اخبار گردشگری

امسال ۲۰ هزار شغل جدید در چهارمحال و بختیاری ایجاد می شود

به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی روز دوشنبه در نشست با صنعتگران صنایع دستی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: سال گذشته ۱۴ هزار و ۳۰۰ شغل در چهارمحال و بختیاری ایجاد شد.
وی افزود: این در حالی است که متقاضیان اشتغال چهارمحال و بختیاری در سال گذشته ۳۳ هزار و ۵۰۰ نفر بوده اند.
سلیمانی دشتکی، سازماندهی دوباره مجموعه اقتصادی در چهارمحال و بختیاری را ضروری اعلام و تصریح کرد: دعوت از سرمایه گذاران بخش های دولتی، نیمه دولتی و خصوصی به منظور انجام سرمایه گذاری در حوزه های مختلف استان در دستور کار مسئولان قرار دارد.
وی یادآور شد: تقویت زیرساخت ها با هدف ایجاد اشتغال می تواند در کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی مؤثر باشد.
استاندار چهارمحال و بختیاری، صنایع دستی را یکی از مهمترین ابزارهای ایجاد اشتغال اعلام و اظهار کرد: بازاریابی فروش تولیدات صنایع دستی، راه اندازی واحدهای متمرکز فروشگاهی، ارائه تسهیلات و کمک های کم بهره و بلاعوض، تخصصی شدن واحدهای ارائه محصولات و ایجاد اشتغال در حوزه صنایع دستی از مهمترین راه های دستیابی به اهداف توسعه ای محسوب می شود.
وی گفت: انجام کارهای عمرانی در کنار فعالیت های اقتصادی ضمن مهاجرت معکوس باعث تسریع در روند دستیابی به توسعه همه جانبه می گردد.
سلیمانی دشتکی اعتبارات عمرانی سال گذشته چهارمحال و بختیاری را یکهزار و ۵۰ میلیارد ریال اعلام و تاکید کرد: این مبلغ در امسال به دو هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال افزایش یافت.
وی افزود: از مجموع اعتبارات عمرانی چهارمحال و بختیاری می توان ۲۰ درصد را در قالب کمک های فنی و اعتباری به صورت کمک های بلاعوض و یارانه ای در اختیار بخش تولید و به ویژه حوزه صنایع دستی قرار داد.
استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: محدودیت های اعتباری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان امسال رفع می شود.
وی یادآور شد: ارائه آموزش های علمی به تولید کنندگان صنایع دستی می تواند در ارتقای محصولات تولیدی و همچنین رونق بازارهای داخلی و خارجی این تولیدات نقش داشته باشد.
سلیمانی دشتکی اظهار کرد: براساس بخشنامه صادر شده ، تمامی دستگاه های اجرایی موظفند نیازهای خود را از تولیدات داخلی این استان و به ویژه صنایع دستی استان خریداری کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: آموزش رایگان، ایجاد کارگاه های تولیدی، تامین مواد اولیه، برگزاری نمایشگاه ها، برپایی بازارچه ها، حضور در دانشگاه ها، خرید تضمینی تولیدات، پرداخت تسهیلات و ایجاد اشتغال از مهمترین اقدامات این اداره کل برای ارتقای کمی و کیفی تولیدات صنایع دستی استان است.
بهمن عسگری سوادجانی تاکید کرد: هم اینک آموزش رایگان گلیم بافی به ۵۰ نفر از اهالی روستای سرآقاسید کوهرنگ چهارمحال و بختیاری به صورت پایلوت در حال انجام است.
وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در سه سال گذشته سه هزار و ۴۰۰ شغل دائم ایجاد کرده است.
عسگری سوادجانی تصریح کرد: راه اندازی بازارچه های صنایع دستی، احیای رشته های صنایع دستی و معرفی شهرکرد به عنوان شهر جهانی نمد در دستور کار مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: سند توسعه صنایع دستی این استان با افق ۱۴۰۴ مصوب شده است.
مهرداد رئیسی اظهار کرد: آموزش، احیاء، توسعه و ترویج صنایع دستی به اعتبارات بیشتری نیاز دارد.
وی یادآور شد: تشکیل و فعال شدن کمیته توسعه صنایع دستی چهارمحال و بختیاری باید به طور جدی اجرایی می شود.
رئیس اتحادیه صنایع دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تصویب قانون بیمه و حمایت از صنعتگران صنایع دستی در مجلس شورای اسلامی از مهمترین دستاوردهای مطلوب دولت یازدهم محسوب می شود.
نورالله شماعی تاکید کرد: برنامه ریزی برای عرضه محصولات و تولیدات صنایع دستی چهارمحال و بختیاری در بازارهای داخلی و خارجی می تواند در ارتقای توان اقتصادی فعالان این حوزه مؤثر باشد.
قالی چالشتری و بختیاری، گبه، خرسک، گلیم، جاجیم، خورجین، چوقا، کلاه نمدی، گیوه، قفل چالشتر، خاتم، سرمه، نمد، معرق کاری، منبت کاری، قلمزنی، سفالگری و غیره از مهمترین صنایع دستی چهارمحال و بختیاری است.
خبرنگار: وحید رئیسی دهکردی** انتشار دهنده: محمود رئیسی
۷۳۶۲/۲۰۹۷

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین