اخبار گردشگری

فضای مجازی، می تواند فرصت خوبی برای جذب گردشگر در بیجار فراهم کند

ابراهیم الیاسوند روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در کنار آسیب ها و تهدیدات متنوعی که گردشگری و میراث فرهنگی، تاریخی و باستانی را تهدید می کند، می توان از فضای مجازی به منظور معرفی این میراث بی نظیر و گرانبها استفاده نمود و زمینه و بستر توسعه صنعت گردشگری را فعالتر کرد.
وی ظرفیت هشت هزار ساله میراث گرانبهای فرهنگی و تاریخی دیارگروس را بسیار بالاتر از شهرهایی برشمرد که اکنون بعنوان مناطق و شهرهای توریستی مد نظر قرار گرفته است و خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات این منطقه زیاد بودن فاصله اماکن و آثار تاریخی از همدیگر است.
او افزود: هر صنعتی نیازمند وجود زیرساخت های خاص خود می باشد، و جای خالی صنعت گردشگری شهرستان بیجار در فضای مجازی و معرفی جاذبه های طبیعی و تاریخی، نیازمند ایجاد ابتدایی ترین زیرساخت های اطلاع رسانی برای یک گردشگر است.
الیاسوند با بیان اینکه شهرستان بیجار یکی از مناطق مهم قابل سرمایه گذاری در صنعت گردشگری است اظهار کرد: تاکنون اقدام خاصی در زمینه ورود فضای مجازی صورت نگرفته است و این امر باید با توسعه در بخش های رفاهی و خدمات رسانی همراه باشد.
وی با اشاره به جاذبه های طبیعی بی نظیر در گستره شهرستان بیجار خاطر نشان کرد: بهترین زمان بازدید از جاذبه های گردشگری طبیعی در شهرستان بیجار، مصادف با زمان زاد و ولد وحوش تحت حفاظت در منطقه حفاظت شده است و این زمان نیز به اطلاع رسانی در فضای مجازی نیاز دارد.
به نظر الیاسوند؛ برخی از جاذبه های گردشگری شهرستان بیجار در انحصار وقف مردم می باشد که از بازدید گردشگری محروم شده و اغلب به محلی برای انبار لوزام اضافی بازاریان و مغازه داران تبدیل شده است.
وی اظهار امیدواری کرد طی نشست هایی که با مدیریت شهرستان، استان و اداره اوقاف و امور خیریه بیجار خواهیم داشت بتوانیم راهکار برون رفت از انحصار موجود را شناسایی و از این ظرفیت موجود استفاده ایی بهینه بوجود آید که باز به همراهی فضای مجازی برای توجیه بیشتر و بهتر موضوع احساس می شود.
الیاسوند با اشاره به شهرت جهانی فرش گروس و فرش تاریخی حسینیه بیجار گفت: اگر این فرش تاریخی در یک موزه نگهداری می شد، بدون شک سالانه علاوه بر درآمدهای چند صد میلیون تومانی، می توانست مورد استفاده دانشجویان و علاقه مندان قرار گیرد و فضای مجازی به راحتی و بسیار بیشتر آنرا به جهان معرفی و در اختیار مختصصان قرار دهد بدون آنکه آسیبی به فرش و افزایش هزینه های نگهداری برای آن نیاز باشد.
او در ادامه به کاوش های تپه های تاریخی حاشیه سد تلوار اشاره و گفت: در احداث سد تلوار امکان آب گرفتگی ۱۸ اثر تاریخی شهرستان بیجار دور از انتظار نیست بنابراین پژوهشکده باستان شناسی کشور با همکاری کارشناسان اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بیجار، در طی پنج فصل در حال استخراج و جابجایی آثار این منطقه می باشند.
وی ادامه داد: این درحالی است که بسیاری از مردم از وضعیت موجود و نتایج کاوش های آن بی اطلاع هستند که می توان از طریق فضای مجازی این اطلاع رسانی صورت گیرد.
وی خبرداد: در کاوش هایی که در تپه قچ لاق صورت گرفته است، آثاری همچون پیکره ها و مهره های گلی با قدمتی بیش از هفت هزار و ۵۰۰ سال قبل از میلاد کشف شده است که نشان می دهد بیجار مهد فرهنگ های مختلف در دوره های بسیار دور بوده است.
شهرستان بیجار که در شرق استان کردستان واقع شده است با قدمتی حدود هشت هزار سال و داشتن آثار تاریخی و فرهنگی بسیار کهن، مناظر طبیعی و خدادادی کم نظیر، صنایع دستی و هنری ذی قیمت و تولیدات خانگی از جمله فرش و گلیمچه که دارای شهرت جهانی است، از داشتن موزه و حتی یک غرفه در موزه تاریخی سنندج محروم است.
**خبرنگار: سید باقر سبحانی/**انتشار دهنده: امید بهمنی
**برای آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان به کانال زیر بپیوندید:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین