اخبار گردشگری

درصورت صدور رأی دادگاه آمریکایی علیه ایران اعتراض به لاهه می‌بریم

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا محمد حسن طالبی افزود: احتمال صدور رأی قطعی به‌نفع کشورمان در آخرین دادگاه جدی است اما اگر رای علیه ایران صادر شد تا زمان بازگردانده شدن اشیای تاریخی کشورمان به تلاش خود ادامه می‌دهیم.
وی اضافه کرد: شکواییه مطرح‌شده، آخرین مهلت و فرصت اعتراض مدعیان پرونده الواح هخامنشی است که اکتبر سال جاری میلادی به آن رسیدگی می‌شود.
به گزارش روز چهارشنبه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری طالبیان توضیح داد: با توجه به اینکه در دو دادگاه گذشته رأی به‌نفع جمهوری اسلامی ایران صادر شده است، احتمال صدور رأی قطعی به‌نفع کشورمان در آخرین دادگاه جدی است.
وی افزود: شاکیان و مدعیان این پرونده برای آخرین بار اعتراض خود را به رأی دو دادگاه گذشته اعلام کرده‌اند و با صدور رأی به‌نفع کشورمان در آخرین جلسه از دادگاه عالی ایالات متحده آمریکا، الواح هخامنشی به ایران بازگردانده می‌شوند.
معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: پیگیری‌های جدی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، وزارت امور خارجه کشورمان، معاونت حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری و نماینده جمهوری اسلامی ایران در دادگاه لاهه برای صدور رأی قطعی به‌نفع کشورمان و بازگردانده شدن این اشیای تاریخی باارزش، ادامه دارد.
لوح های هخامنشی شامل بیش از ۳۰ هزار لوح بود که در سال ۱۳۱۴ بر اساس مصوبه دولت به موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو فرستاده شد . مقرر شده بود در مدت سه سال بررسی‌های کارشناسی و مطالعات روی این الواح انجام و به ایران برگردانده شود،‌ بخشی از الواح در سال ۱۳۲۷ و بخشی نیز در سال ‌ ۱۳۵۰ و بخش دیگری در سال ۱۳۸۳ به ایران برگردانده شد، اما هنوز تعدادی از الواح در آن موسسه است.
از سوی دیگر در انفجاری که در سال ۱۹۹۷ میلادی در بیت‌المقدس رخ داد چند یهودی به بهانه جبران خسارت و ارتباط واهی ایران با این انفجار درخواست توقیف الواح را کردند. نمایندگان ایران در دادگاه ثابت کردند که الواح جنبه‌ تجاری ندارند و آثاری با جنبه‌ فرهنگی و مطالعاتی بوده و قابل توقیف نیستند.
در طول چند سال گذشته وکلای مرکز شرق‌شناسی شیکاگو نیز اعلام کردند که الواح هخامنشی تجاری نیستند و دادگاه نباید آن‌ها را توقیف می‌کرد.

فراهنگ** ۳۰۷۹** ۱۸۲۳
دریافت : علی اسدی ** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین