اخبار گردشگری

فرماندار: گلیم آستارا هویت فرهنگی این شهرستان را معرفی می کند

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ یونس رنجکش روز شنبه در همایش روز جهانی صنایع دستی و استاندارد سازی آن در سالن اداره تبلیغات اسلامی آستارا گفت: هنرمندان صنایع دستی با احیای هویت ملی گام موثری در انسجام فرهنگی ایران اسلامی برمی دارند.
وی با اشاره به اینکه باید هویت فرهنگی خود را با توجه به صنایع دستی حفظ و احیا کنیم، افزود: صنایع دستی آستارا نظیر گلیم، قابلیت نماد شدن را دارند و هنرمندان این عرصه باید با توجه به ذائقه مخاطبان، آثار متنوع و متناسب با فرهنگ بومی تولید کنند.
وی با ابراز تاسف از مشکل بازاریابی برای تولیدات هنرمندان صنایع دستی اظهار کرد : با برگزاری دوره‌های آموزشی می توان صنعتگران هنرمند را با مباحث حوزه بازار آشنا کرد.
رنجکش با بیان اینکه دولت با ارائه تسهیلات مشاغل خانگی و طرح های پشتیبان از هنرمندان صنایع دستی حمایت می کند، تصریح کرد: فعالان صنایع دستی با شناخت بازار می توانند به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کنند و با اتکا به آن می توان با آسیب هایی همچون قاچاق کالا مقابله کرد..
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آستارا نیز در این همایش گفت: از سال ۹۱ تاکنون ۲۸۰ هنرمند این شهرستان در رشته های صنایع دستی ساماندهی شده و کارت شناسایی دریافت کرده اند و تعداد آنها به بیش از یکهزار نفر رسیده است.
پردل امیری نژاد با اشاره به اینکه در آستارا ۱۵ رشته در حوزه صنایع دستی شناسایی شده است، افزود: از سال ۹۱ تاکنون به ۱۰۳ هنرمند صنایع دستی در قالب مشاغل خانگی و به ۶۴ هنرمند در قالب طرح پشتیبان، بالغ‌ بر هفت میلیارد و ۸۴۳ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.
وی با اشاره به اینکه در آستارا ۲۳۰ هنرمند صنایع دستی تحت پوشش بیمه هستند، تصریح کرد: برندسازی گلیم دهکده صنایع دستی عنبران، تشکیل سازمان مردم ‌نهاد با هدف تولید کیفی، بازاریابی و فروش صنایع‌ دستی با راه اندازی بازارچه در دستور کار این اداره قرار دارد.
وی گفت: رشته نازک کاری روی چوب در سال های گذشته جزو رشته های منسوخ و فراموش شده در گیلان بود و توسط علی صوفی زاد هنرمند آستارایی احیا شد و آستارا در نازک کاری روی چوب رتبه برتر استان را کسب کرد.
بهبود معاشکار رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید اشجعی آستارا نیز در این همایش با اشاره به اینکه ۲۰۶ حرفه در حوزه صنایع دستی کشور شناسایی شده است، بیان کرد: ۶ آموزشگاه‌ خصوصی در آستارا در رشته های صنایع‌دستی فعال است و علاقمندان می‌توانند از آنها بهره مند شوند.
شاهرخ جعفری رئیس اداره استاندارد آستارا نیز در این همایش گفت: صنایع‌ دستی مشمول استاندارد اجباری نیست و نظارت بر کیفیت محصولات آن باید به صورت خودکنترلی توسط هنرمندان انجام شود.
وی اضافه کرد: صرفه‌جویی در مصرف انرژی و نیروی انسانی، افزایش سرعت تولید، حمایت از مصرف‌ کننده و موفقیت در فروش از مزایای استاندارد سازی است.
وی افزود: گلیم، بیشترین تولید هنرمندان صنایع‌دستی آستارا را به خود اختصاص داده است و هنرمندان این عرصه باید مشخصات تولیدکننده، ابعاد گلیم و نحوه شست و شوی آن را بر روی کالای خود ثبت کنند تا آثارشان با استاندارد و شناسنامه مشخص عرضه شود.
۲۰ خرداد مصادف با ۱۰ ژوئن، روز جهانی صنایع دستی است.
آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان واقع شده است و بیش از یکهزار هنرمند در ۱۵ رشته صنایع دستی در آن فعالیت می کنند و روستای عنبران در بخش مرکزی آستارا به لحاظ کثرت تولید گلیم به دهکده صنایع دستی مشهور است.
خبرنگار: یوسف هدایتی ** انتشار دهنده : بابایی
۷۱۰۵ / ۷۱۲۴ / ۶۰۳۰

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین