اخبار گردشگری

آیین ‘ نوروز بل ‘ و مهارت چوب تراشی گیلان ثبت ملی شد

به گزارش روز چهارشنبه اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان به ایرنا ، آئین نوروز بل ، به معنی آتش نوروزی نام جشنی است که آغاز سال دیلمی بوده و به مناسبت بزرگداشت آن شعله نوروزی افروخته می شد . این آیین در فهرست آثار ملی به شماره ۱۳۷۱ به ثبت رسیده است.مراسم آغاز سال جدید (نوروز بل) به طور متغیر وابسته به محل برگزاری و نحوه قرار دادن پنج روز کبیسه بین سیزدهم تا هفدهم مرداد ماه است.
مدیرکل اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان ، نوروز دیلمی را خواستگاه فرهنگ و اصالت استان گیلان قلمداد و اظهار کرد: توجه به آئین ها و باورهای سنتی نقش مهمی در رونق گردشگری و ایجاد توسعه پایدار دارد.
رضا علیزاده خاطرنشان کرد : مهارت سنتی چوب تراشی ماسال ( چو تاشی ) نیز که دارای شهرت و محبوبیت بالاییست بعنوان میراث ناملموس با شماره ۱۳۷۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
وی تصریح کرد : چوب تراشی ماسال از جمله صنایع‌دستی بومی گیلان است که هنرمندان این رشته در منطقه ماسال به وسیله ابزارهای ساده و ابتدایی ، با استفاده از چوب‌های مختلف موجود در منطقه نظیر افرا، ون، کیکم، سرخدار و گردو مصنوعاتی نظیر انواع قاشق و ظروف و وسایل چوبی می سازند .
به گفته وی هنرمندان صنایع دستی شهرستان رشت نیز با استفاده از دستگاه خراطی نسبت به تراش چوب و تولید محصولات مختلف مانند انواع ظروف، کاسه، بشقاب، گلدان، قاشق، شانه، قلیان، عصا، دوک نخ ریسی و انجام تزئینات کنده کاری، منبت و نقاشی بر روی این مصنوعات می پردازند .
علیزاده در ادامه خاطرنشان کرد :از ۹۰ رشته صنایع دستی گیلان ۷۱ رشته فعال است و تاکنون شش هزار و ۲۹۸ هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده اند.
وی یاداور شد:تاکنون ۶۴ محصول از اقلام صنایع دستی گیلان نشان مرغوبیت و همچنین شش کالا نشان یونسکو دریافت کرده‌اند که این خود افتخاری در حوزه فرهنگ و هنر استان است.
همچنین چادرشب و گلیم گیلان نشان جغرافیایی کسب کرده و تاکنون هشت استاندارد ملی نیز در چهار رشته در حوزه تولید رشتی دوزی، مرواربافی، چادرشب بافی و سفال سنتی گیلان دریافت شده است.
رشتی دوزی ، دوخت لباس محلی ، چادرشب بافی ، خراطی ، چوب تراشی ، گره چینی ، نازک کاری ، منبت و معرق چوب ، حصیربافی ، بامبوبافی ، مرواربافی ، سفالگری ، کاشی معرق ، مینای خانه بندی ، چلنگری ، قلمزنی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، شال بافی ، نمد مالی ، جوراب بافی ، عروسک بافی ، قلاب بافی از جمله هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.
بالغ بر ۲۱ هزار هنرمند صنایع دستی استان گیلان در بیش از ۸۰ رشته فعالیت می‌کنند. یک هزار و ۶۰ اثر از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
خبرنگار: ضامن** انتشار دهنده : بابایی
۱۸۸۱ / ۶۰۳۰

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین