اخبار گردشگری

تشکیل انجمن های دوست داران میراث فرهنگی آمل، فصلی نو در معرفی آثار تاریخی شهرستان

به گزارش خبرنگار ایرنا، این افراد جمعه شب در مراسمی در محل موزه تاریخ شهر آمل تاکید کردند، بهره گیری از ظرفیت های همه گروه ها وافراد صاحب نفوذ در میان مردم کمک بزرگی برای حفظ ظرفیت های تاریخی و هنری و گردشگری ومعرفی بیشتر این امکان به مسافران وگردشگران داخل وخارج از کشور خواهد شد.
یکی از فعالان حوزه تورهای گردشگری وصاحب یکی از دفاتر گردشگری شهرستان آمل گفت: کارگروهی برای معرفی بیشتر جاذبه های تاریخی وگردشگری آمل به کمک افراد خاص وباتجربه شهرستان در این بخش ضروری ونتیجه بخش است.
وحید حبیبی افرود: در حال حاضر وبا توجه به گسترده شدن شبکه های اجتماعی وحضور بیشتر شهروندان دراین شبکه ها، که مخاطبان شهرستانی، استانی وحتی ملی دارند، می تواند در تحقق پیشبرد اهداف انجمن دوستداران میراث فرهنگی آمل کمک کند.
یکی از فعالان اجتماعی حوزه زنان در شهرستان آمل گفت: شهر آمل یکی از کهن شهرهای قدیمی ایران هست و با وجود دارا بودن ۲ موزه تاریخی و چندین اثر تاریخی وقدیمی، متاسفانه شهروندان این شهر هم به جرات می توان گفت که یک بار هم از موزه شهر وآثار تاریخی این شهر دیدن نکردن واگر آدرسی از آنان درخصوص این اماکن پرسیده شود، بیشترآنها اطلاع ندارند.
مریم پروین افزود: هریک از ما ها که در حوزه اجتماعی وفرهنگی فعالیت می کنیم، درواقع باید به خودمان کمک کنیم تا تاریخ خودمان را داشته باشیم ومی توانیم با ظرفیت های خوبی که دراین بخش در شهرستان آمل داریم، به شناساندن بیشتر این اماکن به شهروندان و گردشگران داخلی وخارج از کشور کمک کنیم.
به گفته وی، برگزاری تور بازدید از جاذبه های تاریخی مذهبی وگردشگری شهرستان برای دانش آموزان مدارس، معرفی جاذبه های تاریخی، مذهبی و گردشگری روستاهایی که تاکنون شناسایی نشده اند توسط دهیاران و اعضاء انجمن، نصب تابلوهای معرفی جاذبه های روستاهای هدف گردشگری توسط دهیاران، معرفی صنعتگران صنایع دستی و ارائه اقلام تبلیغاتی به فرهنگیان و دانش آموزان جهت آشناسازی فرهنگیان و دانش اموزان با میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان از راهکارهایی هست که می تواند پیوند خوبی در راستای معرفی آثار تاریخی ونیز مسئولیت پذیری بیشتر شهروندان درحراست از این اماکن باشد.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان آمل هم در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: امروز یکی از مهمترین دغدغه های ما در این اداره، حفظ وحراست از آثار تاریخی شهرستان است وبسیار از حضور نخبگان و صاحبنظران شهرستان ها در امر حفاظت از آثار تاریخی آمل خوشحال واستقبال نیز خواهیم کرد.
محمدرضا شیدفر افزود: در برنامه داریم که انجمن دوست داران موزه تاریخ شهر آمل را راه اندازی کنیم وحتی دراین خصوص با فعالان این بخش چندین نشست برگزار شد و جلساتی هم تشکیل شد.
وی اضافه کرد،که امروزه درهمه کشورهای صاحب آثار تاریخی ومیراثی با همکاری وبهره گیری از ظرفیت های مردمی درحال فعالیت هستند واین مهم علاوه بر شناخت بیشتر این اماکن باعث فراهم شدن نگاه های کوتاه مدت وبلند مدت در راستای افق های میراثی نیز خواهد شد.
معاون حفظ واحیای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران هم دراین مراسم، با اشاره به گستردگی این استان و پراکندگی آثار تاریخی در پهنه استان، تاکید کرد: بیش از ۲هزار اثر تاریخی در پهنه استان مازندران شناسایی که حدود ۷۰۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و پراکندگی آنها حتی در دور افتاده ترین نقاط استان، می طلبد تا جهت حفاظت از آنها از تمامی توان مردم محلی استفاده کنیم.
‘هدی ایزدی بابیان اینکه انجمن های دوست داران میراث فرهنگی، بازویی مهم برای هم افزایی، مشارکت و استفاده از ظرفیت های مردمی است، افزود: این انجمن ها محدویتی ندارند و می توانند در تمامی شهرستان های استان هم تشکیل شود و درصورت وجود ظرفیت تاریخی و فرهنگی در بخش ها و دهستان ها و روستاها تنیز شکیل شود.
وی ادامه داد: تشکل های دوستداران طبیعت نیز در راستای نقش سازمان میراث فرهنگی در توسعه گردشگری طبیعی و ثبت میراث طبیعی، می توانند در پهنه استان مازندران تحت حمایت اداره کل میراث فرهنگی استان در کنار دیگر نهادهای مرتبط فعالیت کنند.
در سال های اخیر توسعه زیرساخت های صنعت گردشگری در استان مازندران مورد توجه جدی قرار گرفته و طرح های گردشگری زیادی در این استان درحال اجراست.
خبرنگار: مهدی غلامی**انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
ک/۷۳۲۷/۱۸۹۹

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین