اخبار گردشگری

موزه حکیم نظامی آستارا در آستانه فصل تابستان تعطیل شد

به گزارش خبرنگار ایرنا مدرسه تاریخی حکیم نظامی برگی از تاریخ پرفروغ علم و فرهنگ آستاراست که تبدیل آن به موزه به عنوان یکی از دغدغه های اصلی جامعه فرهنگی این شهرستان، در سال گذشته رنگ واقعیت به خود گرفت.
مدیریت این موزه نیازمند تدبیر و برنامه ریزی مسئولان است تا در آستانه فصل تابستان به عنوان یکی از قطب های گردشگری بر تارک فرهنگ این شهرستان بدرخشد.
اکبر اکسیر شاعر برجسته آستارایی در گفت وگو با ایرنا، خواستار توجه متولیان به این مدرسه تاریخی شد و گفت: در بخش های مختلف این موزه باید آثار فرهنگی صاحبان علم و اندیشه این شهرستان موج بزند تا جایگاه و اعتبار این مکان فرهنگی ارتقاء یابد.
وی افزود: این موزه می تواند به عنوان سند روشن قدمت فرهنگ این شهرستان، معرف جایگاه اندیشمندان، محصلان و دبیران مدرسه تاریخی حکیم نظامی باشد.
وی با اشاره به اینکه تدریس نیما یوشیج در مدرسه حکیم نظامی اتفاق بسیار ارزشمندی در حوزه فرهنگ آستاراست، اضافه کرد: نیما با حضورش از سال ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۱ برگ زرینی را بر تاریخ فرهنگ آستارا افزود و حالا از آن دوران و خاطرات زیبایش، مدرسه حکیم نظامی باقیمانده که باید قدر آن دانسته شود.
سجاد موسوی مدیر آموزش و پرورش آستارا نیز به ایرنا گفت: در جلسه شورای و آموزش این شهرستان موضوع مربوط به مدیریت این موزه بررسی و واگذاری آن به بخش خصوصی در قالب هیات امناء تصویب شد.
وی با اشاره به اینکه هیات امنای این موزه متشکل از هفت معتمد فرهنگی آستاراست، افزود: در صورت موافقت اداره کل آموزش و پرورش گیلان، مدیریت موزه حکیم نظامی به اعضای هیات امناء واگذار خواهد شد تا شاهد توسعه این مکان فرهنگی باشیم.
وی اضافه کرد: با شکل گیری مدیریت جدید، فراخوان مجددی برای جمع آوری اسناد و مدارک مربوط به این مدرسه ارائه می شود تا از این ظرفیت برای اعتلای فرهنگ آستارا بهره ببریم.
پردل امیری نژاد رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا نیز گفت: اداره موزه حکیم نظامی نیازمند تعیین هیات امناست و تا زمان تحقق آن، این مکان فرهنگی تعطیل خواهد ماند.
وی افزود: مدیریت موزه حکیم نظامی توسط هیات امناء از زمان افتتاح آن مطرح بوده، اما اجرا نشده و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا تاکنون با یک نیروی انسانی، آن را اداره کرده است.
وی اظهار کرد: در نامه ای جداگانه به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، خواستار موافقت با تشکیل هیات امناء از بین معتمدان فرهنگی برای مدیریت موزه شده ایم که امیدواریم محقق شود.
امیری نژاد موزه مدرسه حکیم نظامی را از جاذبه های گردشگری آستارا خواند و خاطرنشان کرد: در نوروز امسال، یک هزار و ۷۰۰ نفر از این موزه بازدید کرده و با ظرفیت های فرهنگ و آموزش این شهرستان آشنا شدند.
مدرسه حکیم نظامی آستارا در سال ۱۲۸۷ هجری خورشیدی بنیان گذاشته شده و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در خرداد ۹۵ با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به عنوان موزه افتتاح شد.
تدریس نیما یوشیج در سال های ابتدایی ۱۳۰۰ هجری خورشیدی و دانش آموختگی شخصیت های برجسته علمی، فرهنگی و ادبی از سوابق این مدرسه است و با دارا بودن حیاط بزرگ، بام های سفالی، در و پنجره های چوبی و شومینه های چدنی معماری اصیل و بومی منطقه را به نمایش گذاشته است.
شهرستان آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و جزو ۲۰ شهر گردشگرپذیر کشور است.
گزارش از یوسف هدایتی ** انتشاردهنده: کبیری
۷۱۰۵ / ۷۱۲۴/۲۰۰۷

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین