اخبار گردشگری

استاندار: صنایع دستی کردستان نیازمند ساماندهی است

به گزارش ایرنا عبدالمحمد زاهدی روز شنبه همزمان با روز جهانی صنایع دستی در نشست با صنعتگران صنایع دستی استان افزود: با در نظر گرفتن مجموعه شرایط و مشکلات، باید یک تشکیلات منظم برای تامین مواد اولیه، بازاریابی و فروش بوجود بیاید.
وی با اشاره به اینکه هنرمند تنها باید دغدغه اش خلق اثر و آفرینش کارهای بدیع و درخور توجه باشد گفت: هنرمند نباید دغدغه اش بر روی فروش محصول تولیدی متمرکز باشد و این کار باید به واسطه تشکیلات و بنگاه های تخصصی که در زمینه بازاریابی فعالیت دارند انجام شود.
به گفته زاهدی، بازار صنایع دستی در سنندج و شهرهای استان محدود است و همه فعالان این عرصه باید بیرون از استان و کشور نمایشگاهی را برای عرضه محصولات و تولیدات صنایع دستی ایجاد کنند.
استاندار کردستان توجه به امر برند سازی را از دیگر مسایل حائز اهمیت در رونق صنایع دستی عنوان کرد و گفت: لازم است فعالان این بخش، موضوع ثبت جهانی دف به نام سنندج را مد نظر داشته باشند چرا که این امر می تواند آثار مثبتی را در تثبیت جایگاه صنایع دستی کردستان به دنبال داشته باشد.
زاهدی افزود: کارهای صنایع دستی در دنیای امروز باید کاملا اقتصادی و در پی برآورده کردن خواست و ذائقه مشتریان باشد و رسیدن به این هدف نیازمند ادامه ارائه آموزش های به هنگام و کاربردی به هنرآموزان است.
وی با بیان اینکه صنایع دستی در ۲ بخش خانگی و کارگاهی تولید می شود گفت: تولید صنایعی که در خانه امکان آن وجود دارد به دلیل هزینه های اضافی صلاح نیست در کارگاه تولید شود و این امر باید همواره مد نظر هنرمندان عرصه صنایع دستی قرار داشته باشد.
صنایع دستی پس از جنگ جهانی دوم با محتوای هنری و فرهنگی مورد توجه کشورهای پیشرفته قرار گرفت و ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) سال ۱۹۶۴ میلادی، نخستین کنگره جهانی با شرکت مسوولان اجرایی استادان دانشگاه، هنرمندان و صنعت گران بیش از ۴۰ کشور جهان در نیویورک برگزار شد که در قطعنامه پایانی این کنگره، تاسیس شورای جهانی صنایع دستی به عنوان نهاد وابسته به یونسکو تصویب شد.
نازک کاری چوب، دست بافی، خراطی، ساخت زینت آلات محلی، سوزن دوزی و روکاری، سفال سازی، حصیربافی، گیوه دوزی، نمدمالی، ساخت محصولات چرمی و عروسی سازی از صنایع دستی کردستان است.
دستبافی شامل سجاده، موج، شال، جاجیم، گلیم، گلیمچه و پارچه لباسی است که در بیشتر نقاط شهری و روستایی کردستان تهیه می شود.
زینت آلات شامل انواع دستبند، گردن بند، سینه ریز، النگو، سربند، انگشتری و گوشواره است.
نازک کاری با چوب شامل قوطی سیگار، شیرینی خوری، کیف زنانه، سینی، بشقاب و آجیل خوری می باشد.
۳۰۳۴/۶۱۰۸
** خبرنگار: حسن حسین زاده/** انتشار دهنده: امید بهمنی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین