تور خارجی

ضعف‌ نظام مالیاتی را می‌پذیرم/دریافت مالیات از همه مشمولان

علی‌طیب‌نیا گرچه معتقد است نظام مالیاتی در ایران هنوز هم نه عادلانه و نه کارآمد است، ولی امیدوار است در آینده نزدیک ایرادات آن برطرف شود. او همچنین درباره مالیات‌ستانی از نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی هم توضیح داد مالیات حقه دولت از همه مشمولان با همه ابزارهای پیش‌بینی شده در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم دریافت خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این انتقاد که چرا علی‌رغم پیاده‌سازی بخشی از طرح جامع مالیاتی هنوز نظام مالیاتی در ایران کارآمد و عادلانه نیست، ‌ بیان کرد: من هم موافقم که متاسفانه  فرآیند شناسایی و وصول مالیات در ایران هم اکنون نه عادلانه است و نه کارآمد. عادلانه نیست از این جهت که عدالت عمودی و افقی که در مالیات یک اصل است تامین نمی‌کند و کارآمد هم نیست چون نمی‌تواند منابع مالی لازم برای نیازهای دولت را تامین کند و همانطور که می‌دانید فرار مالیاتی به نحو گسترده‌ای در اقتصاد ایران وجود دارد.

او اضافه کرد: در پاسخ به این سوال که آیا ما مشکل را می‌شناسیم؟ باید بگویم که بله می‌شناسیم. در پاسخ به این سوال که آیا برای این مشکل راه حل مناسبی تهیه شده است نیز باید بگویم که بله به نظر من راه حل مناسب طراحی شده است. اکنون از کارشناسان و مشاوران متبحر بین‌المللی استفاده شده است که برای حل این مشکل برنامه‌ریزی شود به گونه‌ای که مالیات خود را به صورت مکانیزه و بر اساس اطلاعات وصول کنیم، رابطه ممیز و مودی را قطع بکنیم و یک سیستم شفاف داشته باشیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: با این همه باید بپذیریم که انجام این کار در اقتصاد ایران، کار ساده‌ای نیست. به نظر من مهم‌ترین پروژه در اقتصاد ایران چه پروژه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، همین اصلاح نظام مالیاتی است که در چارچوب طرح جامع مالیاتی آن را دنبال می‌کنیم.

وی توضیح داد: ما برای برنامه‌ها و پروژه‌هایمان از جمله طرح جامع مالیاتی برنامه عملیاتی زمان‌بندی شده‌ای داریم، یعنی اکنون برای ما در وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی روشن است که در هر هفته باید چه اقداماتی برای تکمیل این سیستم انجام دهد؟ همچنین یک گروهی مسئول پایش این برنامه هستند که شامل جمعی از کارشناسان است که مرتبا پیشرفت کار سازمان امور مالیاتی را رصد می‌کنند. من نیز مرتبا جلسه می‌گذارم و در جریان امور قرار می‌گیرم شخصا هر هفته پی‌گیری می‌کنم که طرح در چه مرحله‌ای است و تا کدام مرحله پیش رفته است.

طیب‌نیا ادامه داد: امیدوارم با ادامه این روند تا پایان امسال بخش عمده‌ای از این پروژه به نتیجه برسد، ولی به هر حال هنوز برخی مشکلات  وجود دارد که  درصدد رفع آن هستیم. یکی از مشکلات  ما در این سیستم که برای حل آن برنامه‌ریزی کرده‌ بودیم، مشکلات سخت‌افزاری، ‌ نرم‌افزاری و روش‌ها و شیوه‌ها است که بخش بزرگی از آن اکنون برطرف شده و مشکل عمده‌ای که اکنون با پیگیری در صدد رفع آن هستیم مشکل دسترسی به اطلاعات اقتصادی لازم برای شناسایی و وصول حقه مالیات است که ما با یک مجموعه‌ای از دستگاه‌ها و سازمان‌ها روبه‌رو هستیم و باید همگی با هم برای اجرای کامل این طرح اقدام کنیم.

او همچنین اضافه کرد: امیدوارم در آینده نزدیک با همکاری دستگاه‌های مربوط اجرای کامل پروژه را شاهد باشیم کمااینکه اکنون نیز بخش‌های مهمی از پروژه پیش رفته است.

طیب‌نیا همچنین  درباره مالیات‌ستانی از نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی که طبق آمارهای بانک مرکزی، مالیات خود را دقیق پرداخت نمی‌کنند، ‌بیان کرد: واقعیت این است که همه نهادها و بنیادها اکنون مشمول مالیات هستند. به عبارت دیگر اکنون طبق قانون پوشش کامل داریم و سازمان امور مالیاتی دریافت مالیات از این بخش را پیگیری می‌کند.

طیب‌نیا با تاکید بر ضرورت پرداخت مالیات از سوی نهادها توضیح داد: جدا از اینکه  در شرایط کنونی دولت به درآمدهای مالیانی نیاز دارد، کسانی که رقیب بخش خصوصی هستند حتما باید مالیات حقه خود را پرداخت کنند. باید شرایط رقابتی مساوی برای فعالان اقتصادی وجود داشته باشد. خوشبختانه در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم احکام لازم و ضمانت اجرایی برای نیل به این هدف پیش‌بینی شده است و ما می‌توانیم به موجب آن مالیات حقه را از همه افراد مشمول دریافت کنیم.

منبع: ایسنا

تور های تخصصی نمایشگاهی | دوران سیاحت نوین