اخبار گردشگری

دانشکده میراث فرهنگی بین المللی می شود/کاشیکاری «قبه الصخره» کار هنرمندان ایرانی است

یوسف منصورزاده در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بناها و آثار میراث فرهنگی ایران در سراسر آسیای میانه و برخی دیگر نقاط گسترده است، از این رو از طرف مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یشنهاد دادیم تا دانشجوی خارجی بورسیه کنیم.
وی ادامه داد: هنرمندان ایرانی پیش و بعد از اسلام در سرزمین های آسیای میانه، هند و پاکستان و مناطق پرشمار دیگری، آثار ماندگار خلق کردند و بهترین راهکار ما برای حفاظت از آنها این است که در همین مرکز آموزش عالی، دانشجو بپذیریم تا وقتی برگشتند بناها را در کشورهای خود به سبکی که آموزش می دهیم، مرمت کنند.
منصورزاده گفت: می توانیم هنرهای سنتی را به آنها آموزش دهیم تا در کشور خود پیاده کنند و این یعنی می توانیم فرهنگ و تمدن ایرانی را در آن حوزه ها از طریق آموزش میراث فرهنگی گسترش بدهیم.

** کاشی کاری «قبه الصخره» در سرزمین اشغالی کار ایرانی ها است
رئیس مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی تاکید کرد: وقتی وارد سمرقند می شوید انگار در اصفهان هستید زیرا اغلب آثارش، مربوط به هنرمندان ایرانی است. اکنون سمرقند و بخارا که در ازبکستان و مرو در ترکمنستان است جزو شهرهای باستانی قدیمی ایرانی هستند و در سایر جمهوری های استقلال یافته آسیای مرکزی هم ما آثار فراوانی داریم.
وی اضافه کرد: در ارمنستان و جمهوری آذربایجان، در افغانستان، عراق، ترکیه و سوریه اثر داریم و حتی در فلسطین اشغالی هم، در قدس قبله گاه اول مسلمین نیز کاشیکاری های داخلی «قبه الصخره» را هنرمندان ایرانی در قرن اول هجری کار کرده اند.
منصورزاده تصریح کرد: می توانیم هنر خود را صادر کنیم و اقدام مرمت و نگهداری از آثار کشور در کشورهای دیگر به وسیله نیروهای بومی آن کشورها که اینجا تعلیم می بینند به مراتب بهتر از این است که بخواهیم نیروی ایرانی تربیت کنیم و آنجا بفرستیم.
وی گفت: شاید اکنون توان صدور علم به کشورهای دیگر را نداشته باشیم اما با پذیرفتن دانشجو، توان صدور علم و مهارت در حوزه میراث فرهنگی را داریم به خصوص در کشورهایی که زمینه تمدنی داریم، فضا آماده است؛ این راهی برای نفوذ فرهنگی هم هست که ما به این رابطه و ارتباط نیاز داریم.

** احیای آثار تمدن ایرانی اسلامی با تعلیم دانشجوی خارجی
منصورزاده درمورد میزان تسلط استادان این رشته به زبان های خارجی برای تدریس عنوان کرد: اساتید ما اکنون به زبانهای دیگر آشنایی دارند اما بیشتر علاقه مندان خارجی که در حوزه ایران فرهنگی هستند مثل افغانها و تاجیک ها به زبان فارسی آشنایی دارند.
وی افزود: در حوزه مرمت، موزه داری و هنرهای سنتی می توانیم از طریق بورسیه وزارت علوم، دانشجو بگیریم و بدین وسیله به جای اینکه مدارس، مساجد و بناهای حوزه تمدنی خود را در خارج از کشور با هزینه خود مرمت کنیم، از طریق اعزام فارغ التحصیلان بومی آن کشورها و کمک دولتهایشان بخشی از تمدن ایرانی اسلامی را احیا سازیم.
این پژوهشگر میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: این ایده در نشست مشترک ما در زمان مسعود سلطانی فر رییس سابق سازمان میراث فرهنگی با محمد فرهادی وزیر علوم مطرح و با استقبال وی مواجه شد.
منصورزاده افزود: اکنون درصددیم بر مبنای توافقات، اساسنامه مرکز آموزشی میراث فرهنگی را از طریق وزارت علوم تغییر دهیم تا این مرکز بین المللی شود.
فراهنگ**۳۰۷۹** خبرنگار: علی اسدی** انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین