اخبار گردشگری

نمایش آثار ناصر اویسی بعد از نیم قرن در موزه هنرهای معاصر تهران

ناصر اویسی متولد ۱۳۱۳ در تهران است، او در سال ۱۳۳۵ از دانشکده حقوق دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و بعدها برای هنرآموزی راهی رم شد.
او نخستین بار در ۱۳۳۵ دو تابلوی خود را در نمایشگاه گروهی در تهران ارائه کرد و موفق به دریافت جایزه شد، دو سال بعد در بی ینال پاریس شرکت کرد و آثارش در چهار دوره بی نال تهران نیز به نمایش در آمد.
ناصر اویسی جایزه بزرگ هنرهای زیبا در بی نال سوم و جایزه شرکت ملی نفت ایران در بی نال چهارم را از آن خود کرد.
تاکنون آثار وی در بی نال های معتبربین المللی مثل بی نال ونیز، سائولوپائولو و فلورانس نیز به نمایش در آمده و در این سالها نمایشگاه انفرادی پرشماری در آتن، بارسلونا، بلگراد، بروکسل، رم، تهران، مادرید، نیویورک، پاریس، لندن، زوریخ، برلین و چند شهر دیگر دنیا برپا کرده است.
اویسی از فعالان مکتب سقاخانه و برنده مدال طلا و دیپلم مخصوص نمایشگاه (۱۳۴۷) بین المللی کامپیون ایتالیا است و از آثار او چند کتاب تاکنون در ایران و ایتالیا و آمریکا به چاپ رسیده است.
ردپای تصویرگری در آثار ناصر اویسی پیوند درونی او را با نگارگری ملی وسنتی ما بیشتر نمایان می سازد و رفتارش با عناصر محدود (زن، اسب، انار و پرنده) او را دچار سیرت متمایزی کرده است.
اویسی سالهاست که در ویرجینیای آمریکا زندگی و نقاشی می کند.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا از موزه هنرهای معاصر تهران، مراسم نمایش تابلوهای نقاشی اویسی شب گذشته، ۲۷ مهرماه با همکاری مرکز آرت سنتر برگزار شد.
سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در مراسم گفت: تلاش کردیم که در شرایط مناسب و در یک دوره دو ماهه بخش وسیعی از موزه را به نمایش آثار این هنرمند اختصاص دهیم اما به دلیل اینکه برنامه نمایشگاه های موزه تا سال ۹۸ تعیین شده است، این امکان عملا وجود نداشت.
علی‌محمد زارع افزود: به خواسته مدیران آرت سنتر، برپایی این نمایشگاه همزمان با آخرین روزهای نمایش آثار گنجینه اتفاق افتاد تا علاقه‌مندان بتوانند همزمان با تماشای آثار ناصر اویسی از آثار هنرمندان شهیر تاریخ هنر نیز بازدید کنند و خوشبختانه این امر میسر شد.
وی یادآور شد: بیش از هر چیز، جای ناصر اویسی پیش ما خالی است و امروز شاهد سالروز شصتمین سال فعالیت هنری ناصر اویسی هستیم.
مدیر آرت سنتر نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: بارها و در پایتخت های مهم جهان، کلید طلایی شهرهای بسیاری به ناصر اویسی اهدا شده است، وی جوایز ارزنده بسیاری را از آن خود کرده است و آثارش همراه با هنرمندانی چون سالوادور دالی و مارک شاگال به نمایش در آمده بود.
وحید ملک افزود: امروز بعد از نیم قرن آثار ناصر اویسی در کنار آثار هنرمندان بزرگ جهان در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در آمده است و از این بابت بسیار خوشحالیم.
جواد مجابی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر نیز در این مراسم گفت: آثار ناصر اویسی ۶۰ سال است که دائم در دنیا به نمایش در آمده است، او در ۲۳ سالگی تصویری امپرسیونیستی از البرسکی کشید که جایزه ای هم نصیب او کرد.
وی ادامه داد: سال بعد او همراه با ۳۲ نقاش در انجمن ایران و آمریکا اثری را ارائه کرد که منتقدان آن را پیروی از ون گوگ قلمداد کردند که جایزه آن نمایشگاه را از آن خود کرد.
مجابی بیان داشت: اویسی در سال ۱۳۳۶با آثار متنوعش در انجمن دوستداران هواپیمائی شیوه ای را آغاز کرد که راه و رسم همیشگی اش شد و آن هم نو کردن مینیاتور بود و با حضور در بی ینال دوم و سوم نقاشی و به واسطه جایزه ای که گرفت در گزینش شیوه اش استوارتر عمل کرد.
این شاعر و نویسنده گفت: توجه اویسی به مینیاتور ایران به عنوان میراث ملی موجب شد او با ساده کردن خطوط و اختصار رنگ فضای سنتی نگارگری ایران را به زمان حاضر و خیال های رنگینش پیوند بزند.
به گفته مجابی، اویسی در اوائل کار خود بیشتر از نقاشی زند و قاجار الهام می گرفت و به تدریج به دستاوردهای قرون پیشین توجه کرد و نقاشی‌های سلجوقی و کتیبه‌های و مجموعه های هنری قرن هفت به بعد را بررسی کرده و مورد استفاده قرار داد و در واقع آثار هخامنشی و ساسانی غالب تابلوهای او را شکل دادند.
وی افزود: اویسی با اینکه حقوق خوانده بود اما همواره دلش با شعر بود و خواندن اشعار استادان بزرگ، به تدریج نقاشی شعرگونه را در آن بیدار کرد به گونه ای که می توان او را نقاش شاعرانگی ها دانست و بینش شاعرانه در تابلوهایش به ظرافت کالبدی تجسم یافته است.
این نویسنده و پژوهشگر کشورمان اظهار داشت: خلوت بودن فضای پس زمینه و ایجاز خطوط و طراحی شتابناک ساده وار، حاصل تاملات اویسی در هنر چین و ژاپن است اما اقامت او در اروپا و آمریکا و احاطه اش به هنر جهانی در سیاق کارش بی تاثیر نبود.
وی یادآور شد: اویسی از آغاز کارش هندسه نقاشی مدرن و غرب و ترکیب بندی شاهکارهای استادان پیشین و رنگ بندی و سامان بخشی نهایی کارش را از دل موزه ها و مجموعه های جهانی بیرون کشید.
مجابی با بیان اینکه نگاه پرشور و سالم اویسی به جهان آدمیان، آثار او را آکنده از زیبایی کرده است، گفت: اویسی وقتی بیشتر با تاریخ و فرهنگ و هنر ایران آشنا شد، هرجا که سفر کرد وطنش را با قلبش و در قلم مو و رنگدانش به همراه برد.
گشایش این نمایشگاه و ارائه کتابی شامل بیش از ۱۰۰ اثر از ناصر اویسی با حضور شخصیت های فرهنگی و هنری از جمله حسین محجوبی، ناصر پلنگی، رضا کیانیان، اشکان خطیبی، کورش شیشه گران، جواد مجابی، مژده طباطبایی، مهرداد صدری، محمد رحمانیان، محبوبه کاظمی، سهراب هادی و محمدهادی فدوی همراه بود.
فراهنگ **۱۰۸۵*۱۰۵۵
دریافت: ناهید پورمند**انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین