اخبار گردشگری

نمایش پیکرک‌های ۱۰هزارساله در موزه ملی ایران

به گزارش ایرنا از سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مسئول بخش پیش از تاریخ موزه ملی ایران، روز پنجشنبه ۱۱ خرداد با اعلام این خبر گفت: این مجموعه پیکره‌های کهن که نزدیک به ۱۰هزار سال قدمت دارد در کاوش‌های باستان‌شناسی تپه باستانی گنج‌دره در نزدیکی شهر هرسین در استان کرمانشاه کشف شده‌اند.
حسین عزیزی ادامه داد: تپه گنج‌دره یکی از روستاهای اولیه ایران است که بین سال‌های ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۳ خورشیدی توسط باستان‌شناس کانادایی فیلیپ اسمیت کاوش شد و او در کاوش خود آثار چندین دوره سکونتی روستانشینان اولیه را کشف کرد که در اوایل به‌صورت فصلی مورد سکونت بوده است و سپس با ساخت خانه‌هایی با دیوار گلی در تمام طول سال برای سکونت استفاده شده است.
وی یادآور شد: روستانشینان اولیه گنج‌دره برای نخستین‌بار موفق به اهلی‌کردن بز شدند و در کنار دام‌داری به کشاورزی نیز می‌پرداختند.
عزیزی افزود: در این دوره که نوسنگی گفته می‌شود ساخت پیکرک‌های کوچک گلی حیوانات و انسان برای نخستین بار در ایران رواج یافت و برخی از پژوهشگران ساخت چنین آثاری را نمادین و آیینی می‌دانند.
سرپرست بخش پیش از تارخ موزه ملی با بیان اینکه پیکرک‌های گلی کشف شده، تقریباً همگی زن و بدون سر ساخته شده‌اند، توضیح داد: در دوران‌های گذشته زن سمبل باروری، زایش و تداوم نسل بشر بوده است و در آن دوران به دلیل مرگ‌ومیر بالای نوزادان و عمر نسبتا کوتاه انسان، زایش و تداوم نسل موضوعی بسیار مهم در بین جوامع انسانی بوده است، به همین دلیل غالب پیکرک‌های انسانی به‌صورت زن، الهه باروری با اغراق در اندام‌های باروری ساخته می‌شده‌اند.
وی اضافه کرد: علاوه بر این تقریباً تمامی پیکرک‌های حیوانی ساخته شده در تپه گنج‌دره و دیگر محوطه‌های نوسنگی منطقه نشان‌دهنده حیوانات اهلی مثل بز، سگ و خوک است.
عزیزی بیان داشت: شاید ساخت پیکرک‌های انسانی و حیوانی را بتوان اولین بارقه‌های زندگی آیینی انسان در حدود ۱۰هزار سال پیش دانست.
علاقه‌مندان می‌توانند تا ۲۷خرداد امسال در بازدید از نمایشگاه «آثار کمتر‌دیده‌شده موزه ملی ایران» از این پیکرک‌های گلی کهن و ده‌ها اثر باستانی دیگر بازدید کنند.
این نمایشگاه در گالری موزه دوران اسلامی برقرار بوده و همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ به‌صورت رایگان پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فراهنگ ** ۱۳۵۵ **۱۰۵۵
خبرنگار: علی اکبر قزوینیان**انتشار : زینب کارگر
برای اطلاع از اخبار متنوع فرهنگی و هنری، با کانال فرهنگی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
https://t.me/irnaf

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین