اخبار گردشگری

صنعت گردشگری ایران و رشد شتابان

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، رسانه ها در تازه ترین گزارش های خود از رونق گردشگری در ایران نوشتند. همچنین رشد تولید فولاد، رونق تجارت ایران با قطر، وضعیت ارز در بازار و رشد سرمایه گذاری خارجی در ایران از مهمترین محورهای توجه این رسانه ها در هفته گذشته بود.

**رونق گردشگری در ایران
وب‌سایت المانیتور در گزارشی به بررسی وضعیت هاستل‌های نوین در گردشگری ایران پرداخته و روند رو به رشد توریسم ایران را مورد بررسی قرار داده است. به گزارش این وب‌ سایت،گردشگری در میان مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد ایران قرار گرفته است که پس از برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای صورت گرفته در سال ۲۰۱۵، رشدی سریع را تجربه کرد.
طرح چشم‌انداز گردشگری کشور برای سال ۲۰۲۵ گویای این است که هدف از آن افزایش سهم این کشور از گردشگران بین‌المللی از ۹٫ ۰ درصد در سال ۲۰۰۴ به ۵٫ ۱ درصد در سال ۲۰۲۵ است؛ رقمی معادل ۲۰ میلیون گردشگر و ۳۰ میلیارد دلار درآمد سالانه.
در ادامه گزارش آمده است: بیش از ۶ میلیون گردشگر خارجی در سال ۱۳۹۵از ایران بازدید داشته‌اند و درآمدزایی معادل ۸ میلیارد دلار از این محل ایجاد شده است. طبق این گزارش، میانگین سن گردشگرانی که در چند سال گذشته از ایران بازدید کرده‌اند، حدود ۶۰ سال بوده است، حال آن که بنا بر اظهارات رسمی مقامات ایران، میانگین سنی گردشگران خارجی در سال‌های اخیر به ۴۵ تا ۵۰ سال تقلیل یافته است.

** رشد تولید فولاد
انجمن جهانی فولاد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، تولید فولاد خام ایران در ماه مه ۲۰۱۷ (۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد ماه ) نسبت به ماه قبل از آن (آوریل) ۸٫۸ درصد رشد داشته که از میانگین رشد پنج درصدی تولید دنیا، پیشی گرفته است.
برپایه این بررسی، عملکرد تولید فولاد خام ایران نسبت به رشد تولید تجمعی ۲۰۱۷ که رشد ۱۳٫۱ درصدی است، اندکی کاهش نشان می ‌دهد، اما رشد تولید فولاد خام ایران یکی از سریع‌ترین‌ها در سطح دنیا ارزیابی می‌شود. ایران در افق ۱۴۰۴ دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد خام را در برنامه دارد که در پایان سال گذشته ظرفیت این بخش به بیش از ۲۷ میلیون تن رسید و انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی لازم در دوره ۱۴۰۴ – ۱۳۹۶ به این مهم برسد.
براساس آمارهای انجمن جهانی فولاد، ترکیه رقیب منطقه‌ای ایران نیز در ماه می ‌میلادی رشد تولید ۹٫۷ درصدی داشت و پیش‌بینی شده، تداوم این رشد منجر به تقویت قیمت قراضه در بازارهای جهانی خواهد شد. میزان تولید فولاد خام در سال ۱۳۹۱ پیش از شروع به کار دولت یازدهم رقم ۱۴ میلیون و ۳۶۱ هزار تن بود و در سال ۱۳۹۲ به ۱۵ میلیون و ۶۲۷ هزار تن رسید و برای سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۱۸ میلیون و ۴۶۶ هزار تن اعلام شد.

** رونق تجارت ایران با قطر
برخی ناظران از تجارت ایران با قطر به عنوان فرصتی کوتاه‌مدت برای اقتصاد کشور یاد می‌کنند درحالی که براساس آمارهای ارائه شده تنها حدود ۰٫۳درصد از کل واردات قطر در سال ۲۰۱۵ از سوی ایران بوده است. با گذشت چند روز از آغاز تحریم قطر ازسوی عربستان و برخی کشورهای عربی و برنامه ایران برای حضور موثر‌تر در بازار قطر، اظهارات مقامات مسوول ایرانی حاکی از بهره‌برداری از این موقعیت و تاثیر این تحریم بر بهبود روابط تجاری و اقتصادی دو کشور است.
«حسن فروزان‌فرد» ‌عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان برخی مشکلات پیش رو در تجارت با قطر بر این باور است مساله اول، نقل و انتقال پول و مشکلات بانکی در پرداخت‌ها است. مساله دیگر آمادگی در زمینه بسته‌بندی است یعنی بسته‌بندی محصولات به‌نحوی ‌که قابلیت عرضه در کشورهای عربی را داشته باشد.
به گفته وی، ارتباطات تجاری ایران با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در سال‌های اخیر خوب نبوده و بیشتر تولیدکنندگان بسته‌بندی مناسب با بازار مصرف کشور عربی برای شناساندن محصول به زبان عربی را ندارند و زمان می‌برد تا این بسته‌بندی‌ها آماده شود. از همه مهمتر اینکه محصولات صادراتی به قطر در فروشگاه‌های معتبر زنجیره‌ای فروخته می‌شود که ورود به آن نیازمند سرمایه‌گذاری اولیه و ایجاد تعهداتی در مورد زمان و قیمت محصول است.

**وضعیت ارز در بازار
به نظر می‌رسد دلار در فصل اول امسال توان زیادی برای رشد قیمت ندارد؛ به ‌طوری ‌که در سه بهار گذشته نیز تنها یک بار در سال۹۵، رشد مثبت و تنها نیم درصدی را به ثبت رساند. به باور فعالان اقتصادی، احتیاط معامله ‌گران پیش از انتخابات ریاست جمهوری، عرضه متناسب بازیگران ارزی و نزدیک بودن ارزش دلار در کشورهای همسایه به بازارداخلی از عوامل اثرگذار در آرامش فصل اول سال جاری بودند.
قیمت دلار در بهار سه سال اخیر، نوسان قابل توجهی را به ثبت نرساند، در واقع فضای بازار ارز در اولین فصل سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ آرام بود. این در حالی است که قیمت در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ تغییرات زیادی را تجربه کرد. میزان انحراف معیار در بهار۹۰، ۳۴ تومان و در سه سال بعد نیز بالای ۶۰ تومان بود. انحراف معیار دلار از سال ۹۴ به زیر ۲۰ تومان رسید و در سال ۹۶ نیز عدد ۱۷ تومان برای آن ثبت شد.

** افزایش سرمایه گذاری خارجی در ایران
بخش صنعت، معدن و تجارت با جذب ۵٫ ۵ میلیارد دلار سرمایه‌ خارجی و سهم ۴۲ درصدی از مجموع کل سرمایه‌های جذب‌شده پس از برجام، در صدر بخش های مختلف اقتصادی قرار گرفت. بررسی تازه‌ترین اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد برخلاف گذشته که سرمایه‌گذاری‌های جذب‌شده بیشتر معطوف به استفاده از مزیت مواد اولیه بود و بر پایه پتروشیمی و فلزات پایه قرار داشت، اکنون سرمایه‌گذاران خارجی تمایل به سرمایه‌گذاری در دامنه‌ گسترده‌تری از فعالیت‌ها دارند. ازسوی دیگر، سرمایه‌های خارجی با تغییر تمرکز از استان‌های توسعه‌یافته و صنعتی، در سایر استان‌های کشور نیز توزیع شده‌اند.
ورود ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌ خارجی در قالب ۱۶۵ طرح به کشور موجب شد تا ایران پس از برجام بتواند در میان کشورهای موفق در جذب سرمایه خارجی قرار گیرد.
براساس گزارشی که از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت منتشر شده علاوه بر رشد سرمایه خارجی جذب شده در کشور با لغو تحریم‌های بین‌المللی شاهد دو تغییر در روند سرمایه‌گذاری خارجی نیز بوده‌ایم؛ به‌طوری که گرایش سرمایه‌گذاران خارجی که پیش از برجام معطوف به استفاده از مزیت مواد اولیه بود پس از برجام به سمت سرمایه‌گذاری در دامنه‌های گسترده‌تری از فعالیت‌های صنعتی، معدنی و تجاری تغییر کرد. از سوی دیگر پیش از برجام گرایش سرمایه‌گذاران خارجی به سرمایه‌گذاری در استان‌های توسعه‌‌یافته بود؛ روندی که با لغو تحریم‌های بین‌المللی به سایر استان‌ها تغییر کرده است.
همچنین جذب ۳۰ میلیارد دلارسرمایه خارجی برای توسعه بخش معدن در حالی از سوی متولی این بخش پیش بینی شده است که در تازه‌ترین خبرها «مهدی کرباسیان» رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، جذب این مقدار سرمایه را در چشم‌انداز ۱۴۰۴ دست‌یافتنی می‌داند.
کرباسیان ضمن اشاره به خبرهایی که از سوی وزیر اقتصاد درباره کشورهای کره، ژاپن و کشورهای اروپایی در جذب سرمایه خارجی مطرح شده، معتقد است: ایران یک کشور ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن است و به دلیل اینکه کشورهای معدنی زیادی در دنیا وجود ندارند، سرمایه‌گذاران راغب به ورود به این حوزه هستند. رقم به‌دست آمده از سرمایه مورد نیاز توسعه بخش معدن همان ۳۰ میلیارد دلار بوده که پیش‌بینی می‌شود ظرف این مدت بتوان این بودجه را جذب کرد.

پژوهشم**۴۵۸**۹۲۷۹**خبرنگار: محمد ستاری**انتشاردهنده: سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین