اخبار گردشگری

نوربخش: برگزیدگان موسیقی نواحی در جشنواره فجر ۹۶حضور خواهند داشت

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، حمیدرضا نوربخش افزود: موسیقی نواحی دارای ظرفیت ها و پتانسیل های بالایی برای موسیقی ایران است و حمایت از هنرمندان آن بی تردید به ارتقای سطح کیفی موسیقی کمک خواهد کرد.
وی اظهار داشت: با توجه به ریل گذاری جدید جشنواره موسیقی فجر در تلاش هستیم امسال ساختار اجرایی جدید را به گونه ای طراحی کنیم که تا مهرماه ضمن اعلام اسامی گروه های شرکت کننده، جدول اجرایی این جشنواره را نیز منتشر کنیم.
نوربخش اضافه کرد: امسال علاوه بر برگزیدگان موسیقی نواحی، منتخبان دیگر جشنواره ها مانند کلاسیک ایرانی و موسیقی معاصر نیز در جشنواره سی و سوم حضور خواهند داشت.
دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران با رویکرد منظومه‌خوانی در دو بخش راویان اصالت (رقابتی) و اجرای پیشکسوتان (غیر رقابتی) از ششم تا نهم تیرماه ۱۳۹۶ در کرمان برگزار می‌شود.
«منظومه خوانی» یکی از شکل‌های رایج در موسیقی اقوام مختلف ایران به شمار می آید و مضامین این منظومه‌ها در برگیرنده متون کهن ادب فارسی و منظومه‌های شفاهی موسیقایی مناطق مختلف ایران است.
راویان این منظومه‌ها که در نواحی مختلف ایران با نام‌هایی همچون عاشیق، باخشی، بخشی، پهلوان و شائر نامیده می‌شوند، به عنوان ناقلان فرهنگ گفتاری در انتقال فرهنگ بومی نقش بسزایی دارند.
منظومه‌خوانی در مناطق مختلف ایران با توجه به بافت فرهنگی هر منطقه، واجد خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فردی است که حاوی ودایع فرهنگی اقوام مختلف است.
فراهنگ**۹۰۱۲**۱۰۵۵
خبرنگار: زهرا امیری** انتشار : زینب کارگر
برای اطلاع از اخبار متنوع فرهنگی و هنری، با کانال فرهنگی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
https://t.me/irnaf

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین