اخبار گردشگری

یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان با یاد داشت نویسی و هرگونه تخریب آثارتاریخی برخورد می کند

شهرام امیری روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: نیروهای یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان دوره های آموزشی لازم را زیر نظر دستگاه قضایی فراگرفته و به عنوان رابط قضایی به رصد و پایش بناهای تاریخی اصفهان می پردازند.
وی اضافه کرد: طبق ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی ‘هرکس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه های فرهنگی، تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است یا تزئینات، ملحقات، تاسیسات، اشیا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور، که مستقلا نیز واجد حیثیت فرهنگی- تاریخی یا مذهبی باشد، خسارت وارد آورد، علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک الی ۱۰ سال محکوم می شود.’
کارشناس فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، با بیان اینکه نظارت بر بناهای تاریخی به چند دسته تقسیم می شود گفت: برخی بناها جزو آثار ملی است و میراث فرهنگی بر آنها نظارت مستقیم دارد مانند کاخ چهلستون، عالی قاپو و غیره و دسته دیگر بناهایی مانند پل های تاریخی هستند که به لحاظ کارکرد آنها بطور مستقیم زیر نظر میراث فرهنگی نیستند.
وی خاطرنشان کرد: برای نظارت بر میراث تاریخی در دسته دوم، سال گذشته کمیته ای با عنوان کمیته پایش پل های تاریخی در استان تشکیل شد که بواسطه آن ۱۱ پل تاریخی و قدیمی واقع بر روی زاینده رود توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی مدام رصد خواهد شد.
وی با بیان اینکه با بسته شدن آب زاینده رود در هفته های آینده، آسیب پذیری پل های تاریخی اصفهان از جمله سی و سه پل و پل خواجو بواسطه دو طبقه بودن بیشتر می شود گفت: ساعات بازرسی و گشت های یگان حفاظت بر این بناها افزایش می یابد.
*نوشتن یادگاری بر روی بناهای تاریخی بویژه پل های تاریخی زاینده رود از معضلاتی است که این بنا را مورد تهدید قرار داده و به زیبائی های این آثار خدشه وارد کرده است .
کارشناسان مسائل اجتماعی معتقدند: این پدیده مذمومی توسط افرادی صورت می‌گیرد که به جهت ضعف فرهنگی اطلاع کافی از اهمیت حفظ آثار باستانی ندارند، لذا برخورد قانونی با این افراد و کار فرهنگی و رسانه ای دو راهکار عمده برای حل این معضل است .
نوشتن یادگاری بر روی آثار تاریخی در چارچوب مفهوم ‘وندالیسم’ به ‌معنای تخریب کنترل نشده اموال عمومی صورت می گیرد که بنا به اعتقاد جامعه شناسان نوعی ناهنجاری اجتماعی محسوب می‌شود.
استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
استان اصفهان همچنین دارای ۹۰ موزه تاریخی، مردم شناسی، فرهنگی و طبیعت است که در اختیار بخش دولتی و خصوصی می باشد.
ت/۶۹۹۴
خبرنگار:آرزو فلاح** انتشار: محمد سلطانمرادی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین