اخبار گردشگری

مرمت اضطراری خانه تاریخی روشنی واقع در شهرستان گمیشان

ابراهیم کریمی روز چهارشنبه به ایرنا اعلام کرد که فاز اول عملیات مرمت اضطراری این خانه تاریخی زیر نظر کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی در حال انجام است.
وی افزود: اجرای مرمت اضطراری و استحکام بخشی خانه تاریخی روشنی مطابق با برداشت های انجام شده و به صورت جزبه جز و دقیق در حال انجام است و در این مرمت اجرای شمع کوبی، برچیدن جرزهای آسیب دیده و بازسازی جرزهای شمالی بنا انجام خواهد شد.
کریمی اضافه کرد که این بنا بسیاری از ویژگی های معماری اقلیمی منطقه معتدل و مرطوب و اصول معماری ایرانی یعنی مردم واری، پرهیز از بیهودگی، نیارش را به خوبی داراست و بطور کلی مصالح مورد استفاده در این خانه از مصالح بوم آورد مثل چوب و آجر با ملاتهای کاهگل، گچ و گچ و خاک ، ماسه و آهک تهیه شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان یادآور شد: خانه تاریخی روشنی متعلق به دوره پهلوی و در سال ۱۳۹۱ با شماره ۳۱۰۰۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
به گزارش ایرنا سازه بنای تاریخی روشنی با آجر، ملات ماسه، آهک و چوب احداث شده، این بنا بر روی زیرزمینی واقع است که در واقع نیم طبقه محسوب می گردد وانبار و محل نگهداری دام بوده است.
در طبقه همکف فضاهای بکاربرده شده شامل سه اتاق، راهرو و راه پله است و در طبقه اول چهار اتاق، راهرو و دو تراس بوده که یکی در جهت شمال و دیگری در جهت جنوب اجرا شده است.
درها و پنجره ها و تراس های چوبی طبقه فوقانی هم در چشم انداز و هم به عنوان یک فضای ارتباطی بین اتاقها نقش مهمی دارد، بنا دارای سه ورودی در جهت جنوب و یک ورودی در جهت شمال است.
ویژگی های کالبدی بنا را می توان به صورت اندودهای کاهگلی، گچی و گچ و خاکی، تیرهای چوبی، دیوارهای آجری طبقه زیرزمین و همکف و دیوارهای چوبی با ملات در طبقه اول، بام شیروانی با اسکلت چوبی، در و پنجره های چوبی بسیار زیبا، اتاق های مستطیل شکل تو در تو و ارتفاع بلند سقف های داخلی دسته بندی کرد.
شهرستان گمیشان در شمال غرب استان گلستان و درحاشیه دریای خزر واقع است.
۱۶۴۸
تنظیم و انتشار: پری سالارنیا

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین