اخبار گردشگری

ثبت «شیوه نوازندگی استاد شیرمحمد اسپندار» ابلاغ شد

به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان میراث ‌فرهنگی، «شیوه نوازندگی استاد شیرمحمد اسپندار»، «مهارت پخت نان وری»، «بازی کپگی نیکشهر»، «پلی‌واردوزی»، «ساخت ساز سنتی غژک»، «جل‌بندان» (شروع مراسم سنتی عروسی در بلوچستان)، «گواتی» (موسیقی منطقه سرحد)، «بجار» (کمک به امر ازدواج)، «گدام یا سیاه‌چادر»، «لیکوخوانی» (اشعار شفاهی)، «مهارت سواس» (نوعی کفش در بلوچستان)، «توتن‌بافی سیستان»(مهارت آثار چوبی) و «مهارت پخت نان سنتی تافتون» در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.
با تلاش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین نام استاد «شیرمحمد اسپندار» در فهرست آثار ملی حاملان (نادره‌کاران) میراث‌فرهنگی ناملموس کشور ‌ثبت شده است.
به گزارش ایرنا، استاد شیرمحمد اسپندار در سال ۱۳۱۰ هجری خورشیدی در بمپور بلوچستان متولد شد.
او در نوجوانی به کراچی پاکستان رفت و سال ۱۳۳۷ پس از کسب تجربه در زمینه موسیقی به ایران بازگشت.
وی تا سال ۱۳۶۲ برای نواختن موسیقی بلوچی از تک نی هم استفاده می‌کرده‌ است.
کسب دکترای افتخاری موسیقی سنتی از کشور فرانسه و دیپلم افتخار نوازندگی در ایران از جمله افتخارات استاد شیرمحمد به شمار می آید و تندیس او و نخستین دونلی در موزه تهران به یادگار گذاشته شده‌ است.
استاد شیرمحمد نواختن دونی را با نگاه کردن به انگشتان کسی که همزمان در دو نی می‌نواخته، فرا گرفته است وآنگونه که خودش می‌گوید تنها یک نفر در استان پهناور سیستان و بلوچستان، نواختن دونی را از او آموخته که آن یک نفر هم در سال ۱۳۹۰ بر اثر سانحه تصادف از دنیا می‌رود.
فراهنگ**۱۰۵۵**
دریافت: زینب کارگر * انتشار:‌ امید غیاثوند
برای اطلاع از اخبار متنوع فرهنگی و هنری، با کانال فرهنگی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
https://t.me/irnaf

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین