اخبار گردشگری

خانه هوشنگ ابتهاج ثبت ملی می شود

مدیرکل اداره کل میراث میراث فرهنگی، صنایع دستی و #گردشگری استان #گیلان از پیگیری جدی برای ثبت خانه امیرهوشنگ ابتهاج خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رضا علیزاده روز سه شنبه از پیگیری جدی برای ثبت خانه امیرهوشنگ ابتهاج خبر داد و گفت: باتوجه به نشانه های اعلام شده از سوی استاد ابتهاج و خانواده ایشان، مقرر شد اطلاعات تکمیلی اعم از نقل و انتقال ملک از طریق سازمان ثبت و املاک و نیز مستندسازی پیمایشی، نسبت به تکمیل اطلاعات برای ثبت ملی اقدام شود.

وی اظهار کرد: بسیار خرسندیم که افکار عمومی و کنشگران فرهنگی – اجتماعی برای پاسداشت بزرگان خود و نیز میراث فرهنگی مطالبه گر هستند و این مسئولیت پذیری اجتماعی، بخش دولتی را متقاعد و موظف می کند که نسبت به مطالبات عمومی بی تفاوت نباشند.

علیزاده گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با احترام به خانواده استاد ابتهاج که با علاقمندی و وسواس موضوع ثبت اثر بنای مورد نظر را مورد تاکید قرار داده و همه فعالانی که در انعکاس موضوع یادشده اهتمام جدی داشته اند، جلسه مشترکی با شهردار منطقه ۲، کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی و جمعی از صاحب نظران دانشگاهی و فرهنگی برگزار کرد تا با خرد جمعی، طرح ثبت بنا صورت گیرد.

وی اهمیت مستندسازی پرونده ثبتی ملک متعلق به خانواده ابتهاج را مهم دانست و در خصوص مجوز تخریب بنا از سوی شهرداری برای مالک فعلی گفت: جای هیچ نگرانی برای این موضوع نیست چراکه میراث فرهنگی طی مکاتبه با شهرداری منطقه، هرگونه اقدامی را برای ساخت و ساز این ملک متوقف کرده و در عین حال به دلیل قرار گرفتن ملک در بافت تاریخی واجد ارزش شهر رشت، ضوابط فنی و حقوقی بافت بر آن حاکم خواهد بود.

علیزاده با قدردانی از همکاری خانواده ابتهاج برای طی مسیر ثبت ملی خانه این شاعر معاصر غزل سرا گفت: ثبت خانه استاد ابتهاج و دیگر فرهیختگان و مشاهیر گیلانی و تبدیل آن به موزه و مجموعه های فرهنگی، حداقل کار برای این بزرگان است.

وی اجرای طرح مشاهیر را در موزه میراث روستایی گیلان گامی در این راستا دانست و گفت: پروژه عملیاتی سایت مشاهیر استان در موزه میراث روستایی با پیشرفت فیزیکی قابل قبول و به شکل وزینی در حال اجراست و بزودی با شأنیت در خور فرهیختگان و مشاهیر این سرزمین افتتاح خواهد شد.

مدتی است در فضای رسانه ای گیلان اخباری مبنی بر خطر تخریب خانه پدری استاد ابتهاج در محله استادسرای رشت منتشر شد و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بر ثبت اثر بطور کارشناسی و مبتنی بر مستندات تاکید ورزید که با اظهار نظر خانواده استاد ابتهاج و ارائه مستندات، روند پیگیری ثبت اثر به صورت جدی پیگیری می شود.

امیر هوشنگ ابتهاج متخلص به ه.ا.سایه شاعر و غزلسرای معاصر، زاده اسفندماه ۱۳۰۶ در رشت است و سرایش های پرنیانی اش از گیلان، آرام و ملایم ترجمان جهان می شود تا هم امروز که برای فرزندان ادب اندیش این آب و خاک تبدیل به اسطوره ای سترگ در شعر معاصر این سرزمین شده است.