اخبار گردشگری

استاندار آذربایجان شرقی: مقبره الشعرا ایستگاه نخست بازدید گردشگران در ۲۰۱۸ است

اسماعیل جبارزاده روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از روند اجرای طرح ساماندهی مقبره الشعرا تبریز به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به سال ۲۰۱۸ میلادی، از جمله طرح های بسیار مهمی که هر گردشگری خواستار بازدید از آن است، مقبره الشعرا است.
وی ادامه داد: متاسفانه در دوره های گذشته همت لازم و کافی برای اتمام طرحی که از سال های قبل برای ساماندهی مقبره الشعرا آغاز شده بود، وجود نداشت.
جبارزاده گفت: خوشبختانه با همت شهرداری تبریز، شورای اسلامی شهر تبریز و مجموعه دست اندرکاران شهر اعم از اداره کل میراث فرهنگی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اتمام هر چه سریعتر این پروژه تلاش می شود.
وی ابراز امیدواری کرد بر اساس زمان بندی اعلام شده، مرحله نخست این طرح تا اوایل مرداد ماه سال جاری و بقیه تا پایان سال جاری به اتمام برسد و برای عموم مراجعه کنندگان قابل استفاده باشد.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: ضرورت دارد همه مجموعه های مدیریتی استان در کنار هم تلاش کنند تا این پروژه به اتمام برسد.
وی اظهار کرد: مقبره الشعرای تبریز باید به یک مجموعه گردشگری تبدیل شود تا گردشگران ضمن زیارت مقبره استاد شهریار و بقیه شعرا، دسترسی راحتی به موزه قاجار و دیگر مجموعه های زیارتی و گردشگری موجود داشته باشند.
گورستان سرخاب یا مقبرالشعرای تبریز، نامی آشنا در کتاب تاریخی و دنیای ادبیات است.
مکانی که طرحش تبدیل به یک المان ملی شد و وجود مقبره استاد شهریار در این محل به عنوان یکی از نام آوران ادبیات معاصر ادبیات آن را دو چندان کرده است.
از همان زمانی که طرح معمار بنام غلامرضا فرزان‌مهر، در مسابقه معماری برای ساخت مقبره الشعرا در اوایل دهه ۱۳۵۰ شمسی برنده شد؛ قول ساخت یک پردیس فرهنگی داده شد تا این مکان محلی باشد برای تجمع هنرمندان و هنر دوستان.
این طرح دهه‌های متمادی عقیم ماند تا اینکه در اوایل آغاز به کار شهردار فعلی تبریز تصمیم بر این شد که مدیریت شهری تبریز در آن ورود کند و مرمت و ساخت پروژه را عهده دار شود.
بر اساس طرحی که شهرداری تبریز برای این مجموعه تاریخی در نظر گرفت، بنا شد یک مجموعه کامل تاریخی و فرهنگی تا چندی در محل گورستان تاریخی سرخاب قد علم کند که بتواند با مجموعه های فرهنگی مانند حافظیه و سعدیه شیراز رقابت کند.
بازدید رئیس جمهوری در سفر استانی خود به آذربایجان‌شرقی از این مجموعه تاریخی نیز نشان از اهمیت این مجموعه تاریخی دارد و این امر نشان می‌دهد که می توان این مکان را به عنوان یک پروژه فراملی معرفی کرد.
شهردار تبریز درباره این طرح می گوید: شهرداری تبریز سامان‌‌دهی و احیای مجموعه مقبره‌الشعرا را به عنوان یکی از نیازها و اولویت‌های قدیمی شهر مد نظر قرار داده است.
صادق نجفی مجموعه مقبره‌الشعرا را مزیت مهم فرهنگی توصیف و اضافه می‌کند: با پیشرفت شایانی که دو پروژه مقبره الشعرا و مرکز همایش های بین‌المللی تبریز به موازات هم دارند، در آینده‌ای نزدیک شاهد ایجاد دو زیرساخت ارزشمند در شمال و شرق تبریز خواهیم بود.
وی با اشاره به بهره‌گیری از نظرات کارشناسی میراث فرهنگی در پیگیری پروژه تاکید می کند: شهرداری به عنوان مجری پروژه، وظیفه پیشرفت پروژه را بر عهده‌ دارد؛ این امر در کنار مشاوره‌ها و همفکری‌ها با میراث فرهنگی، موجب پیش‌برد شاخص‌های کمی و کیفی خواهد شد.
نجفی با اشاره به همجواری این پروژه با موزه قاجار اظهار می کند: با اتصال این دو مرکز مهم تاریخی و فرهنگی، شاهد ایجاد یک قطب مهم گردشگری و تاریخی در شمال شهر خواهیم بود.
وی بازآفرینی مجموعه تاریخی مقبره‌الشعرا را از دیگر اقدامات شهرداری تبریز در تقویت زیرساخت‌های فرهنگی شهر توصیف و اضافه می‌کند: تا آن‌جا که حافظه عموم یاری می کند، مقبره‌الشعرا از گذشته‌های دور، بافت نابسامانی بود که تناسبی با پیشینه فرهنگی شهر و جایگاه صدها شخصیت فرهیخته مدفون در آن، از جمله استاد شهریار، نداشت.
بنا بر اظهار مقام های مسوول شهرداری، طرح ساماندهی مقبره‌الشعرا با در نظر داشتن تالارها، گذرگاه‌ها، نظرگاه، قدمگاه، نگارخانه و سالن‌های زیبا و مجهز، در زیربنای ۱۱ هزار مترمربع، طراحی شده و تاکنون بیش از یکهزار میلیارد ریال در بخش‌های مختلف آن هزینه شده است.
خبرنگار: مینا بازگشا**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
۶۱۲۰/۵۱۸

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین