اخبار گردشگری

زنان هنرمند سیستان وبلوچستان خالق زیباترین نقش ها بر تار و پود پارچه

به گزارش ایرنا در هنر سوزن دوزی و خامه دوزی زنان سیستان و بلوچستان ظریف ترین، ساده ترین و در عین حال پیچیده ترین اشکال هندسی و گرافیکی را می توان مشاهده کرد که این امر گواه این مدعاست که اندیشه و ذهن مردم این دیار از زمان های بسیار دور تاکنون با اشکال و رنگ ها در کشمکش بوده است.
با نگاهی اجمالی به پوشش مردم سیستان و بلوچستان اوج زیبایی و هنر را می توان مشاهده کرد به گونه ای که هنر دست زنان این دیار نه تنها روز به روز محبوب تر می شود بلکه در گذر زمان طرح ها و نقش های مختلفی با رنگ بندی های خاص به آن افزوده می شود که این نشان از در هم تنیدگی زیبایی مدرن و تاریخ دارد.
زنان این دیار نشان دادند با وجود کویری بودن استان پوشاک مردم این دیار از شمال تا جنوب همچنان با حفظ اصالت و قدمت با در هم آمیخته شدن رنگ های گرم در تار و پود پارچه بیانگر اوج صفا و صمیمیت مردم دیار نخل و آفتاب است.
یکی از زنان هنرمند سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اگر به تاریخچه لباس هر منطقه نگاهی گذرا داشته باشیم می بینیم که در هر منطقه لباس های سنتی با ترکیبی خاص رواج دارد اما همه آنها دارای حجاب و با استفاده از سوزن دوزی های هر منطقه تزئینات خاص به فرهنگ خود را دارند.
شهین شهرکی افزود: خوشبختانه با وجود رواج زیاد مدگرایی در جامعه، سیستان و بلوچستان از استان هایی است که همیشه لباس سنتی خود را حفظ کرده به گونه ای که مردم این استان در مراسم مختلف و جشن ها کمتر از دیگر لباس ها استفاده می کنند.
وی افزود: علاوه بر استفاده مردم استان از لباس محلی در همه برنامه های ملی و محلی و بومی، یک شرکت هواپیمایی استان نیز لباس سنتی سیستان و بلوچستان را بر تن مهمانداران کرد که این امر کمک قابل توجهی به معرفی فرهنگ بومی استان می کند.
زهرا جهانتیغ یکی دیگر از هنرمندان فعال حوزه لباس سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سیاه دوزی نوعی سوزن دوزی است که این نوع دوخت برای تزیین پیش سینه و سر آستین لباس بکار می رود.
وی ادامه داد: هنرمندان در این هنر با دوخت دندان موشی به هم چسبیده نقشهایی را به شکل مثلث بر روی لباس می دوزند و بین این دندان موشی ها گاهی از دوخت زنجیره استفاده می کنند.
وی خامه دوزی یا خومک دوزی را از دیگر هنرهای مردم سیستان ذکر کرد و گفت: خامک دوزی نوعی هنری است که الیاف ظریف ابرایشم در تارو پود پارچه های زیبای سیستان نقش می بندد.
وی گفت: یکی از نکات جالب در مورد زنان شهرسوخته در پنج هزار سال پیش این است که زنان این دیار باب روز لباس بر تن می کردند.
وی ادامه داد: به گفته کارشناسان بقایای لباس ها و آثار پارچه های کشف شده از شهرسوخته اطلاعات خوبی در مورد برش، طرح، رنگ و تزیینات پارچه ها از جمله ریشه ها، برجستگی ها و گلمنگل های موجود در پارچه های آن زمان مردم را ارائه کرده است.
حمیده گمشادزهی یکی دیگر از هنرمندان سیستان و بلوچستان نیز گفت: البسه رنگی و شاد در اقوام بلوچ چشم نواز است به گونه ای که زنان این استان در سوزن دوزی های خود که به صورت ذهنی انجام می شود از رنگ های شاد استفاده می کنند.
وی افزود: هنر دست زنان این دیار علاوه بر استفاده داخلی به دلیل زیبایی و نقوش خلاقانه علاقه مندان زیادی در کشورهای دیگر دارد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پوشاک مردم این دیار به دلیل تنوع و زیبایی در رنگ و نقوش از زیبایی و جلوه ای خاص برخوردار است.
حسین مسگرانی افزود: پوشاک مردم سیستان و بلوچستان پیوندی ناگسستنی با تاریخ و فرهنگ این دیار دارد به گونه ای که یکی از پایدار ترین و ملموس ترین پوشاک اقوام ایرانی به این استان اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه تنوع پوشاک مناطق گوناگون قومی به منزله علامت و نشانه خاص برای معرفی این اقوام است گفت: زنان صبور، بردبار و با ذوق سیستان و بلوچستان با ظرافت و زیبایی خاص، خالق زیباترین هنرها بر روی تار و پود پارچه هستند به طوری که نقش و نگاره های آنان را می توان بر روی سجاده، رومیزی، کوسن، روتختی، جانماز و غیره مشاهده کرد.
کارشناس معاونت پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از شاخصه های بارز پوشاک استان تبلـور هنرهـای دسـتی بـه ویـژه سوزن دوزی، یراق دوزی و سیاه دوزی است که زیبایی لباس را مضاعف مـی کنـد.
محمدعلی ابراهیمی افزود: یکی از زیباترین و فنی ‌ترین سوزن ‌دوزی‌های اختصاصی ایران را می توان در سیستان و بلوچستان مشاهده کرد که هنر دست زنان و دختران منطقه است.
وی تصریح کرد: مردان و زنان سیستان و بلوچستان با پوشیدن لباس محلی و گویش مادری توانسته اند فرهنگ، آداب و سنن خویش را حفظ کنند و با افتخار و احترام بر حفظ این هویت و اصالت تاکید دارند.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس چندی پیش در سفر به زاهدان با اشاره به ظرفیت های سیستان و بلوچستان در حوزه لباس گفت: این استان به عنوان یکی از قطب های بسیار مهم و یکی از نمونه های موفق و پایدار لباس اقوام در دوره های مختلف شناخته شده است.
حمید قبادی دانا افزود: لباس اقوام سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از پایدارترین، فراگیرترین و ملموس ترین نمونه لباس های موجود در کشور به شمار می رود.
وی گفت: لباس به عنوان یک عنصر مهم در ساختار فرهنگی همه ملت ها به ویژه ایرانیان مورد توجه بوده به گونه ای که از آن به عنوان یک شاخص فرهنگی می توان یاد کرد.
وی تصریح کرد: همچنین لباس به عنوان یکی از موضوعات مهم در سبک زندگی و ارتباط آن با ارزش ها و هنجارهای اجتماعی و ارزش های جامعه دینی مورد توجه قرار دارد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه پرداختن به موضوع مد و لباس پرداختن به فرهنگ، ارزش ها و باورهای ملی و دینی ایرانیان است در این راستا موضوع مد و لباس به صورت جدی از چند سال پیش در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است.
۷۳۱۶**۳۰۴۲** ۶۰۸۱ خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین