رپرتاژ خبری

برندینگ با استفاده از اسپانسرینگ همایش ها

در ابتدا لازم می دونم تفاوت تبیلغات و اسپانسرینگ را توضیح دهم . برای اینکه خیلی وقت ها این دو ابزار ترفیعی متمایز با کاربردهایی متفاوت هستند .

تبلیغات به هر گونه شکل ارتباط از طریق رسانه‌های مختلف در مورد یک شرکت، یک رویداد، یک محصول یا ایده می‌گویند که در یک پیام، قابل تشخیص است و هدف از آن ترغیب یا اطلاع دادن به اعضای گروه خاصی از مخاطبین است. این در حالیست که اسپانسرینگ یک نوع ارتباط میان یک شرکت و یک دارایی‌ست که در آن شرکت در ازای دسترسی به پتانسیل تجاری قابل بهره‌برداری از آن، مبلغ معینی می‌پردازد یا در ازای آن، معادل بهای اسپانسرشیپ به صورت کالا و خدمات عرضه می‌کند. تبلیغات و اسپانسرینگ دو ابزار ترفیعی متفاوت‌اند که استفاده از آنها بستگی به هدف و موقعیت‌ شرکت در بازار هدف دارد. به عنوان نمونه یکی از تفاوت‌های تبلیغات نسبت به اسپانسرینگ این است که در تبلیغات انتقال پیامی خاص با هدف اطلاع‌رسانی در مورد یک ویژگی محصول، اثربخش‌تر انجام می‌شود. اما با وجود ویژگی‌های تبلیغات، اسپانسرشیپ مزایای قابل ملاحظه‌ای دارد که در بسیاری از موقعیت‌ها، آن را نسبت به تبلیغات ممتاز می‌کند.

با توجه به افزایش حجم تبلیغات مستقیم برندها در رسانه های محیطی ، به تدریج اثربخشی این نوع تبلیغات کم شده و مخاطبین به این نوع تبلیغات توجه کمتری دارند . از طرفی بحث مسئولیت های اجتماعی شرکتی Corporate Social Responsibility یا همان CSR گزینه به مراتب موثر تر و مورد اقبال عموم مردم می باشد .

اسپانسرشیپ امروز یک راه موثر برای دور زدن ازدحام در تبلیغات است.

مزیت های اسپانسرینگ برای برندینگ شرکت ها

۱- آگاهی از برند

از اسپانسرینگ همایش ها می توانید برای ابزاری برای ” آگاهی از برند ” خود استفاده کنید تا لوگو و کسب و کار شما بیشتر دیده شود
۲۲- ارتقا برند نزد تاثیر گذاران بازار

مدیران زیادی در این نوع سمینار ها و همایش ها شرکت می کنند و با معرفی خود می توانید به عنوان مشتریان آینده روی آنها حساب کنید
نامه ها و تبلیغات پکیج اسپانسرینگ برای تعداد زیادی از مدیران فرستاده می شود ، بنابراین کسانی که در سمینار شرکت نمی کنند نیز لوگو و مشخصات شما را مشاهده می کنند و می توانند در آینده مشتری شما باشند
پخش تیزر و تبلیغات شما در سمینارها  نیز بر روی تصویر مثبت شما در ذهن شرکت کنندگان و مدیران می افزاید

از طرفی می توانید میهمانان خود را به صورت رایگان به سمینار مربوطه دعوت کنید

۳- افزایش آگاهی عمومی

افزایش آگاهی عمومی نکته بسیار مهمی در مورد مخاطبان می باشد و هر چه آگاهی مخاطبان نسبت به شما و برندتان بیشتر باشد شما به اهداف خود نزدیک تر می شوید. این آگاهی حتما باید مثبت باشد. زیاد شدن آگاهی، باید هم از طریق رسانه های چاپی و هم از دیجیتال انجام شود.

۴- بهبود تصویر برند

بهبود تصویر برند در ذهن مشتریان همیشه جزو اهداف بزرگ شرکت ها بوده است. اگر تصویر برند در ذهن مخاطب ارتقا پیدا کند می تواند در جهت کمک به استراتژی های برند شرکت، عمل کند. بهبود تصویر برند با استفاده از اسپانسرینگ می تواند باعث ایجاد یک حس خوب نسبت به برند شرکت شود. باید بدانید که، تا شرکت یا موسسه ای در ذهن مخاطبان دارای ارزش نباشد هیچ اتفاقی برای آن برند نخواهد افتاد.

پیوند با یک ورزش، تیم یا یک رویداد ورزشی متناسب با فلسفه‌ی بازاریابی شرکت اسپانسر، موجب بهبود تصویر او نزد بازار هدفش می‌شود.
۵۵- بالا رفتن فروش

شما به عنوان یک تولید کننده، شرکت یا موسسه بهتر است بدانید که اسپانسرینگ باعث فروش نمی شود اما فروش را راحت تر می کند. شما باید دیده شوید تا وقتی مخاطب به زمینه فعالیتی که شما هم دارید فکر می کند، اول به یاد شما بیفتد یا جزو اولین ها باشید. این موضوع مخصوصا برای شرکت ها و تولید کننده های تازه تاسیس و جدید بسیار مهم است. مثلا نمایشگاه ها جای بسیار مناسبی برای ارائه محصول یا خدمات شما می باشد. شما در نمایشگاه ها از نزدیک می توانید محصول یا خدمات خود را به مخاطبان نشان دهید. این موضوع مخصوصا برای صنایعی که به خوردنی ها و نوشیدنی ها مربوط می شوند بسیار حیاتی و تاثیرگذار است.

۶- متمایز شدن از رقیبان

هر چه خود را بوسیله اسپانسرینگ بیشتر نشان دهید نسبت به رقبا تمایز بیشتری ایجاد کرده اید. هرچه قدرت خود را در اسپانسرینگ بیشتر نشان دهید سطح اعتماد مخاطبان خود را بصورت غیرمستقیم بیشتر جلب کرده اید. برای بهبود در این مورد، بهتر است در مراسم و رویداد های مختلف شرکت کنید و خود را نشان دهید. هر چه بیشتر جلوی چشم مخاطبان خود باشید، به اهداف خود نزدیک تر می شوید.
۷۷- بوجود آوردن ارتباط با افراد مناسب

منظور از افراد مهم، کسانی می باشد که برای بهبود کسب و کار ما مناسب می باشند. این افراد کانال های خیلی خوبی می باشند. سعی کنید با آن ها ارتباط موثر برقرار کنید. هر چه تعداد کانال های شما بیشتر باشد یعنی راه های رسیدن به اهداف خود را بیشتر کرده اید. از این افراد می توانید به افراد دیگری برسید که باز هم برای کسب و کار شما بهتر می باشد. با ارتباطات مفید می توانید تمام کسب و کار خود را متحول کنید.

۸- بهبود روحیه کارکنان سازمان

کارکنان شرکت اسپانسر با گرفتن امتیازهایی ویژه این فرصت را می‌یابند که از آن رویداد دیدن کنند و یا در برنامه‌های سرگرمی – ترفیعی جانبی شرکت مشارکت داشته باشند. آنها از نزدیک شاهد اسپانسرینگ شرکت‌شان هستند و همه‌ این‌ها در بهبود روحیه و افزایش انگیزه‌ کارکنان شرکت اسپانسر تاثیر می‌گذارد. فرصت‌های فروش: یک شرکت با اسپانسرینگِ یک رویداد این فرصت را پیدا می‌کند که محصولاتش را در محل آن رویداد بفروشد یا عرضه کند. در این صورت این تولیدکننده در ازای تأمین آن کالا، اسپانسر رویداد هم خواهد بود.

۹-دسترسی به مخاطبین زنده

تبلیغات به طور غیرمستقیم به بینندگان دسترسی دارد. اما اسپانسرشیپ با وجود تماشاگران رویداد، به مخاطبینی زنده دسترسی دارد.

۱۰- غلبه بر محدودیت‌های تبلیغات

برای کالاهایی که در خیلی جاها از تبلیغ در رسانه‌‌های سنتی منع شده‌اند،‌ اسپانسرشیپ یک ابزار ترفیعی جایگزین است.

۱۱- کاهش ریسک تبلیغاتی

اسپانسرینگ می تواند بصورت مشارکتی بین چند نفر یا چند شرکت انجام شود. اینجوری اگر ریسکی داشته باشد تقسیم می شود و نیز سود آن هم بین اعضا تقسیم می شود.

فضاها و امکانات اسپانسری شامل موارد زیر می باشد .

۱- برنامه های تلویزیونی مثل مسابقات ورزشی – برنامه های پربیننده طنز و آشپزی

۲- درج لوگوی برند بر روی صفحه اول کتاب ها

۳- درج لوگوی برند بر روی لباس ورزشکاران

۴- بنرهای کنار استیج سمینار ها
۵- فضای نصب استنداسپانسردر بالای سن سالن اصلی (دو طرف )
۶- چاپ انحصاری تبلیغات در یک طرف کارتهای مغناطیسی ورودی میهمانان
۷- پک ورودی همراه آرم . لوگو و اطلاعات اسپانسر
۸- درج نام و لوگوی اسپانسر بعنوان حامی همایش در کلیه پوسترها.اوراق نظرسنجی و روزنامه رسمی
۹- درج نام و لوگوی اسپانسردر فیلم همایش
۱۰- جانمایی میز VIP با پرچم اسپانسر در نزدیک سن سالن سمینار
۱۱- نمایش لوگو و لینک سایت اسپانسر روی سایت رسمی سمینار
۱۲۲- اشاره مجری سمینار بنام اسپانسر و معرفی محصولات درمدت زمان برگزاری سمینار

و نکته آخر اینکه چه موقع اسپانسرینگ کاربرد ندارد .

انتخاب برنامه و رویداد می بایست خیلی با دقت انجام شود .  چراکه هر برندی ابتدا باید مخاطب هدف خود را بشناسد و بین موضوع رویداد یا همایش یک ارتباطی با برند و مخاطبین رویداد باشد .
برای اینکار بهتر است که ابتدا از طریق بررسی لیست همایش ها و یا برنامه کنسرت ها یا رویدادهای مرتبط با صنعت خود مواردی را که محتوا و مخاطب نزدیک تر به برند شما را دارند انتخاب نمایید و سپس برای خدماتت اسپانسری با طرف مقابل وارد مذاکره شوید.

منبع: پرتال تبلیغاتی کشور