اخبار گردشگری

میزان التزام اقامتگاه های بومگردی کشور به مسائل زیست محیطی

وجود اقامتگاه های #بومگردی نباید در هیج شرایطی به آلودگی زیست محیطی بستر پیرامون خود منتهی شود.

زندگی شهری و مشکلاتش، بسیاری از مردم را به فضاهای بکر و زندگی های روستایی علاقه مند کرده است، به طوری که بسیاری از مسافران در هنگام انتخاب مقصد سفر، به ویژگی های طبیعی منطقه توجه کرده و حتی ترجیح می دهند که به جای اقامت هتل، در خانه های روستایی و سنتی اسکان داشته باشند. این نوع اقامتگاه ها که به اقامتگاه های بومگردی معروف شده اند، در تمام دنیا از اقبال زیادی برخوردارند و در ایران نیز چند سالی است که به مدد تغییر ذایقه فرهنگی مردم، رونق زیادی گرفته اند.

اقامتگاه هایی که باید استانداردهای مختلفی را در زمینه های بومی، زیست محیطی، غذایی و بهداشتی داشته باشند تا از سوی سازمان متولی گردشگری، مجوز فعالیت بگیرند. یکی از مهم ترین آنها رعایت اصول، ضوابط ایمنی و مسائل زیست محیطی است. در یک کلام باید گفت که یک اقامتگاه بومگردی باید دوستدار طبیعت باشد. بد نیست مواردی از این قوانین را در اینجا مرور کنیم تا ببینیم اقامتگاه هایی که در کشور فعالیت می کنند، تا چه اندازه به اصول وفادار مانده اند.

۱٫ براساس استانداردهای مصوب، تمامی اقامتگاه های بومگردی ضمن رعایت اصول فنی و ایمنی ساختمان، باید با استفاده از مصالح بومی و بهره بردن از دانش بومی و هماهنگ با محیط طبیعی و فرهنگی پیرامون احداث شده و طراحی داخلی و خارجی آنها باید از مبلمان و تجهیزات سنتی و بومی منطقه الهام گیرد.

۲٫ در تمامی اقامتگاه های بومگردی باید طرح های مشخصی در خصوص مدیریت و بازیافت پسماندها و استفاده بهینه از پساب ها به اجرا در آیند و وجود اقامتگاه های بومگردی نباید در هیج شرایطی به آلودگی زیست محیطی بستر پیرامون خود منتهی شود.

۳٫ تمامی شیرآلات اقامتگاه های بومگردی باید از انواعی انتخاب شود که کاهش مصرف آب را به دنبال داشته باشند؛ نورپردازی اقامتگاه های بومگردی باید ضمن تامین روشنایی مورد نیاز، حداکثر صرفه جویی در مصرف انرژی و حداقل آلودگی نوری را در منطقه داشته باشند.

۴٫ سیستم گرمایش و سرمایش آنها ضمن تامین رفاه مسافران حداقل تاثیر منفی را بر محیط زیست منطقه داشته باشد و با رعایت اصول معماری بومی و دانش فنی روز، میزان نشت حرارتی را به کمترین حد ممکن برساند.

این چهار مورد تنها گوشه ای از ضوابط مورد نیاز برای تاسیس یک اقامتگاه بومگردی است. بد نیست اگر به عنوان یک طبیعت گرد حرفه ای یا یک گردشگر علاقه مند به طبیعت، گذرتان به این مکان ها افتاد، با دقت بیشتری به اطراف خود نگاه کنید و ببینید چند درصد از مسائل زیست محیطی در آن مکان رعایت شد ه است. پیشنهاد می کنم در صورت مشاهده موارد نقض کننده، بی تفاوت از کنار آنها گذر نکنید و از مدیران اقامتگاه ها در خصوص چرایی آن پرسشگری کنید.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
روزنامه اعتماد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.