اخبار گردشگری

اولین دستگاه برش سنگ معدن عقیق کشور در شهرستان نمین طراحی و ساخته شد

به گزارش ایرنا ، فرهاد عبدالعلی پور روز چهارشنبه در بازدید از کارخانه برش و تولید سنگ عقیق شهرستان نمین افزود: طراحی و تولید دستگاه برش سنگ معدن عقیق (مونو وایر) توسط کارکنان یک شرکت بخش خصوصی با هزینه سه میلیارد ریال انجام شده است.
وی گفت: ارزش مشابه خارجی این دستگاه بالای ۱۰ میلیارد ریال بوده و این امر در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و عدم نیاز به واردات تجهیزات از کشورهای خارجی اقدامی شایسته به حساب می آید.
فرماندار نمین اظهار کرد: این دستگاه برای برش سنگ‌ های سنگین وزن عقیق طراحی شده و با داشتن استحکام و ظرفیت بالا برای سنگ‌ های سنگین وزن به کار گرفته می‌شود.
عبدالعلی پور افزود: این محصول برای صادرات به کشورهای چین و اروپا معرفی شده که برغم درخواست کشورهای شیخ نشین حاضر به خام فروشی و فروش با سود کم نشده ایم.
وی گفت: این شرکت فعال در بخش خصوصی در سال ‌های گذشته فرآوری محصول را به صورت دستی انجام می ‌داد اما امروز توانسته با گسترش فعالیت خود در راستای استخراج عقیق ، این جواهر را به صورت صنعتی و به شکل اسلپ به جهانیان معرفی و عرضه کند.
عبدالعلی پور اظهارامیدواری کرد عقیق نمین نیز در کنار سایر صنایع دستی اردبیل شهرت جهانی یافته و جهانیان به خوبی با کیفیت خاص و خارق العاده سنگ ‌های معدنی شهرستان نمین آشنا شوند.
او به کاربرد فوق لوکس عقیق در مصارف خانگی ، جنبه تزیینی و خاصیت شفابخشی آن اشاره کرد و افزود: در مقایسه قیمت‌ ها ، عقیق نمین بسیار نزدیک به عقیق‌های کانادایی با قیمت هر کیلو ۸۰ دلار است که ما با حداقل قیمت به کشورهای خارجی صادر خواهیم کرد.
معدن عقیق سبلان بزرگترین معدن عقیق جهان از لحاظ ذخایر توده‌ای و رگه‌ای در شهرستان نمین واقع است که با استحصال ۱۰ تن عقیق در سال از واحدهای صنعتی پیشرو در اقتصاد این شهرستان است.
شهرستان نمین در ۳۰ کیلومتری شرق اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی استان های اردبیل و گیلان قرار دارد.
اردبیل از استان های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می کنند.
بیش از ۱۲۰ هزار نفر در استان اردبیل در تولید رشته های متنوع صنایع دستی اشتغال دارند.
چرم و ملیله اردبیل ، معرق نمین ، مرصع سنگ و معرق سنگ خلخال ، گلیم عنبران ، جاجیم بافی ، قالی بافی ، پالاز بافی ، ورنی بافی ، تراش شیشه ، مسند بافی ، سفالگری ، چاقو سازی ، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.
خبرنگار: ساسان رحمتی ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
۷۱۲۰/۶۰۱۸

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین