اخبار گردشگری

اجرای فاز دوم مرمت مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

عبدالرحمن وهاب‌ زاده روز شنبه گفت: مرمت یک دوم دیوار غربی صحن بقعه تمام شده و پس از اتمام مرمت کاشی های معرق صحن اصلی ، مرمت گنبد الله الله شروع خواهد شد.
او تغییرات جوی و سرمای شدید زمستان و نفوذ رطوبت به پشت کاشی‌ کاری ‌ها را عامل اصلی آسیب به کاشی‌ ها دانست و افزود: در فصل گذشته نیز بخش داخلی گنبد چینی ‌خانه مرمت و صدمات ناشی از رطوبت در گچ ‌بری ‌ها ، طلاکاری ‌ها ، تنگبری ها ، نقاشی روی گچ و تزئینات داخلی چینی ‌خانه آسیب شناسی و تثبیت و در برخی موارد بازسازی انجام شد.
به گفته وی ، در چینی‌خانه بقعه شیخ ‌صفی که ۴۰۰ سال پیش طراحی شده ظروف اهدایی به بقعه شیخ‌ صفی ‌الدین اردبیلی و پادشاهان صفوی نگهداری می ‌شود که در حال حاضر بخشی از گچبری ، طلا کاری ‌ها و کشته ‌بری ‌های چینی‌ خانه آسیب جدی دیده است.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، این استاد باستان شناسی با اشاره به اینکه عملیات مرمت نیازمند گروه ‌های فنی و باتجربه متعددی است تا با توان بیشتری جلوی گسترش آسیب‌ ها گرفته شود، تشریح کرد: با وجود منابع مالی محدود ، امکان استفاده از نیروهای بیشتر وجود ندارد. با این حال مرمت صحن اصلی پیش از فصل پاییز به پایان می‌ رسد.
وهاب‌ زاده همچنین با اشاره به عایق ‌کاری پشت بام و مرمت آجرکاری‌ ها و کاشی‌ کاری‌های گنبد الله الله، از مرمت این گنبد از هفته آینده خبر داد و افزود: همزمان با مرمت گنبد الله الله به مرمت گنبد شاه اسماعیل نیز ‌پرداخته می شود.
وی با بیان اینکه کاشی‌ هایی که تاکنون در مرمت گنبد شاه اسماعیل مورد استفاده قرار گرفته ، کاشی اصفهان بوده اظهار کرد: کاشی‌ های اصفهان در معرض آسیب سرمازدگی و یخ‌ زدگی قرار می‌گیرد و در مقابل سرمای منفی۳۰ و ۳۵ درجه اردبیل دوام نمی‌ آورد، بدین ترتیب مرمت گنبد شاه اسماعیل نیازمند کاشی مقاوم ‌تری است.
وهاب ‌زاده از انعقاد قرارداد با کارگاه ‌های کاشی ‌سازی آستان قدس رضوی در مشهد مقدس خبر داد و افزود: قبلا کارشناسان کاشی‌کار آستان قدس رضوی از بقعه شیخ‌ صفی بازدید کرده‌ اند که قرار شد عملیات اجرایی مرمت گنبد شاه اسماعیل پس از ماه رمضان شروع شود.
مدیر پایگاه جهانی بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی تنها راه کنترل و رفع آسیب‌های این مجموعه جهانی و ایجاد پایداری لازم در آن را استمرار فعالیت‌های مرمتی در سایه توجه مسوولان و اختصاص اعتبار لازم دانست.
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مهم ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن است.
این بنا پس از وفات شیخ به سال ۷۳۵ هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.
اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه ای که با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه گر می شود ، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده اند.
مجموعه کنونی بقعه شیخ صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی الدین ، حرم خانه ، مقبره شاه اسماعیل ، چینی خانه (که دارای گچ بری های زیبا و چند درِ چوبی و نقره ای نفیس است) ، مسجد جنت سرا ، خانقاه ، چراغ خانه ، چله خانه و شهیدگاه است.
این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال ۱۳۸۹ خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.
یکی از آثار این مجموعه فرش بسیار معروفی به نام قالی اردبیل است که یکی از مشهورترین قالی های جهان است و در گذشته در آرامگاه وی بوده اما هم اکنون در موزه ویکتوریا آلبرت کشور انگلستان نگهداری می شود.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
۶۰۱۸/ ۱۲۵۷

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین