تور خارجی

کشف ۱۰۰ هزار میلیارد ریال کالا و ارز قاچاق

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: امسال در سراسر کشور حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال کالا و ارز قاچاق (با احتساب مال از دست رفته) کشف شده که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، قاسم خورشیدی در نشست خبری با خبرنگاران استان قم، اظهار کرد: در سال گذشته کمتر از ۲۰ میلیارد تومان کشف و امحای کالا قاچاق داشتیم اما در ۱۰  ماهه سال جاری بیش از ۷۴ میلیارد تومان امحای کالاهای مکشوفه قاچاق داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در سال جاری امحای کالاهای مکشوفه قاچاق بیش از ۳۰۰ درصد رشد داشته است، ادامه داد: بخش عمده‌ای از کالاهای قاچاق در مراکز زباله سوز شهرداری‌های سوزانده می‌شود و از آن برای تبدیل به برق استفاده می‌شود تا استفاده مفیدی از آن شود.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: همچنین کالاهایی که نیاز به شیوه‌هایی دیگری برای امحا دارد بر اساس استانداردهایی که محیط زیست کشور تعیین کرده است امحا می‌شوند.

خورشیدی با اشاره به اینکه استان قم مبدأ قاچاق نیست اما مسیر و مقصد قاچاق است، گفت: گزارش‌ها مؤید آن است که توفیقات خوبی در استان قم در رابطه با مبارزه با کالای قاچاق اتفاق افتاده و رشد خوبی در این زمینه داشته است.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های ایکس ری کشف کالای قاچاق در گمرک‌ها از ۱۳ دستگاه به ۲۳ دستگاه افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: دستگاه‌های ایکس ری جاده‌ای هم یک مورد به شکل آزمایشی در جاده‌های کشور به صورت پایلوت نصب شده است، ایکس ری‌های جاده‌ای کامیون را در حال حرکت اسکن می‌کنند و نیاز به توقف وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم پویش ‘نه’ به قاچاق و کالای خارجی درکشور هر چه بیشتر شکل بگیرد و مردم به صورت خودجوش از خرید کالای خارجی و قاچاق اجتناب کنند.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه مسئله تعمیق تبیین وضعیت قاچاق کالا و ارز به صورت اجتماعی و فرهنگی به صورت ویژه دنبال می‌شود، افزود: به دنبال این هستیم که قبح معاملات قاچاق به معنای واقعی در زندگی مردم رواج پیدا کند و حوزه‌های علمیه در این رابطه می‌توانند کمک کننده باشند.

خورشیدی افزود: در حوزه مسائل مستحدثه جدید مبلغان و روحانیون که به تبلیغ اعزام می‌شوند باید مسئله ضرری که قاچاق و معاملات قاچاق به اقتصاد خانواده‌ها و دولت می‌زند را به‌خوبی برای مردم تبیین کنند.

وی تصریح کرد: موضوع قاچاق به عنوان مانع اصلی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، باید مساله محوری دولت و همه مردم باشد تا در سال های آینده شاهد کاهش حجم قاچاق باشیم.

او با اشاره به فتوای آیت الله مکارم شیرازی در زمینه قاچاق گفت: این مرجع تقلید فتوا دادند که معاملات قاچاق حرمت شرعی دارد چون هم خلاف مقررات جمهوری اسلامی واگذار به غیر می شود و از سوی دیگر به اقتصاد ملی کشور ضربه می زند.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز  در ادامه قاچاق خاک را مور توجه ویژه قرار داد و گفت: در مورد قاچاق خاک نیز از محیط زیست درخواست ارائه استناد کردیم ولی هیچ مستندی ارائه نشده و هیچگونه گزارش مستندی در ارتباط با قاچاق خاک کشاورزی از کشور وجود ندارد، البته مقادیری خاک معدنی از کشور به صورت رسمی صادر می شود که قاچاق نیست

خورشیدی با اشاره به استان‌هایی نخست درگیر با قاچاق کالا و ارز، تصریح کرد: استان‌های هرمزگان، بوشهر، کرمان، سیستان و بلوچستان و تهران از استان‌هایی هستند که با بیشترین حجم قاچاق روبرو هستند و استان قم با توجه به اینکه در ردیف استان‌های مبدأ قاچاق نیست با بیش از ۱۷۸ میلیارد تومان در ردیف استان‌های بعدی درگیر با قاچاق است.

وی به کمبود انبارهای دپوی کالای قاچاق اشاره کرد و گفت: به سبب حجم قابل ملاحظه کالای قاچاق به رغم اینکه تمام انبارها مملو از کالای قاچاق است، از انبارهای اجاره‌ای هم استفاده می‌ شود و علاوه بر این بخشی از انبارهای گمرک در اختیار مجموعه ستاد مبارزه با قاچاق قرار گرفته است.

وی در ادامه همچنین فرآیندهای کشف کالا و بررسی پرونده های آنها را مورد توجه قرار داد و گفت: کالاهای سریع الفساد وقتی کشف می شود درحالی که پرونده آنها در حال رسیدگی است همزمان قانون اجازه داده که این کالاها به فروش برسد تا تعیین تکلیف قطعی پرونده صورت گیرد.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: بعد از پایان پرونده اگر معلوم شود که این کالاها قاچاق نبوده بر اساس ماد ۵۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بهای آن به صاحب آن برمی گردد.

خورشیدی با بیان اینکه دو دسته کالای قاچاق وجود دارد، افزود: یکی کالاهایی است که به گمان قاچاق کشف می شود تا زمانی که مراجع صلاحیت دار آنها را رسیدگی و رای قطعی صادر نکند ما نمی توانیم تصمیم ویژه ای در مورد آنها بگیریم و دسته دیگر کالاهای سریع الفساد است.

منبع: ایسنا

تور های تخصصی نمایشگاهی | دوران سیاحت نوین