اخبار گردشگری

خریدن اسید به راحتی خرید چیپس و پفک/ اسید فروشی را متوقف کنید

چرا باید اسید این ماده خطرناک که عامل جرم بزرگ در کشور است به این سادگی در دسترس مردم باشد؟

اسید پاشی بر روی ۱۴ نفر در تهران. اسیدپاشی بر روی مادر زن سابق، اسیدپاشی به مهندس جوان در عظیمیه کرج. اسیدپاشی روی همسر به دلیل دعواهای خانوادگی. اسیدپاشی به خاطر شک. اسید پاشی به خانواده ای ۴ نفره در اصفهان. اسیدپاشی به صورت جوان ۳۲ ساله لرستانی. اسیدپاشی روی ۲ زن در خوزستان. ۲ زن در ماهشهر قربانی اسیدپاشی شدند و …

خبرهای اسید پاشی دیگر برای جامعه عادی شده است. عادتی‌تر از تمام حوادثی که در کشور اتفاق می‌افتد. گویی برای برخی اسید پاشی راحت ترین راه برای گرفتن انتقام است. یک شیشه اسید، یک موتور و پاشیدن اسید به زندگی کسی که می‌خواهیم از او انتقام بگیریم.

با دیدن این همه فاجعه اسید پاشی می‌توان گفت اسیدپاشی در کشور تبدیل به یک بحران شده است. به نظر می‌رسد اسیدپاش‌‎ها به این نتیجه رسیده‌اند که اسیدپاشی برای گرفتن انتقام بهترین روش است. فرد مورد نظر زنده می‌ماند و زندگی‌اش تباه می‌شود.

برای حل این بحران باید چه کرد؟

یکی از مشکلات عمده اسید پاشی، دسترسی ساده اسیدپاش به اسید است. خرید اسید در کشور به راحتی خرید یک چیپس و پفک است. کافی است اراده کنید تا بتوانید یک گالن اسید را تهیه کنید.

 از زمان تصمیم گیری تا زمان پاشیدن اسید، شاید کمتر از یک ساعت طول بکشد. در ماجرای دعوای خانودگی در پارک و پاشیدن اسید به ۱۴ نفر، مرد چهل‌ساله‌ای پس از درگیری با اعضای یک خانواده در پارک فدائیان اسلام به منزل خود رفت، با تهیه یک ظرف اسید به پارک بازگشت و بدون اینکه بداند چه‌کسی مقابلش قرار دارد؛ روی ۱۴ نفر اسید پاشید.»

می‌بینید به همین سادگی ۱۴ نفر به همراه خود فرد درگیر اسیدپاشی شدند. احتمالا این مرد بعد از دعوا به یک مغازه رفته است. اسید خریده است و بعد …

به نظر می‌رسد اولین راه برای پیشگیری از اسیدپاشی، ممنوع کردن فروش اسید به افراد حقیقی است. واقعا اسید چه کارایی در زندگی مردم عادی دارد؟ تقریبا هیچ.

چرا باید اسید این ماده خطرناک که عامل جرم بزرگ در کشور است به این سادگی در دسترس مردم باشد؟ ممنوع کردن فروش اسید به مردم راه کار مناسبی برای جلوگیری از اسیدپاشی است.

اگر فرد به اسید دست پیدا نکند شاید هیچگاه جرمی اتفاق نیفتد. اسیدپاشی کم کم در حال تبدیل شدن به یک بحران جدی است. جدا از فرهنگ سازی و تعیین مجازات‌های متناسب با جرم، پیشگیری و جلوگیری از فروش اسید می‌تواند کمک بزرگی به حل این بحران در کشور کند.

امروز برای برخی اسیدپاشی ساده ترین روش انتقام است. پس باید تلاش کنیم خرید اسید را به اندازه‌ای سخت کنیم که فرد انتقام گیرنده پشیمان شود.

  اخبار اجتماعی  – عصر ایران/ مصطفی داننده