اخبار گردشگری

همکاری های بیشتر ایران و آلمان در زمینه میراث فرهنگی فارس بررسی شد

به گزارش دریافتی چهارشنبه ایرنا از اداره کل میراث فرهنگی فارس در این نشست که در شیراز برگزار شد مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس گفت:استان فارس بیشترین آثار از دوران ساسانی را در کشور دارد که از شاخص ترین های آن می توان به شهر تاریخی-فرهنگی بیشاپور، کاخ ساسانی سروستان، شهر گور، قلعه دختر، آتشکده، سر مشهد، نوبندگان و …. اشاره کرد.
وی ادامه داد:‌شهر طبیعی – تاریخی بیشاپور کازرون و فیروزآباد با توجه به وسعت و موقعیت دارای بیشترین ظرفیت برای اقدامات باستان شناسی هستند.
امیری افزود: با توجه به مطرح بودن ثبت جهانی محور ساسانی در سال ۲۰۱۷ یونسکو، این اداره کل برنامه نصب تابلوهای معرفی آثار این محور به زبان های فارسی و انگلیسی، راه اندازی فروشگاه های صنایع دستی، راه اندازی مجموعه های گردشگری و … را برای حضور و بهره مندی مناسب گردشگران داخلی و خارجی در دستور کار خود دارد و دنبال می کند.
مدیر کل میراث فرهنگی فارس با بیان اقدامات انجام شده در مجموعه بیشاپورشامل مشخص کردن راه دسترسی، مرمت بناها، تجهیز موزه بیشاپور، راه اندازی فروشگاه و سالن نمایش، این سایت را از نظر شهر معماری و شهرسازی یکی از نمونه های شاخص دنیا برشمرد.
امیری به سابقه همکاری گروه آلمانی ها به سرپرستی پروفسور هوف در زمینه مرمت و استحکام بخشی قلعه دختر و آتشکده اشاره کرد و افزود: پروفسور هوف همچنین سه سال پیش به عنوان مشاور پروژه ثبت جهانی محور ساسانی به اتفاق معاونت میراث فرهنگی کشور و تیم ثبت پژوهشکده باستانشناسی سازمان، به استان فارس سفر و پیشنهادهای خود را درباره برنامه های مطالعاتی این پرونده جهانی با توجه به شناخت کامل از این محور ارائه کرد.
در این جلسه خانم دکتر تومالسکی رئیس موسسه باستان شناسی آلمان در ایران، با ابراز خرسندی از سفر به استان فارس گفت: می توان با همکاری های مشترک باستان شناسی برای معرفی هر چه بهتر و بیشتر آثار ساسانی استان فارس در دنیا کارهای موثری انجام داد.
وی ضمن اعلام آمادگی در زمینه همکاری های باستان شناسی مربوط به دوران ماقبل تاریخ و زمان نوسنگی اضافه کرد: موسسه باستان شناسی آلمان در ایران، در اسرع وقت پیشنهادها و برنامه های مطالعاتی ، مرمتی خود را در قالب یک طرح جامع اجرایی با محوریت آثار دوران ساسانی به استان فارس ارسال می کند که پس از بررسی های کارشناسی و هماهنگی با پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی کشور فصل جدیدی در کاوش های باستان شناسی بین هیات ایرانی و آلمانی رقم زده می شود.
خانم دکتر تومالسکی درسفر ۲ روزه خود به استان فارس، ضمن بازدید از آثار ساسانی استان، از بنای جهانی پاسارگاد نیز دیدن و با آقای کلودیو رئیس تیم هیات باستانشناسی ایتالیا در پاسارگاد نیز گفت و گو کرد.
دریافت خبر:‌فاطمه هاشمی نیک ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
۳۰۰۲/ ۱۸۷۶

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین