اخبار گردشگری

آغازفاز اول مرمت کاروانسرای صدرآباد قم/بیم تخریب کاروانسرا

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، عمار کاوسی در گفت وگویی اظهار کرد: در راستای اجرای مرمت ابنیه تاریخی استان قم، فاز اول مرمت کاروانسرای صدرآباد با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارت ملی شروع شده است.
وی ادامه داد: این کاروانسرا نیاز به تعمیرات اساسی دارد، زیرا تاکنون هیچ گونه رسیدگی به آن نشده است و اگر فاز اول مرمت آن را آغاز نمی کردیم، بیم تخریب آن وجود داشت.
وی گفت: این عملیات شامل استحکام بخشی پایه ها، حذف الحاقات غیراصولی و مرمت های اضطراری و نجات بخشی می باشد، هم چنین تعمیر بخشی از پُشت بام، اجرای کف فرش با آجر سنتی از دیگر بخش های مرمت این بنای شاخص تاریخی است.
کاوسی اضافه کرد: بنای کاروانسرا صدرآباد منحصر به فرد و شامل دو حیاط مرکزی و شش بُرج دیده بانی می باشد، تمام بنای کاروانسرا با آجر ساخته شده و حتی پُشت بام نیز با آجرهای خطایی فرش شده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: در خارج محوطه کاروانسرا در شمال شرقی آن، آب انباری قرارداد که به وسیله یک دیوار چینه ایی به کاروانسرا مربوط می شده است.
وی گفت: قدمت کاروانسرای صدر آباد مربوط به دوران صوفیه – قاجار است و در بخش مرکزی و ۵۰ کیلومتری شمال شرقی قم واقع شده و این اثر در تاریخ ۶ آبان سال ۱۳۶۳ با شماره ثبت ۱۶۶۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
۷۴۰۶/ ۶ تنظیم کننده: عباس منجمی ** انتشاردهنده: جعفرمسلمی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین