اخبار گردشگری

صنایع دستی استان اردبیل با ظرفیت های غنی تولید ثروت و اشتغال نیازمند توجه ویژه است

به گزارش ایرنا ، هم اکنون در استان اردبیل ۱۲۰ هزار نفر در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند و به گفته استاندار اردبیل زمینه ایجاد ۱۰ هزار شغل جدید نیز از این طریق در استان وجود دارد، اما بخش صنعت دستی در استا هنوز در مسیر توسعه دچار مشکل است ، هدفمندی تولید و مسیر انتقال و عرضه دست ساخته های ظریف هنرمندان اردبیلی سر و سامان نیافته و خالقان آثار هنری ارزشمند از شروع کار در دلهره اند که محصول تولیدی آنها آیا به فروش خواهد رفت یا نه و آیا بهایی به قدر زحمتشان به تولید آنها پرداخت خواهد شد؟

** مهم ترین صنایع دستی استان اردبیل
استان اردبیل با داشتن جمعیت عشایری و روستایی و نیز هنرمندان باذوق در رشته های بسیاری از صنایع دستی دارای تولید بوده و دست بافته ها و دست سازهای هنرمندان محلی آن دارای شهرت ملی و حتی جهانی است.
قالی بافی ، گلیم بافی و جاجیم بافی جز کهن ترین صنایع دستی اردبیل است ، فرش اردبیل با نقشه های متنوع از جمله شکسته و اسلیمی در زیر مجموعه فرش های نفیس آذربایجان به شمار می آید و مشتریان بسیاری در داخل و کشورهای اروپایی و شرق دور دارد. گلیم و جاجیم تولیدی در نمین و بخش عنبران نیز از شهرت جهانی برخوردارند.
شال بافی ، جوراب های پشمی ، پشتی، قلاب دوزی، خورجین بافی، نقره کاری، قلم زنی ، خاتم کاری، صنایع چوبی و فلزی و سفال گری نیز در مناطق مختلف استان اردبیل تولید می شود.
شال ، جاجیم ‌های ابریشمی و پشمی ، پلاس ، لباس های پشمی و کرکی و بافت مسند هم در جنوب استان رواج دارد و شال پشمی خلخال که بیشتر در بخش شاهرود استحصال می شود عمده محصول تولیدی این شهرستان می باشد.
ورنی نیز تولید عمده عشایر و روستاییان منطقه مغان در شمال استان اردبیل می باشد، عشایر و روستاییان منطقه مغان در استان اردبیل ورنی‌ های نفیسی تولید می ‌کنند که نقش و نگارهای زیبای روی بدنه‌ آنها بیشتر از طبیعت منطقه و شیوه زندگی عشیره‌ای آنها الهام گرفته است.
تراش شیشه ، مسند بافی ، سفالگری ، چاقو سازی ، قلم زنی و کاشی معرق نیز از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.
کریم حاجی زاده مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به تولید ۶۲ مورد صنایع دستی در این استان گفت: اردبیل پرتنوع‌ ترین استان به لحاظ تولید صنایع ‌دستی است.
وی بیان کرد: ۴۵۰ رشته صنایع ‌دستی در کل دنیا شناسایی شده که از این تعداد ۱۵۸ مورد در ایران تولید می ‌شود و از کل رشته‌ های صنایع‌ دستی ۶۲ مورد در استان اردبیل تولید می‌شود که موجب شده این استان پرتنوع‌ ترین استان به لحاظ صنایع ‌دستی حتی در جهان باشد.
وی تاکید کرد: این تنوع به دلیل تنوع جغرافیایی و اقلیمی در اردبیل شکل گرفته و ظرفیت کم‌ نظیری به این استان بخشیده است.
حاجی‌ زاده گفت: صنایع ‌دستی استان به لحاظ تنوع و قدمت امتیاز قابل‌ توجهی برای ایجاد فرصت‌ های شغلی فراهم کرده و لازم است به توانمندی صنایع‌ دستی در ایجاد ارزش‌ افزوده توجه شود.

** قابلیت ایجاد ۱۰ هزار شغل جدید در بخش صنایع دستی استان اردبیل
مجید خدابخش ، استاندار اردبیل معتقد است که بخش صنایع دستی یکی از بخش های درآمدزا و اشتغال زاست و در استان اردبیل با وجود ظرفیت های موجود زمینه برای ایجاد ۱۰ هزار شغل جدید در این بخش امکان پذیر است.
وی افزود: دولت آمادگی دارد در این زمینه زیرساخت ها و نیازمندهای این بخش را برای اشتغال ۱۰ هزار نفر فراهم کند تا شاهد رونق تولید و اشتغال در استان بود.

** مشکلات فراروی تولید کنندگان صنایع دستی استان اردبیل
بسیاری از کارشناسان صنایع دستی نبود بازار فروش در داخل ، از دست رفتن فرصت های صادرات به خارج از کشور ، فقدان حمایت های کافی بیمه ای و مالی مناسب را عمده ترین مشکلات فعالان این صنعت در استان اردبیل عنوان می کنند.
حسین اروجی یکی از فعالان صنایع دستی فرش در این باره به ایرنا گفت: بیش از ۲۰ سال است مشغول بافت فرش سنتی هستم و در طول این مدت فقط توانستم خرج زندگی ام را دربیاورم، با هزاران مشکل توانستم تحت پوشش بیمه در بیایم اما محصول تولیدی ما دستمان مانده و مجبور می شویم به قیمت پایینی به بازار عرضه کنیم.
وی افزود: خیلی از صنعتگران مجبور به ترک صحنه تولید هستند و دلیل آن عدم حمایت از این رشته می باشد.
یک کارشناس صنایع دستی نیز گفت: فقدان بازار فروش در سالیان گذشته موجب شده که بسیاری از فعالان صنایع دستی از حرفه خود دست کشیده و برای امرار معاش به شغل های دیگری روی آورند.
وی بیان کرد: در گذشته تنوع صنایع دستی استان اردبیل بسیار بیشتر از امروز بود، اما هم اکنون از بسیاری از رشته های نفیس دستی تنها نامی باقی مانده و در گذر زمان از بین رفته و یا در حال فراموشی است.
نبود تشکل های صنفی و نیز عدم شناسایی و حضور موثر در بازارهای فروش داخلی و خارجی نیز از دیگر مشکلاتی است که فعالان صنایع دستی در استان اردبیل به آن اشاره می کنند.
در این میان وجود واسطه ها که با دستمزدهای بسیار ارزان روستاییان را به تولید دست بافته ها و صنایع دستی پرزحمت وا می دارند بعنوان مشکلی اساسی در مسیر ثبات و توسعه صنایع دستی در استان اردبیل مطرح است.
در بسیاری از روستاها دلالان بویژه در رشته فرش تابلویی و ابریشمی اقدام به سفارش تولید محصولات نفیس به روستاییان کرده و پس از زحمت بسیار مبالغ بسیار اندکی به آنها پرداخت می کنند که این امر بتدریج موجب بی میلی هنرمندان صنایع دستی به ادامه کار می گردد.

** معرفی جهانی و بازار ثابت ملی و بین المللی نیاز صنایع دستی استان اردبیل
استاندار اردبیل معتقد است که معرفی مناسب و بهینه صنایع دستی استان در ورود به بازارهای جهانی و داخلی موثر است و تنها در صورت ورود به این بازارهاست که این صنعت رشد و گسترش خواهد یافت.
مجید خدابخش با بیان اینکه بازاریابی نوین در زمینه صنایع دستی امروزه اهمیت ویژه ای به خود گرفته است افزود: حمایت ، سرمایه گذاری ، ترویج نگاه علمی و تخصصی و کیفی سازی از مهم ترین راهکارهای توسعه صنایع دستی استان می باشد.
استاندار اردبیل با اشاره به اینکه توسعه صنایع دستی نیازمند توجه ویژه به این بخش ثروت زا و سرمایه گذاری برای گسترش آن است اضافه کرد: در این راستا باید حمایت از صنعتگران بومی در اولویت قرار بگیرد تا صنایع بومی و در حال فراموش منطقه احیا گردد.
خدابخش همچنین اعتقاد جدی در استفاده از فناوری و صنایع دانش بنیان داشته و راه ورود صنایع دستی نفیس اردبیل به بازارهای جهانی را در رونق صنایع وابسته دانش بنیان و استفاده از فناوری روز از جمله بسته بندی می داند ضمن اینکه بر ارتقای کیفی محصولات تولیدی و بازاریابی علمی و تخصصی تاکید می کند.

** صادرات مسیر احیا و رونق صنایع دستی در استان اردبیل
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز با تاکید بر اهمیت شناسایی و حضور در بازارهای جهانی گفت: صنایع دستی استان در کنار بازار محدود داخلی نیاز به بازارهای جدید خارجی دارند.
کریم حاجی زاده با اشاره به رونق بازار صنایع دستی افزود: اقلیم کردستان عراق ، حوزه خلیج فارس ، منطقه قفقاز روسیه بهترین و مناسبت ترین بازار برای فروش صنایع دستی استان می باشند.
حاجی زاده گفت: بازارهای اروپا نیز از طریق بازاریابی الکترونیکی در فضای مجازی متقاضی صنایع دستی استان اردبیل هستند.
وی با بیان اینکه درصدد هستیم توانایی هنرمندان صنایع دستی اردبیل را در مقیاس کشوری نشان دهیم، افزود: در این راستا در طول مطالعات مشترک با اتاق بازرگانی سه بازار مهم اقتصادی و مناسب حوزه صنایع دستی استان شناسایی شده تا از این طریق بتوانیم هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی استان را به بازارهای مهم دنیا متصل کنیم.
حاجی زاده اضافه کرد: در حال حاضر ۲ حوزه گردشگری و صنایع دستی اولویت نخست برنامه ریزی برای تکمیل زیرساخت های تجارت الکترونیکی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری است.
وی بیان کرد: برخلاف باور عمومی مردم که صنایع دستی را بیشتر با مناطق خاصی می شناسند، اما به جرات می توان گفت استان اردبیل در نوآوری می تواند تبدیل به قطب صنایع دستی ایران شود.

** نگاه ویژه به توسعه صنایع دستی استان اردبیل در دولت یازدهم
علیرضا دباغ عبداللهی ، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز گفت: در دولت یازدهم صنایع دستی استان در ۶۲ رشته مختلف فعال شده و با جهش قابل ملاحظه‌ای رونق گرفته است.
وی افزود: صنایع دستی استان اردبیل در سال های اخیر در زمینه صادرات جز استان های پیشرو و فعال بوده و در طول این دولت به ارزش سه میلیون دلار محصولات صنایع دستی استان به کشورهای دیگر صادر شده که نسبت به سال های قبل افزایش چشمگیری نشان می دهد.
عبداللهی با بیان اینکه بیشترین اقلام صادرات صنایع دستی استان جاجیم خلخال ، ورنی مغان و گلیم عنبران نمین است افزود: پیش تر صنایع دستی بواسطه قطع ارتباط با بازارهای جهانی با مشکلات عدیده ای مواجه بود که خوشبختانه در دولت تدبیر و امید به خاطر فراهم شدن بستر تعاملات سیاسی و اقتصادی با کشورها شاهد عرضه تولیدات صنایع دستی در بازارهای جهانی هستیم.
وی از دریافت سه نشان ملی جغرافیایی صنایع دستی استان اردبیل خبر داد و افزود: برای اولین بار سه نشان جغرافیایی ملی برای سه اثر صنایع دستی گلیم اردبیل ، ورنی مغان و جاجیم خلخال اخذ شده است.
عبداللهی گفت: در کشور ۱۰ نشان جغرافیایی ملی صادر شده که سه مورد آن مربوط به اردبیل بوده و این نشانگر کیفیت صنایع دستی استان است.
وی از درجه بندی صنایع دستی استان اردبیل خبرداد و افزود: برای اولین بار توسط کارشناسانی که استاندارد بین المللی برای صنایع دستی صادر می کنند درجه بندی کارگاه های تولیدی صنایع دستی در استان شروع شده است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در زمینه آموزش رشته های دستی نوین نیز گفت: برای اولین بار رشته قلم زنی روی فلز احیا شده و استان اردبیل در این باره جز استان های پیشرو می باشد.
وی از راه اندازی رشته گوهر شناسی در اردبیل خبرداد و گفت: رشته گوهرشناسی یکی از رشته های اولویت دار است که آموزش آن در تهران و مشهد انجام می شود و در این استان هم به عنوان سومین استان این رشته دایر شده است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به حمایت دولت از فعالان صنایع دستی استان افزود: این استان جز استان هایی است که از بیشترین سهم تسهیلات کم بهره برخوردار شده است.
گزارش: یعقوب شاددل ** سیفعلی موسی زاده
۶۰۱۶/۷۱۱۰

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین