اخبار گردشگری

پنج مهارت و آئین فرهنگی استان اصفهان ثبت ملی می شود

به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان روز شنبه به نقل از ‘ فریدون اله یاری’ اضافه کرد: این مهارت ها شامل مهارت گلاب ناب قمصر، آئین باران خواهی روستای آزران، پخت شیره انگور شهر کامو، پخت غذای سنتی گوشت لوبیا، سرکه شیره کاشان و عصاری است.
وی اظهار کرد: پرونده مهارت تهیه گلاب ناب مردمان دیار قمصر از توابع شهرستان کاشان که ویژه شست و شوی خانه مقدس کعبه تهیه و به شهر مقدس مکه ارسال می شود در شورای ثبت استان به تائید رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: سالیان متمادی است که همزمان با موسم حج برای شست و شوی خانه خدا، مقدار ۸۰ لیتر گلاب ناب دو آتشه، در شهر قمصر با مهارتی خاص تولید و توسط سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به مکه ارسال می شود بنابر این پرونده مهارت گلاب ناب قمصر تهیه و برای ثبت به تهران ارسال شد.
وی همچنین از تهیه پرونده آئین باران خواهی روستای آزران از توابع شهرستان کاشان خبر داد و گفت: مردمان روستای آزران طی آئینی صدها ساله در یکی از جمعه های اردیبهشت برای طلب باران و برکت، در کنار چشمه ای موسوم به چشمه آب دراز در این روستا جمع می شوند.
اله یاری افزود: مردم این روستا در این مراسم با اجرای نمایش تعزیه، پخت آش نذری و انجام آداب مختلف از خداوند برای سال پیش رو طلب باران و برکت می کنند.
وی افزود: بر این اساس، پرونده ای برای ثبت ملی این رویداد فرهنگی و آئینی تهیه و برای ثبت در فهرست میراث فرهنگی نامملوس کشور به تهران ارسال شده است.
وی در ادامه به تهیه پرونده سایر مهارتهای سنتی منطقه کاشان اشاره کرد و افزود: ثبت ملی مهارت پخت شیره انگور در شهر کامو از توابع شهرستان کاشان و همچنین ثبت ملی غذای سنتی گوشت لوبیا و سرکه شیره کاشان که از جمله غذاهای نذری هیئت های مذهبی کاشان در ایام عزاداری های مذهبی به ویژه ایام محرم می باشد از دیگر برنامه های اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان است.
مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان تهیه پرونده ثبت ملی مهارتِ کهنِ عصاری را از دیگر اقدام های این اداره کل اعلام کرد و افزود: این مهارت حداقل از چهار سده قبل توسط مردمان منطقه فلات مرکزی ایران به ویژه استان اصفهان به دست آمده است و ساکنان این منطقه با تاسیس کارگاه های عصاری، از دانه های روغنی همچون کرچک، تخم پنبه و کنجد روغن استحصال می کرده اند.
وی افزود: به همین منظور کارگاه های عصاری با معماری منحصر به فرد و تجهیزات فنی جالب توجه حداقل از عصر صفوی در شهرستانهای اصفهان، شهرضا، نجف آباد، خمینی شهر، خوانسار، دهاقان و لنجان ایجاده شده و متخصصان از دانه های روغنی، روغن تولید می کردند.
از شاخصه های کارگاه های عصاری که به صورت دو طبقه ایجاد شده بودند، می توان به محل ورود مراجعان، محل استقرار سنگ آسیاب و دستگاه روغن گیری، کارگاه آسیاب دانه ها، تیرخانه، پاچال، انبار روغن، انبار غلات و دانه های روغنی، شترخان یا اصطبل، بهاربند، مهمانخانه و محل فروش روغن اشاره کرد.
۳۰ آئین بومی و سنتی در فهرست آثار ملی میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده که از این تعداد ۱۳ اثر مربوط به استان اصفهان است.
آئین هوم بابایی کاشان، آئین نخل گردانی کاشان، ترانه‌های قالی‌بافی بادرود نطنز، آئین چهل هشتم بادرود نطنز، نحل‌گردانی بادرود نطنز، جل جلالی طامه، مجمع گردانی بادرود نطنز، تعزیه قاسم‌آباد آران و بیدگل، عاشورای ابوزیدآباد آران و بیدگل، سنج زنی آران و بیدگل، نان عباسعلی، پیشخوان پیش‌واقعه از جمله آئین‌هایی بومی و سنتی به ثبت رسیده استان افصهان است.
استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
ت/۶۹۹۴ / ۲۰۹۳ ** خبرنگار: آرزو فلاح ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین