اخبار گردشگری

عملیات کاوش در گورستان زردویان مریوان گسترش می یابد

فریاد حدادیان، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر گسترش کاورش های علمی در این اثر تاریخی اجرای سایت موزه در گورستان زردویان مریوان با همکاری فرمانداری ایجاد می شود.
به گفته وی، توسعه کاوش ها و تبدیل این گورستان به سایت موزه گامی بسیار مهم در حفظ و معرفی گورستان باستانی زردویان مریوان به گردشگران داخلی و خارجی است.
حدادیان افزود: با همکاری و حمایت های فرماندار این شهرستان قدم های بسیار خوبی برای توسعه و معرفی مریوان برداشته شده که این حمایت ها و همکاری ها عاملی برای تسریع در رسیدن به اهداف علمی باستان شناسی این منطقه است.
کاوش های علمی در گورستان زردویان روستای دره تفی این شهرستان برای نجات بخشی و تعیین عرصه و حریم این اثر از نیمه دوم اردیبهشت سال جاری آغاز شده است.
این کاوش به سرپرستی محمد معصومیان و تیم کاوش و همکاری دانشگاه لوون بلژیک با حضور پروفسور الکساندر ترووتس استاد باستان شناسی این دانشگاه انجام می گیرد.
گورستان باستانی زردویان روستای در تفتی سال ۸۲ به شماره ۹۶۲۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و کاوش های علمی با مجوز پژوهشکده باستانشناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور انجام می شود.
اعتبار این کاوش ها از محل اعتبارات استانی به مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال تامین شده که بعد از اتمام کاوش نتایج آن علاوه بر ارائه در مجامع علمی معتبر کشور در دانشگاه لوون بلژیک به صورت کنفرانس ارائه می شود تا در آینده امکان همکاری مستمر با این دانشگاه فراهم شود.
شهرستان مریوان در ۱۲۵ کیلومتری شمال غربی سنندج مرکز استان کردستان و در همسایگی مرز ایران و عراق قرار گرفته‌ است.
بازارچه مرزی مریوان، روستاهای قلقله، کماله، کانی میران و سرنژمار و هتل های زریوار و جهانگردی مریوان، غار کونا شم شم، ناو طاق، دشت بیلو، پل گاران و آبشار کویله از جاذبه های گردشگری مریوان است.
استان کردستان دارای یک هزار و ۵۱۹ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون ۸۲۸ مورد از این تعداد شامل ۷۶۳ اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، ۴۹ مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
۳۰۳۴/۶۱۰۸
**خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشاردهنده: امید بهمنی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین