اخبار گردشگری

آیین های سوگواری شهادت امام علی علیه السلام در استان یزد برگزار شد

به گزارش ایرنا، به مناسبت سالروز شهادت حضرت علی (ع) نخستین امام شیعیان، مردم مومن ابرکوه آیین های زنجیر زنی و سینه زنی در سوگ مولود کعبه برگزار کردند.
به همین مناسبت مردم سوگوار و عزادار ابرکوه مراسم سینه زنی و زنجیر زنی را از تکایای محلات مختلف شهر و روستاهای این شهرستان بطرف محافل مذهبی برگزار و درسوگ شهادت علی(ع) عزاداری کردند.
همچنین شب گذشته به مناسبت دومین شب قدر و شهادت حضرت علی (ع) مراسم احیا با حضور سخنرانان و مداحان اهل بیت (ع) در بیش از ۸۰ مسجد ابرکوه برگزار شد.
ابرکوه با ۵۱ هزار نفر جمعیت در۱۴۰کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع است.
۷۵۴۰/ خبرنگار: کارگر ابرقوئی
***
آیین نخل برداری شهادت امام علی (ع) در مهریز برگزار شد
آیین سنتی نخل برداری در سالروز شهادت مولای متقیان حضرت امام علی (ع) روز جمعه در مهریز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، این مراسم با حضور خیل عزاداران روزه دار در حسینیه های استهریج در شاه صفی الدین و همچنین در حسینیه چهارده معصوم (ع) در محله بغداد آباد مهریز برگزار شد .
در این آیین های معنوی ابتدا دسته های عزادار به سبک سنتی به سوگواری و عزاداری در رثای شهادت مظلومانه حضرت مولی الموحدین علی بن ابیطالب (ع) پرداختند و در ادامه سوگواران با قرار گرفتن در زیر نخل ها، چند مرتبه با شور و شعور نخل های عزا را به دور حسینیه ها به چرخش درآوردند.
یکی از قدیمی ترین آیین های عزاداری مردم استان یزد و مهریز نخل برداری است، آیینی که از دیرباز در سالروز شهادت ائمه اطهار (ع) توسط مردم این خطه کویری انجام می شود.
آیین نخل برداری در روز عاشورا، اربعین، شهادت امام رضا (ع) و شهادت حضرت علی (ع) در حسینیه ها و تکایای مهریز برگزار می شود.
در مهریز ۲۵۰ حسینیه وجود دارد و آیین نخل برداری همه ساله در مناسبت های مختلف در ۵۰ حسینیه در شهر و مناطق روستایی مهریز برگزار می شود.
مرکز شهرستان مهریز در ۳۰ کیلومتری یزد واقع شده است.
۷۵۴۱/ ۶۰۱۴/ خبرنگار:ندا سبحان زاده**انتشار : کاظم شاملو
irnayazdd@

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین