اخبار گردشگری

آرزوی هنرمند تبریزی برای اهدای فرش کعبه به رهبری

فرش سه بعدی کعبه، اثر هنری نفیس و بی بدیل و یکی از شاهکارهای هنر فرش ایران است که در دهه اخیر در تبریز بافته شده و از نظر هنر معماری فرش، چه به لحاظ ساختار ( حجمی بودن ) و چه به لحاظ طرح، نقش و رنگ یک اثر بی نظیر در تاریخ فرش به شمار می رود.
بافت این فرش جان تازه ای به هنر فرشبافی ایران داد و سبک و سیاق خاصی در هنر فرشبافی حجمی بوجود آورد که علاوه بر مطرح شدن دوباره هنر اصیل فرش ایران در جهان ، بازار بزرگی را به لحاظ اشتغال زایی در این ردیف به روی شاغلان این عرصه می گشاید.
طرح کلی فرش سه بعدی کعبه شامل ۷ مناره، کعبه، زمزم، مقام ابراهیم (ع)،حجر اسماعیل (ع) ،منبر، رواق های اطراف است.
نقشه کف این اثر کم نظیر هنری نیز پنج پیامبر اولوالعزم، بال فرشتگان اطراف کعبه ، شام آخر، طوفان نوح، ذبح اسماعیل (ع)، غار حرا، سجده حاجیان، حرم حضرت علی (ع)،قدس، قرآن، انجیل و اصحاب فیل است.
عادل محمدی، طراح و خالق این اثر بی بدیل هنری در گفت و گو با ایرنا ضمن ابراز اشیاق اش برای اهدای این فرش به رهبر معظم انقلاب، ایده فرش را از آن خود دانست و افزود: در یک نمایشگاه فرش یک گلدان حجمی بافته شده را دیدم و مصمم شدم ماکت کعبه و نیز کشتی انقلاب را ببافم.
وی از صرف چهار سال وقت برای طراحی، بافت و تکمیل فرش کعبه (کشتی اسلام) خبر داد و گفت: چون فرش یکپارچه است و نباید دوخت داشته باشد بنابراین یک سال نیز به صورت خوابیده فرش را بافتم و مناره ها را با توجه به ثابت بودن دار فرش، به حالت چرخشی بافته ام.
خالق فرش سه بعدی کعبه، طراحی دار این فرش را نیز از آن خود ذکر کرد و افزود: برای بافت فرش ۱۰ دار قالی ساخته شد.
به گفته محمدی، وسعت فرش سه بعدی کعبه ۵٫۵ متر مربع شامل ۴ میلیون گره، رج شمار ۶۰ و ۱۱۰ رنگ می باشد و بافت آن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال هزینه دربرداشته است.
وی با بیان اینکه این یک کارآفرینی است، خاطرنشان کرد: در صورت حمایت سازمان ها و ارئه تسهیلات و زمینه سازی می توانم با این صنعت برای دهها هزار نفر شغل ایجاد کنم.
خبرنگار: نعمت مرادپور**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
۶۱۳۲/۵۱۸

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین