اخبار گردشگری

الزامات گردشگری زیارتی

تهران – ایرنا – وقتی چشمهایت به گلدسته های سر به آسمان کشیده و گنبد طلایی اش می افتد، قطره اشکی گوشه چشمهایت می نشیند، قلبت به تپش می افتد و به رسم ادب دست به سینه زیر لب زمزمه می کنی: السلام و علیک یا علی ابن موسی الرضا.

اینجا مشهد است. پایتخت معنوی ایران. اینجا میعادگاه حاجیان کم بضاعت است. از سراسر ایران احرام عشق می بندند تا از سرچشمه های زلال کرامت اش ، جان تشنه شان را سیراب سازند.
در حریم حرم او، شماری زائرند و کثیری مجاور. اما همه قلبها در ایران به عشق او می تپد. حتی دوستداران اهل بیت(ع) از سراسر جهان به مشهد می آیند تا از سرچشمه های زلال معرفت و سخاوت امامشان نوش کنند.
مشهد دیروز با مشهد امروز تفاوت های زیادی را به خود دیده است. این شهر امروز مدرن، زیبا و دارای دسترسی های بسیاری است. شهرکهای صنعتی زیادی در اطراف شهر سر راست کرده اند تا کسب و کار در این شهر زیارتی رونق خاصی داشته باشد.
شما کافی است در مناسبت های مذهبی در مشهد باشید تا همه ایران را در این شهر ببینید.
مشهد یک شهر نیست بلکه مدل کوچکی از کشور ایران است.
اگر این شهر را از این زاویه ببینیم، آن وقت است که انتظارات ما از مردم و مسئولان شهری پایتخت معنوی ایران افزایش می یابد.
از منظر زائران، فعالان در صنعت هتلداری، زائرسراها، رانندگان بخش حمل ونقل عمومی، کسبه و همه مشهدی هایی که به نحوی در برخورد با آنان هستند، خادم امام رضا(ع) محسوب می شوند.
سووال این است: آیا این انتظارات امروز در مشهد برآورده می شود؟ پاسخ روشن است : خیر.

• چند پیشنهاد
از منظر جامعه شناسی هنگامی آحاد جامعه حول یک محور اجتماع می کنند که فواید آنی و آتی آن را به صورت شخصی و عمومی دریابند. وقتی آثار فردی و جمعی یک طرح برای افراد جامعه تشریح شود، همدلی و همراهی آنان موجب توفیق دست اندرکاران در اجرای بهتر امور خواهد شد.
۱ – رسانه های استان خراسان رضوی به صورت برنامه ریزی شده و با استفاده از معتمدان محلی و رهبران فکری این خطه، فواید حضور زوار در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در این سامان را برای افکار عمومی تشریح کنند.
۲ – سازمان گردشگری استان با برپایی دوره هایی با عنوان تکریم زوار، نسبت به آموزش های لازم به صاحبان مشاغلی که بیشترین برخورد با مهمانان این خطه را دارند، اقدام نماید.
۳ – سازمان آموزش و پرورش با همکاری گروههای مردم نهاد و انجمن اولیا و مربیان، برنامه هایی را در راستای تکریم زوار امام هشتم(ع)، طی سال تحصیلی در مدارس تدارک ببیند.
۴ – سازمان فرهنگی و هنری شهرداری مشهد پیش از شروع مسافرتهای نوروزی و تابستانی، هفته ای را با نام تکریم از زوار ثامن الائمه(ع) اختصاص داده و با اجرای برنامه های فرهنگی و هنری افکار عمومی را برای استقبال از زوار تهییج کند.
۵ – راهنمایی و رانندگی مشهد پیش از اجرای طرح ترافیک در محدوده حرم، با برنامه های آموزشی رانندگان شهری را نسبت به لزوم اجرای طرح اقناع کند.
اینکه یک شهروند مشهد بگوید «چه زمان فصل زوار تمام می شود تا ما نفسی به راحتی بکشیم»، موید این حقیقت است که تا کنون برنامه های مسئولان شهری برای اقناع افکار عمومی جواب نداده است.
استفاده از تجربیات شهرهای سیاحتی و زیارتی در اقصی نقاط دنیا در جذب گردشگر و زائر و ارائه دستاوردهای حضور گردشگران در توسعه بومی و ملی، در همین راستا قابل ارزیابی است.
الزامات گردشگری زیارتی

الزامات گردشگری زیارتیاضافه به لیست علاقمندی ها