجر به انجام صادرات پنج میلیارد دلاری طی سه سال گذشته، امضای یک هزار موافقت نامه سرمایه گذاری طی طول عمر دولت یازدهم و تامین سه میلیارد دلار تامین مالی خارجی در فضای وحدت و به دور از دعواهای سیاسی شد بلکه در بخش فرهنگی و تاریخی نیز این استان را با مرمت آثار تاریخی متعدد و ثبت پنج اثر تاریخی جهانی دچار تحولی شگرف کرد.
چنانچه این همت و همیت در مساله تخریب خانه شهر نیز خود را نشان داد، دولت یازدهم این بار به رغم نیاز به ساخت ساختمان جدید استانداری در جوار بنای خانه شهر، با دعوت از گروهی به سرپرستی طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، مدیرکل بافت های تاریخی وزارت مسکن و شهرسازی و همچنین ۲ نفر از کارشناسان حوزه میراث فرهنگی با همراهی مشاور طرح میدان شورا و ساختمان جدید استانداری نشان داد که دغدغه این دولت آبادانی و توسعه است ولا غیر.
و اما ماموریت ۲۰ روزه ای که از سوی استاندار کرمان به اداره کل میراث فرهنگی استان در خصوص خانه شهر محول و منجر به حفظ تمامیت خانه شهر و اصلاح طرح میدان شورا و ورودی ساختمان جدید استانداری با نظر معماران برجسته کشور شد که تحسین همه کرمانی ها را برانگیخت.
حالا این همت موجب شد، ثبت ملی خانه شهر کرمان با پیگیری و مسئولیت معاون میراث فرهنگی کشور انجام و همزمان گزارش گروه اعزامی همراه با مستندات و راهکارهای لازم در خصوص بازنگری و اصلاح معماری و طرح میدان شورا و حل مشکل ورودی اصلی ساختمان جدید استانداری با مشاوره چند نفر از معماران با سابقه و مطرح کشور و نیز مشاور طرح میدان شورا و ساختمان جدید استانداری بررسی و نهایی شود.
اکنون و در دولت تدبیر و امید، نه تنها بخش اقتصادی استان کرمان دچار تحولی شگرف شده که البته دم مسیحایی دولت، گرد فراموشی را از چهره آثار تاریخی این استان کرمان زدوده است.
کرمان با داشتن هفت هزار اثر تاریخی، یکی از استانهای کهنی است که سالهای سال گرد فراموشی و فرسودگی را بر چهره میراث گذشته خود با اشک نالیده بود، دیار کریمان با داشتن آثاری همچون باغ شاهزاده ماهان، روستای صخره ای میمند، باغ فتح آباد، گنبد جبیله و بازار گنجعلیخان یکی از استانهای هدف گردشگری است.
مرمت آثار تاریخی استان کرمان در ادوار گذشته سطحی و در حد بودجه اندک میراث فرهنگی بوده در حالی که دولت یازدهم در بخش احیای آثار تاریخی این استان نیز در دو سال گذشته با استفاده از اعتبارات بخش خصوصی و تدابیر شایسته در هزینه کرد اعتبارات، خوش درخشیده است.
از احیا و مرمت بازار کرمان گرفته تا دمیدن حیات در کالبد بی جان باغ و عمارت فتح آباد (بیگلر بیگی) کرمان آنهم با دست خالی به عنوان کاری که سالهای سال از دست هیچ دولتی برنیامده بود و زنده کردن بیمارستان تاریخی نوریه به عنوان بنای هویتی و نخستین بیمارستان بومی و محلی این شهر تا احیای باغ بیرم آباد، مدرسه حیاتی و دهها اثر از هفت هزار اثر تاریخی موجود در استان کرمان امروز موجب تاریخ این دیار را به نوعی زنده کرده و کرمان و کرمانی این حیات را مدیون استاندار بومی کرمان و تیم همراهش است.
دبیر خبر ایرنا در کرمان *
۳۰۲۹/ ۵۰۵۴

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین