اخبار گردشگری

سراب کرتول بروجرد جاذبه کم نظیرگردشگری

شهرستان بروجرد به عنوان دومین شهرپرجمعیت لرستان بعد ازخرم آباد دارای ۱۱ سراب پر آب است که از بین آنها کرتول از جاذبه های طبیعی بیشتری برخورداراست.
این شهرستان با داشتن آب و هوای دل انگیزوطبیعتی زیبا دارای ظرفیت های بالایی درحوزه گردشگری است که می طلبد مسئولان توجه بیشتری به آن داشته باشند.
سراب زیبای کرتول دردامنه کوه های گرین و درمیان قلل زیبای هیجده یال و قله های نهاوند مانند یال کبود وچل نابالغان و دره سیب قرار گرفته که ازآب و هوای بسیار لذت بخش و دل انگیزی برخورداراست ودرایام مختلف سال ازجمله بهاروتابستان پذیرای گردشگران زیادی از داخل و خارج استان است.
همه ساله به واسطه ریزش فراوان برف در ارتفاعات این منطقه وآب شدن تدریجی برف درفصل بهاروتابستان، رودخانه ای خروشان و زیبا در دامنه این منطقه پدیدارمی شود رودخانه ای که دردل طبیعت زندگی و حیات دوباره ای بخشیده و طراوت و زیبایی خاصی به این منطقه داده است.
تفرجگاه سراب کرتول درایام سال و روزهای تعطیل هفته آغوش سبز و زیبای خود را به روی خانواده های بروجردی و مهمانانشان باز و آرامش را برای گذران یک روز خوب دردامان طبیعت به آنها هدیه می کند.
این سراب با میزان آب دهی نیم متر مکعب درهرثانیه همواره مورد استقبال و بازدید مردم و مسافران قرارمی گیرد.
درپایین دست این سراب و درمسیر رودخانه ای که از سراب به سمت روستای توده زن جاری می شود باغ سرسبزگردو با درخت های فراوان وجود دارد درختانی که قدمت هریک ازآنها به بیش از۲۰۰ سال برمی گردد.
گردوهای این منطقه به لحاظ موقعیت آب وهوایی از بهترین کیفیت برخوردار بوده و بیشتربه استان های دیگر ارسال می شود.
برای رسیدن به این سراب پرآب باید از پیچ و خم های محور بروجرد به سمت بخش اشترینان عبور کنی و با رسیدن به روستای توده زن که بیشترصاحبان باغهای گردوی سراب کرتول هستند بگذری بعد ازعبورازاین روستا باید حدود یک کیلومتر را طی کنی تا به باغ های گردوبرسی باغ هایی که اگرآب سراب کرتول نبود در پایه کوه های گرین ایجاد نمی شدند برای دست یابی به سرسراب باید پیاده از راهی باریک دل کوهها را برای حدود یک ساعت طی کنی تا با این پیاده روی از چشم اندازهای زیبای مسیر لذت برده و به سراب برسی .
به واسطه سراب کرتول روستای توده زن منطقه ای زیبا با طبیعتی سرسبز است و مردم این روستا بیشتر به دامداری و کشاورزی مشغول بوده و با حدود ۶هزار جمعیت از روستاهای پرجمعیت بروجرد است.
با توجه به اینکه سراب کرتول در ایام بهار و تابستان مورد بازدید بسیاری از شهروندان بروجردی و دیگر شهرهای استان قرار می گیرد توجه و رسیدگی به این منطقه بکر و دیدینی از سوی مردم روستا و مسئولان ضروری است.
دهیاری روستای توده زن مسئول برقراری نظم و نظارت بر بهداشت منطقه سراب کرتول می باشد.
اکنون مبلغی به عنوان ورودی به این منطقه زیبا از گردشگران دریافت می شود که توسط دهیاری برای نظافت و زیبایی منطقه صرف می شود.
بخشداراشترینان گفت: سال گذشته از مجموع ۴۱ روستای بخش اشترینان، روستای ونایی به دلیل تصویب منطقه نمونه گردشگری، روستای توده زن به واسطه داشتن سراب کرتول و روستای کمره علیا به واسطه تولید خشکبار و تولیدات باغی برای توسعه گردشگری و اجرای طرح اقتصاد مقاومتی معرفی شده اند.
محسن یعقوبی فرافزود: برای هریک ازاین روستاها اعتباری درنظر گرفته شده است که می توان طرح های گردشگری را در مراحل مختلف در این روستاها اجرا کرد.
وی اظهار کرد: درطرح های گردشگری ایجاد آلاچیق، رستوران سنتی، تالار عقد و عروسی، اقامتگاه بوم گردی، سوئیت های اقامتی و فروشگاه و نمایشگاه آثار دستی و سوغات را می توان در مراحل مختلف اجرا کرد که این کارها براساس اولویت طرح ها توسط دهیاری ها یا بخش خصوصی اجرا می شوند.
تفرجگاه سراب کرتول در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر بروجرد درجوار روستای توده زن قرار دارد.
دسترسی به آن از طریق جاده بروجرد – اشترینان و جاده فرعی امکان پذیر است.
۶۰۵۲/۷۲۷۳ خبرنگار: آمنه صارمی** انتشاردهنده: مقداد بهاروند احمدی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین