اخبار گردشگری

روستاهای ده بالا و خرانق در طرح ملی ضربتی تولید و اشتغال قرار گرفت

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی این اداره کل، فاطمه دانش یزدی با بیان اینکه طرح ضربتی تولید و اشتغال در ۷۶ روستای هدف کشور مرحله اولیه و کارشناسی خود را پشت سر گذاشته و اکنون در مراحل مطالعه و بررسی قرار دارد، عنوان کرد: در مرحله نخست این طرح، ۲ روستای استان یزد مد نظر قرار گرفت اما افق این طرح، همه روستاهای هدف گردشگری استان را مورد نظر قرار داده است.
وی راه اندازی بازارچه فروش محصولات صنایع دستی در روستاهای خرانق و ده بالا و توسعه کارگاه های صنایع دستی روستایی را از جمله اقدامات اجرایی صورت گرفته در راستای توانمندسازی و اشتغال زایی در روستاهای هدف گردشگری استان در حوزه صنایع دستی عنوان و اضافه کرد: معرفی و شرکت هنرمندان و پشتیبان روستاها به منظور حضور در نمایشگاه های سراسری و جانمایی و مکان یابی کیوسک و بازارچه های صنایع دستی در روستاها اقدامات غیربودجه ای انجام شده در این حوزه است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد درباره اقدامات حوزه گردشگری و سرمایه گذاری در زمینه تولید و اشتغال در روستاهای هدف، فراهم سازی زیرساخت های گردشگری در این روستاها را یادآور شد و گفت: احداث و تکمیل کمپینگ های تفریحی و گردشگری به خصوص کمپ زرین روستای خرانق اردکان، برگزاری جشنواره ها و رویدادها، صدور مجوزها، برگزاری دوره های آموزشی، راه اندازی رستوران بین راهی در این زمینه است.
دانش یزدی افزود: ایجاد توانمندی های جدید هتلینگ از طریق حمایت از احداث یک هتل از اقدامات حوزه گردشگری و سرمایه گذاری، کفسازی و ساماندهی مسیرهای گردشگری روستایی، نصب تابلوهای روستاهای هدف، برگزاری برنامه و رویدادهای خاص و برگزاری نمایشگاه ها و تورهای طبیعت گردی و توانمندسازی در این روستاها نیز از دیگر اقدامات حوزه گردشگری در روستای هدف است.
این مسئول تصریح کرد: برگزاری جشنواره های سالانه در روستاها از جمله جشنواره گلابگیری ده بالا، عشایر کرخنگان خاتم و ابرکوه از اقداماتی است که باعث می شود این روستاها مورد توجه ملی قرار گیرند.
وی کمک به راه اندازی ۱۵ اقامتگاه های بوم گردی را از دیگر اقدامات حوزه گردشگری و سرمایه گذاری استان در این راستا عنوان کرد و گفت: راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی از مهمترین اقدام دولت در حوزه گردشگری است، چرا که این اقامتگاه ها به تأثیرگذاری گردشگری در اقتصادهای محلی کمک می ‌کند.
دانش یزدی افزود: تبدیل مکان ‌های روستایی ارزان قیمت برای گردشگران، یکی از اهداف محقق شدن بوم‌گردی ‌هاست که مورد توجه جدی گردشگران خارجی نیز قرار می ‌گیرد و تأثیر بسیاری بر اقتصاد بومی کشور خواهد داشت.
استان یزد اکنون در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است.
این استان ۲۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
۷۵۳۲ / ۶۱۹۷ تنظیم کننده: سعید صادقی مقدم** انتشار: فلاح
irnayazdd@

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین