اخبار گردشگری

اجرای طرح ضربتی تولید و اشتغال در روستاهای آلوارس و کزج استان اردبیل

کریم حاجی زاده روز دوشنبه هدف از اجرای این طرح را تحرک بخشی اقتصادی در روستاهای هدف گردشگری در راستای تحقق شعار سال دانست و افزود: ۲ روستای آلوارس در شهرستان سرعین و کزج در شهرستان خلخال به عنوان روستاهای منتخب از بین ۶۴ روستای دارای قابلیت در استان در این طرح بودند.
او با اشاره به حضور کارشناسان اعزامی از سازمان و بازدید از روستاها برای بررسی ظرفیت ها و پایش این روستاها در حوزه اشتغال و تولید گفت: در قالب این طرح برنامه هایی از جمله برگزاری جلسات با فرمانداران ،ارائه راهکاربه شوراها و دهیاران ،بازدید از کارگاه های صنایع دستی ،بررسی ظرفیت های تاسیس اقامتگاه های بو م گردی و مشاوره با تولید کنندگان حوزه صنایع دستی انجام شد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، وی افزود: از زمان اجرای این طرح ۳۵ پروانه تولید صنایع دستی در روستای آلوارس صادر شده که تجهیز پنج کارگاه صنایع دستی و برگزاری ۱۵ دوره آموزش ورنی بافی از فعالیت های انجام شده در این راستا بوده است.
وی همچنین اضافه کرد: پیست اسکی آلوارس ، چشمه و آبشار گور گور و مناظر طبیعی روستای آلوارس از پتانسیل های کم نظیر گردشگری این روستا است که در صورت اختصاص اعتبار مطلوب و تامین زیرساخت های می تواند یکی از قطب های گردشگری در منطقه باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: روستای هدف گردشگری کزج نیز با داشتن مناظر طبیعی چشمگیر و بافت سنتی و تاریخی که به عنوان یکی از ۱۰ روستای دارای بافت ارزشمند در کشور است که با تاسیس نخستین اقامتگاه بوم گردی توسط بخش خصوصی زمینه لازم برای حضور گردشگران فراهم شده است.
وی همچنین از تجهیز پنج کارگاه صنایع دستی ، برگزاری کلاس های آموزش صنایع دستی و برپایی نمایشگاه صنایع دستی از ابتدای امسال خبر داد.
حاجی زاده اضافه کرد: استفاده از ظرفیت های محلی تولید در روستا و حمایت از طرح های تولیدی درحوزه صنایع دستی و گردشگری ،علاوه بر کمک به رونق اقتصادی روستاها ، اهمیت بسزای در کاهش مهاجرت ساکنین و توسعه پایدار کشور خواهد داشت.
روستای ییلاقی آلوارس از توابع بخش سرعین در شهرستان اردبیل در ۱۲ کیلومتری غرب شهر سرعین و ۳۵ کیلومتری غرب شهر اردبیل واقع شده است، پیست اسکی مجهز و مناسبی در ۱۲ کیلومتری این روستا احداث شده و مورد استفاده گردشگران می باشد. ویژگی های زندگانی عشایر در این منطقه به همراه رمه ها و اوبه ها (جهت اسکان موقت) زیبایی های خاصی به فضای روستا می بخشد.
روستای کزج از توابع بخش خورش رستم شهرستان خلخال در فاصله ۱۳ کیلومتری خورش رستم و ۵۳ کیلومتری جنوب غربی خلخال قرار دارد. این روستا جز ۱۰ روستای دارای بافت با ارزش معماری و تاریخی کشور می باشد که مطابق با بافت قدیمی بازسازی شده است.
بافت کالبدی روستا با خانه های پلکانی است طوری که خانه ها از طریق پشت بام به همدیگر راه دارند.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:سیفعلی موسی زاده
۶۰۱۸/۶۰۱۸

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین