اخبار گردشگری

آغازعملیات اصلاح و بهسازی شبکه آب و فاضلاب میدان تاریخی نقش جهان

امیرحسین حکمتیان شنبه شب در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته صرف جویی در مصرف آب در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره طرح ملی اصلاح و بهسازی شبکه آب و فاضلاب میدان نقش جهان و بافت تاریخی اصفهان افزود: مطالعات این طرح بزرگ و گسترده به پایان رسید و شناسایی مسیرهای جایگزین و همچنین شناسایی و آزادسازی مناطق مسکونی پیرامون آن با کمک شهرداری آغاز شده است.
وی اضافه کرد: برای اجرای این طرح نیاز به آزاد سازی خانه ها و مسیرهای اطراف است و با توجه به فرایند حقوقی آن باید توافق های لازم با مالکان انجام شود.
در این نشست همچنین هاشم امینی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از امضای تفاهمنامه ای با سازمان میراث فرهنگی خبر داد که شبکه فاضلاب اطراف بافت های تاریخی و حتی داخل اماکن تاریخی را با استفاده از مصالح با کیفیت و فناوری روز دنیا به صورت بلاعوض اصلاح و بهسازی شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، زمستان پارسال با اشاره به اهمیت مطالعات و رصد آبهای زیرزمینی زیر این میدان تاریخی، گفته بود: طرحهای عمرانی اطراف این میدان باعث تغییرات جریان و حجم آبهای زیرزمینی این منطقه شده، بنابراین باید این موضوع را مورد بررسی قرار داد تا بتوانیم طرح هایی برای جلوگیری از آسیب به بناهای تاریخی پیاده کنیم.
فریدون الهیاری همچنین به ضرورت ساماندهی شبکه آبرسانی درمسجد امام اشاره کرد و گفت: بخشی از تاسیسات آبی و بویژه سرویسهای بهداشتی داخل این مسجد تاریخی باعث افزایش رطوبت و آسیب به بنا شده، بنابراین قرار است با مشارکت شهرداری اصفهان سرویس بهداشتی جدید در جنب میدان نقش جهان احداث شود.
در سالهای گذشته رطوبت ناشی از فرسودگی و غیر استاندارد بودن شبکه آب وفاضلاب، یکی از عوامل آسیب به بناهای تاریخی اصفهان بویژه بناهای گرداگرد میدان نقش جهان بوده است.
میدان نقش جهان، میدان تاریخی و مرکزی شهر اصفهان ، در زمان صفویه حدود ۴۰۰ سال قبل بنا شده و ابعاد آن ۵۶۰ در ۱۶۰ متر است.
معماری و مهندسی این مجموعه تاریخی که زنجیره ای از نیاز های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی شامل بازار، مسجد، مدرسه و امکانان تفریحی را در خود جای داده، پس از گذشت ۴۰۰ سال نه تنها همچنان کاربردها و نقش خود را حفظ کرده بلکه به کانون جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده و به کاربری های خود افزوده است.
بناهای تاریخی موجود در چهار طرف این میدان شامل عالی قاپو، مسجد شاه (اصفهان)، مسجد شیخ لطف الله و سر در قیصریه است.
علاوه بر این بناها ۲۰۰ حجره دو طبقه در اطراف میدان واقع شده که بیشتر جایگاه عرضه صنایع دستی اصفهان است.
در گذشته این میدان جایگاه برگزاری آیین های گوناگون و بازی چوگان بوده که امروزه بصورت یک گردشگاه همگانی و جایگاهی برای برگزاری آیین های ملی و مذهبی تبدیل شده است.
این میدان در بهمن ماه سال ۱۳۱۳ به شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ جزو نخستین آثار ایرانی بود که به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.
چهار اثر تاریخی استان اصفهان از جمله میدان نقش جهان، کاخ موزه چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع عتیق (به عنوان اولین مسجد جهان اسلام که به ثبت جهانی رسیده ) در فهرست جهانی یونسکو ( سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی ملل متحد ) به ثبت رسیده است.
استان اصفهان به دلیل برخورداری از ویژگی های یاد شده یکی از مقاصد اصلی گردشگران به شمار می رود، این استان دارای ۹۰ هتل و ۶۵ مهمانپذیر است که از این تعداد، ۵۷ هتل و ۳۰ مهمانپذیر در شهر اصفهان قرار دارد.
ت / ۶۰۲۰ / ۶۰۲۲ خبرنگار: علیرضا حکیمیان – انتشار دهنده : عمادی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین