اخبار گردشگری

تلاش برای آزادسازی ۲۰۰ هکتار از محوطه باستانی جندی شاپور دزفول

شهر باستانی جندی شاپور با ۸۰۰ هکتار وسعت در ۱۲ کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.
بخشی از محوطه جندی شاپور سالهاست که از سوی کشاورزان منطقه به زیر کشت می رود.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دزفول در حاشیه بازدید دادستان دزفول از محوطه باستانی جندی شاپور توضیح داد:تملک و آزادسازی محوطه باستانی شهر جندی شاپور یکی از مهمترین برنامه های این سازمان برای فراهم کردن ادامه فعالیت های باستان شناسی و کاوش در این محوطه ارزشمند تاریخی است.
حجت اله آریایی نیا افزود:۲۰۰ هکتار از حریم جندی شاپور در اطراف بقعه یعقوب لیث با هماهنگی دستگاه قضایی آزاد سازی می شود.
وی ضمن توضیح اهمیت تاریخی شهر باستانی جندی شاپور به دادستان دزفول اظهار کرد:با توجه به انجام کاوش های باستان شناسی و ترانشه های ایجاد شده در محوطه باستانی جندی شاپور لذا ضروری است برای ادامه فعالیت های باستان شناسی ، هر چه سریعتر نسبت به آزادسازی محوطه باستانی جندی شاپور از کشاورزان اقدام شود.
آریایی نیا با تشکر از معاون استاندار و فرماندار دزفول به خاطر توجه به حفظ آثار و بناهای تاریخی منطقه و پیگیری روند آزاد سازی ۲۰۰ هکتار از محوطه باستانی جندی شاپور گفت: کشاورزانی که در محوطه باستانی جندی شاپور زمین کشاورزی به آنها واگذار شده ، با هماهنگی دستگاه های ذیربط و تعامل و همکاری فرمانداری و دادستانی دزفول زمین جایگزین به آنها واگذار می شود.
رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت:به همین منظور ۲۰۰ هکتار از پادگان قائمیه با همکاری فرمانداری دزفول برای واگذاری به این کشاورزان پیش بینی شده است.
وی این اقدام را گام مهمی در راستای ادامه فعالیت های باستان شناسی و کاوش در محوطه باستانی جندی شاپور عنوان کرد.
احمد قهرمانی دادستان عمومی و انقلاب دزفول نیز بر ضرورت حفظ و نگهداری آثار و بناهای تاریخی منطقه به ویژه محوطه باستانی جندی شاپور دزفول تاکید کرد.
نخستین کاوش های باستان شناختی باستانشناسان ایرانی دی ماه پارسال در محوطه باستانی جندی شاپور(گندی شاپور ) دزفول آغاز شده و تا اوایل امسال ادامه داشت.
شهر باستانی جندی شاپور با ۸۰۰ هکتار وسعت در ۱۲ کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است. نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود ۱۸۰۰ سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جای مانده تاسیس شد.
دانشگاه جندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن برجا مانده، نخستین مرکز علمی جهان در زمان ساسانیان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
به گزارش ایرنا دانشگاه گندی شاپور در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد. آثار برجای مانده این شهر در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۶ در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
۶۰۶۸
خبرنگار و انتشار:محمدعلی فریدپناه

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین